Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Rabb Ferenc

Szerintem az indítókondis megoldás tökéletes. Az állandó kondis motoroknak nincs indító nyomatékuk. Ventillátorhoz jó, mert az ráér a nulla terhelésről felpörögni, de esztergához semmiképpen.
Ne becsüljétek le az egy fázist. Nekem az EMU200-as esztergányomat simán elviszi. Az igaz, hogy a motorja eredetileg 1,7kW három fázisról, csillagkapcsolásban. Deltába kötöttem és kapott 120uF kondit (kW-onként 70uF a nyerő) És így még a "soft start" is megoldott :) Biztonságosan indul bármilyen sebességről. Csak "kontrázni" nem lehet vele :(

Evodiron

Namost akkor amin dilemmázok:
Oké, végre felpörgött a főorsó, talán ha kisebb hajtó ékszíjtárcsát teszek fel, akkor még könnyebben fog menni, igaz lasabb fordulaton. (tényleg, kb milyen ford.szám tartománnyal számoljak, ami nekem kellhet?)
 
De a rezgéssel mi lesz, már ha közben le nem csillapodott? :) Utólag tudok rajta változtatni, vagy asztalcsere? Csak, mert ha most összerakom rendesen és berezeg akkor feleslegesen rakom össze? (jó, mondjuk csak az áttétel rögzítése van hátra, de az is meló)

Evodiron

Kontrázás a hirtelen ford.irány váltás? Üresjáratban hirtelen váltásnál tényleg nem lesz semmi, de ha lakapcs, majd még leállás előtt átkapcsol másik irányba, úgy kis ugrással elenkezőleg kezd el forogni. A gépre szerelve meg szerintem nem kell sokat várni, mert nagyon gyorsan leállt nekem, még fék sem kell. :D

Rabb Ferenc

Hirtelen irányváltással leállni menetvágásnál kell(het). Milyen állapotúak az ékszíjak. Nekem a már említett gépemen (hazaszállítás és első beüzemelési kisérletkor) csonttá keményedettek voltak. Piszokul nem akart indulni a motor, csak kínlódott. Kicseréltem az ékszíjakat, és azóta megy mint a golyó. Túlfeszíteni sem szabad őket. 10-15 mm-t be kell tudnod nyomni középen különösebb brutalitás nélkül.

skwby94ub

Ha 20 kg- os motor, akkor az kb 2,2 Kw-os . Nem a  
cosinus fí a 0,8? Erre utal a 24mm-es tengelyméret is.

skwby94ub

Hát kérem, munka nélkül nincs eredmény!
Kell oda egy stabil asztal 40x40x4-es zárt szelvényből hegesztve.

Robika37

Ahogy írod, a kontrázás az irányváltás. elektromos irányváltós "egyszerűbb" gépeken nincs elektromos esetleg mechanikus fék így szokták gyorsan megállítani a forgást . Kicsit "rápöccint" az ember visszafelé 'oszt megáll. Ha nálad most nagyon hideg van akkor az összes csapágyben lévő kenőanyag fékként funkcionál. Fordulatszám tartománynak minnél tágabb annál jobb . A "kis" fordulatszámok menetvágásnál kellenek (menetmetsző és menetfúró is van a világon nem kell mindjárt késsel vágni..)ezért jó ha tud a gép visszafelé is forogni, ha acélt munkálsz meg relatív nagy átmérőben esetleg köszörült idomkéssel (alakos felületek beszúrása ,ékszíjtárcsa...) oda is alacsony fordulat kell és ott már a nyomatékigény is megnő. "Nagyobb" fordulaton simítani ,felületet fényesíteni, kis átmérőket megmunkálni szoktam...
A fordulatszám (inkább kerületi-,vágó-,forgácsoló sebesség) szerszám, munkadarab alapanyag megmunkálási mód függő...
Olvass mind többet ebben a témában esetleg keress egy tapasztaltabb "szakit" aki segít és elmutogat dolgokat..előrébb jutsz, de fogadj minden tanácsot kicsit fenntartással mert a józan "paraszti ésszel" is elég messzire lehet jutni.
Üdv: Robika

Robika37


Evodiron

Ami az esztergán van ékszíj az puha, amit most tettem a motorra az kicsit merevebb, de annyira az sem vészes szerintem. Majd bejáródik talán. A garázsban egyébként 2-5°C lehet.  
Az első sikertelen próbálkozás után lazítottam az ékszíjakon, de akkor sem lett jobb.

Evodiron

Az adattábláján 750W van. A fogyasztásmérőm meg rosszul mér sajnos, de árammérővel 4,6A-t mértem üresjáratban, ha ez mond neked valamit (cos fí is kellene a teljesítményhez, nem?).

Evodiron

Van forgásirány váltás a gépemen, de menetvágásra még nincs lehetőség sajnos.  
A kenőanyagok meg nem sok mindent fogtak vissza, mert azt csak utólag adtam a rendszerhez. [#vigyor2]
Az indítás csak egy próba lett volna az áttétel működésére, nem gondoltam, hogy ilyen baj lesz.  
Aztán nézegettem, hogy kellene kenni is, ha már így próbálkoznom kell. Úgyhogy a hátsó csapágy kapott gépzsírt, az első meg olajat, mert hallottam ezt is meg azt is. A hátsónál láttam, amikor elérte a zsír a görgőket (jó egy adagot belenyomtam), az elsőnél meg nem igazán fértem volna hozzá, az kapott olajat.

Evodiron

Egyébként mennyire kell könnyen forognia a főorsónak? Persze ezt így nehéz leírni, de pl ha most megforgatom és elengedem, akkor nem megy tovább. Na, ez jó vagy nem? (vagy inkább ne kérdezzek ilyen hülyeségeket? )[#rolleyes]

Rabb Ferenc

4,6A az majdnem a névleges teljesítményhez tartozó áramfelvétel. Az adattáblán mindig a tengelyen leadott teljesítmény szerepel. Az üresen pörgő motor hangja alapján valami villamos gebasz lehet. Erre utal a magas üresjárati áram is. (menetzárlat, egy elkötött tekercsvég, felcserélt fő és segédfázis)

s7manbs8

Mérd meg, mekkora forgatónyomaték kell neki. Egy kart beteszel a tokmányba, és meg tudod mérni, mekkora súly indítja meg.

Evodiron

Menetzárlat csak nincs, frissen van tekercselve.
Az elkötés...hát nem tudom. Amit a géphez kaptam kapcsolórész rajza alapján csináltam. Segédfázis lekapcsol. Bár a kapcsoló működésére nem jöttem rá, túl sok az érintkezője. Valamint azt sem értem, hogy a lámpák hogy világítanak, ha az az üzemi kondinak az egyik száláról mennek, de ugye itt indítás után le van kapcsolva a kondi, és így áram sem mehet oda?
(kapcsoló nélkül is ugyan olyan hangja volt) http://cnctar.hobbycnc.hu/Evodiron/Motor/File0025.jpg" border=0>