Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Motoros

Jó ezt nem tudtam, kösz az infót, viszont itt nálunk is "forgácsolnak" követ, talán a sírkövesek, vagy a műemlékesek.

kart emg

Igen, nem is ellentmondani akartam neked. A lakóhelyem közelében van is egy kőfaragó üzem, egyszer kiraktak az utcára egy hatalmas esztergapad gépágyat. A típusát nem ismertem fel.

Motoros

Jut eszembe a mint írtad laposszíjas eszterga:
Az első esztergám egy laposszíjas kecskelábú gép volt amit a visszavonuló németek hagytak hátra a Pilisben...nemes egyszerűséggel a műhelykocsit belökték egy szakadékba, hogy ne kerüljön az oroszok kezére.
A bódés műhelykocsiban volt egy eszterga aminek a hajtását lentről a kardánról kapta laposszíjjal.
Volt Pomázon egy lakatos, sajnos már nincsen közöttünk...Ő felment biciklivel, kézikocsival a szakadékhoz és hazahordta az esztergát.
 Sajnos a lakatszekrényt más elvitte, de buherált egyet hozzá. Na ezt én megvettem talán 10 ezerért valamikor 85 tájékán, de soha nem lett olyan mint szerettem volna.
 7. osztályos koromban dolgoztam apám gyárában KART E1N-en (Kemény Antal RT) és azért már tudtam, hogy az eszterga nem traktor, nem jó ha kirázza a belemet....aztán eladtam egy lakatosnak.

kart emg

Én kifejezetten lapos szíjas gépekből állítom össze a gépparkomat. Nem könnyű feladat, mert pl a hiányzó szíjtárcsákat piacról egyelőre nem tudtam beszerezni. Legközelebb az USA-ban van nagyobb választék, de a szállítási költségek miatt ez

  

Csuhás

Talán megoldás lehet valahol öntetni nyers kerekeket, jó sokat egyszerre, azután amikor kell valahova előveszed és megesztergálod.

afjybsise

A régi gépek szeretete miatt van így? Úgy értem, van a csak laposszíj-hajtású gépek vásárlásának valami különösebb oka? Nem vagyok a szíjhajtásoknak túl nagy ismerője, de ahogy én tudom ez elég elavult technológia mára.

jani300

Gyűjti szerintem a régi gépeket .
De az azért nem annyira biztos hogy a laposszíj elavult .
De egyébként a hagyományos forgácsológépek is elavultak már , gazdaságtalan termelni velük .
Ez egy érdekes téma .

afjybsise

Úgy hiszem, ha valaki egyedi gyártásban van, esetleg  specializálódott korábban vagy az altalánosnál sokkal kisebb vagy nagyobb alkatrészek gyártására, az még talán eredményes tud lenni egyetemes gépekkel.

jani300

Ezt itt senki nem fogja kétségbe vonni szerintem .
De a mai világ már nem cserél ,nem javít , ha már nincs alkatrész ,akkor gépet ,gépsort cserél .
De ződ német ,meg elkezdte bányászni a szenet , de erről nem beszélünk :)

kart emg

Igen, a régi 100+ éves technológia tetszik. Hobbiból gépészkedek, nem ez a szakmám. A gépek javítása is cél, meg velük elkészíteni az eltervezett szerkezeteimet szintén.
A laposszíj hajtásnak két jó tulajdonsága van a szempontomból:
1. csendes, jóval halkabb, mint a fogaskerekes meghajtás. Itt nem a svájci óramű pontosságú új gépeket veszem alapul, hanem egy kopott 40-50 éves gépet fogaskerekes áttétekkel.
2. könnyű állítani a szíj feszességen, így ha bizonytalan vagyok abban, hogy mi fog történni egy vasdarab esztergálása közben akkor kicsit lazítok a szíj feszességén és így ha elakad a kés akkor a szíj csúszik meg, nem a kés vagy a gép sérül.

kart emg

Ez is felmerül, mint végső lehetőség. Bizonyára járható út, de előtte azért még alaposan utána járok, hogy fellelhető-e még néhány elfekvő darab. Mivel sok szabadidőm nincsen, ezért leginkább az internetet használom erre, ami nem biztos, hogy a legjobb fórum a kereséshez, tekintettel arra, hogy ha még van is pár ilyan darab, akkor az inkább már idős, internetet nem feltétlenül napi szinten használó mestereknél lapul. Vagy az örökösöknél, akik gyakran méhtelepre viszik egyből az öreg "kacatjait".

Motoros

Manapság lehet kapni profi végtelenített szíjat méret szerint.
De a régi gépeknél (Slézinger) a szíjtárcsák a főorsó két csapágyazása közé került (ha jól emlékszem)...tehát ki kell fűzni a cserénél.
Az eredeti bőrszíjjal ment, de annak a végtelenítése nem könnyű.
A sulinkba még volt transzportszíjas gép is pár darab, és azok akik erre a gépre kerültek szívtak rendesen.
Nekem szerencsére egy kis Emus  gép jutott.

Vetesi75

A laposszíj-hajtás legnagyobb hátránya az ékszíjhoz képest, a sokkal kisebb átvihető nyomaték. Erre megoldás lett a két hajtásmód "keresztezése", a Poli-V, ami egy aránylag korszerű dolog. Mosógéptől a CNC-esztergáig használják mindenütt.

afjybsise


zozo

IdézA sulinkba még volt transzportszíjas gép is...

Gondolom a transzmissziós hajtásúra gondolsz, ahol központi tengelyről hajtották a gépeket, a laposszíjat villával dobtad át és vissza, a mellette lévő szabadonfutós tárcsára. Nekem is volt hozzá szerencsém, bár már csak egy hosszgyalu működött róla.