Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

jani300



Nemrég értekeztünk a fúrószárának meghegesztéséről .
Most találtuk ezt a gyerekkel .
Majdnem így csinálom ,csak ő túl nagy bumszlit hagyott :)

Szalai György

És ezt még senki nem szabadalmaztatta?

Virbo

Köszönöm az infót, nagyon hasznosak voltak! [#worship]

A kosz bennemaradáson én is gondolkoztam már utólag, de nincs cérnám tizedjére is áthántolni a felületét. Igazság szerint hobby gép lesz, nem termelésben fog menni. Terveztem valami gumilapot a szán elejére is hogy takarja a forgácstól.

Nekem is pont az a bajom amit mondtál, hogy nem nyomon neki, így csak a felszínt kapargatom. Százados órával nézve egy mutatónyi(se néha... ). Ilyen keskeny felületen valahogy nem jött össze az elején hogy is kellene, sokat mérgelődtem. Aztán az se volt annyira triviális hogy jó lenne ha azonos magas lenne a két oldala az aljához képest. [#vigyor]
Arra is rájöttem menetközben hogy egy darab széles lapkával nem tudom megoldani, sokat kísérleteztem gyorsacéllal, meg vagdostam lapkákat. A rádiuszokat kézből csinálom (gagyi einhel köszörű, normális asztala sincs), a szöget is szemre nézem, van amikor sokadjára sikerül úgy hogy szedjen is normálisan. Gyorsacélnál ez kevésbé gond, a lapkát jobbban tördeli a korong. Tudom gyémánt kellene, de az még folyamatban. :)
A szerszám hosszakkal és fogantyúkkal is sokat kísérleteztem, csináltam "próba" szárakat amiket lehet variálni.

A festék az sötétkék pigmentpor (még Csuhás fórumtársunktól kaptam),amit műszerolajjal keverek kb kefír álagra. A tökéletes "ecsetet" még nem találtam meg amivel a platnin el tudom rendesen oszlatni az anyagot, jelenleg filc van összetekerve, de szerintem túl kemény mert látni hogy erősen csíkozva viszi fel. Ezt tapétahengerrel (keskeny szivacs) próbálom eloszlatni. Ha sok akkor ugye telibefog, ahogy "kopik" meg törölgetem már jó, de ha nagyon vékony nem látom normálisan és mint mondtam inkább gombostűfejszerű fogáspontok vannak olyankor. Kontrasztanyag jó lenne, de az utamba kerülő hobbyboltokban nem kaptam pigmentport csak valami neonnarancsot, de az nem oszlik rendesen az olajban így az nem jó...

Ja menet közben derült ki pl hogy ha nincs  prizmához kicsi etalon csak szivatom magam, mert az 500-as lécem túl nagy, hiába van lecsapva az oldala, nehezen tudok vele festeni...
ilyen apróságok miatt november óta készül a kéziszán. [#vigyor] Jelenleg a betétléc és a késtartó felülete van hátra.

gaben

Szia,

próbáld ki a Dykem steel blue-t.
Múltkor rendeltem a marómoci tartójának síkba csiszolásához és klasszul bevált.
Álmomban sem gondoltam volna, hogy a gyári német tartó ennyire nem sík.
1 napom ráment, de végül sikerrel jártam és ebben nagy segítségemre volt ez a festék.
Gyorsan szárad és a spray-vel egyenletesen lehet felhordani a felületetre.

        

6agnn8pu0

Szia!
Én is hasonló munkában vagyok és nekem is gond volt a megfelelő festék megtalálása. Most ezt használom, erre van kitalálva: Tusírfesték
Ez a mennyiség évekre elég egy hobbystának. Felhordáshoz egy kézreálló méretre vágott hungarocell kocka kiválóan megfelel, nem szívja be a drága festéket, és szépen el lehet vele teríteni az anyagot.
A kapirgáláshoz pedig Biax hántolót használok, kicsit egyszerűbb mint kézzel.

Virbo

Na most éppen ezt találtam...

Ezzel mit csináljak? A lécet vagy a prizmát kellene igazítani?

  

mdani2

Egy fűrésztárcsával marógépen, vagy fűrészlappal vágj bele a fecskefarok tövébe.



Itt láthatod, hogyan néz ki a töve a fecskefaroknak. Nem kell ennyire mélyen és szélesre, csak hogy pont jó legyen.

Amúgy erről van szó ebben a könyvben is: Edward F. Connelly's 1955 book, Machine Tool Reconditioning

designr

A szán alsó és felső része nem gyári páros volt?
A lécből szedj le ha ugyis ezzel akarod megcsinálni..a fecskafarkat ne gyengitsd le..nagyon sokat kelle kiszedni belőlle és bonyolultabb is..
Örülök hogy jó helyre került a párhuzammérő..nállam csak porosodott..

Virbo

Sajnos nem az a gond, van neki elég bevágás, csak azon a képen nem látni. Ott ahol nem kellene nem ér az öntvényhez.
Picit olyan érzésem van, mintha a csavarok felfelé billentenék. A lécen látni hogy korábban is így üzemelt...
A lécen a csavaroknak simán befúrtak fúróval, nincs egyenes felület a süllyeszték alján, igaz a csavarfejek sen egyenesek.
Picit megigazítottam a csavarok végét, de ugyanaz a helyzet.

Jó nagy szívás ez így... [#nemtudom]

        

Virbo

De gyári páros volt.

A mérő meg jó helyre került igen, de nálam sajnos csak kölcsönben van. [#kacsint]

Peppe51

Kedves Zozo!
Itt a lényeg: az osztókör kisebb, mint a fejkör, oszt mégis beletalálhat a fejkör-osztás az osztókör osztásba.
Ez matematikailag lehetetlen!!! Gyakorlatilag mégis lehetséges:
"For a 360 tooth worm wheel with 1.5 pitch worm gear we need a outer diameter of 172.84mm, instead of 171.89mm.
Trust me, it works! The simple equation is [ (360+2) * pitch ] / PI.
http://www.mini-lathe.org.uk/05-worm-wheel-outer-diameter.shtml

Csak egyet tudok elképzelni: a csiga egy fordulatra többet hajt a csigakereken, mint egy fognyit (esetünkben 1,5mm helyett 1.5x362/360=1,5083mm-t). És ahogy mélyül a "jól vezetett" marás, végig megmarad a 360 fogszám.

De mitől függ ez a túlhajtás? Sebesség, fogásmélység, marófogak száma? Nem beszélve a geometriai okokról (pl. az ív mindig hosszabb, mint a húrja).
Üdv.: Péter

  

svejk

Nekem is E2N-em van, de eszembe sem jutna hántolgatni, főleg nem egy kéziszánt, ami az esetek többségében úgy is szorosra van állítva.

Abban az időben ezek a gépek nem a precizitás szellemében készültek, nem is kell tőlük csodát várni.
Valaki írta a minap, hogy gazdaságossági szempontból nem ékléccel készültek.
Lóf@szt, ez csak mérnöki trehányság még ha a politikára is fogjuk, tehát már a tervezőasztalon eldőlt, hogy vacakok, tömegcikkek lesznek.

Persze csináltak jó gépeket is, pl. az MVE-kben benne van az anyag és a munkaóra.

mdani2

Szerszám: Én is mindenféle szerszámot összevásároltam, de bevallom neked őszintén, hogy az összesen 10 szerszámból 8 tömítéskaparóként végezte. A tapasztalat az, hogy a kézi hántolónak rugalmasnak kell lennie. Szóval nem jó a laposvas, vagy akármilyen reszelő stb. Ezek túl merevek. Ha ráteszem a felületre a szerszámot és a közepén megnyomom akkor látványosan meg tudom hajlítani. Mondjuk egy 30cm szerszám 5-10mm biztosan meghajlik. Svager valami laprugóból készítette az ő nyelét. Sokkal jobban és kényelmesebben irányítható a hántoló, ha rugalmas. A másik, hogy kell egy tárcsát készíteni a fa nyélre, amibe testtel bele lehet feküdni. Nem akartam én se elhinni, de sokkal kényelmesebb úgy dolgozni, hogy a szerszámot testből nyomja az ember és a kézzel csak irányítja. Arról nem is beszélve, hogy mindezt konzisztensen ritmusosan kellene csinálni. Persze lehet kézzel is csinálni, de én személy szerint abba nagyon hamar belefáradok.
 Lehet gyorsacélt és edzett szerszámacélt is használni, de annak nagyon hamar kimegy az éle. Pláne, mivel negatív 5 fok körülire van köszörülve. Az iparban keményfém betétek használnak. Az is nagyon hamar kimegy, pláne ha gépi hántolót használ az ember. Szóval azt javaslom, hogy mindenképpen térj át keményfémre, mert különben rengeteg időt fogsz tölteni a szerszám élezésével.

Tusírozás:
Fontos, hogy vékony legyen a festék, mert különben hamis mintát fogsz kapni. A kontraszt anyag sokat segít, de meg lehet oldani anélkül is. Én kezdetben az ebayről vettem Strauss spotting blue-t. Az olaj alapú. Nem egyszerű egyenletesen elteríteni. Van egy nagy hátránya, hogy mivel olaj alapú ezért nagyon nehezen lehet kimosni, lemosni akármiről. Szóval mindenem csupa kék lesz tőle, aztán vakarázhatom magamról a csap alatt. Újabban Charbonnel Aqua wash- al kísérletezem. Ezt az Amazonon vettem. Sajnos nem olcsó, de ez víz alapú, ezért sokkal könnyebb utána megmosakodni. A másik alternatíva a Dykem blue vagy yellow, de ez Európában szinte beszerezhetetlen. A BIAX árul, de annyira drága, hogy semmi értelme. Ha van Amerikában ismerősöd, akkor vele kell vetetni és hazahozatni. Amúgy én az elején vettem betonfestéket is. Nem volt olcsó. Három színben is van. Őszintén szólva, ki se próbáltam. Ha jól emlékszem, akkor sárgát és pirosat vettem. Fél kilós a legkisebb kiszerelés. Azt hiszem egy életre elég lenne... Majd kipróbálom, de szívesen adok is belőle. Ki kell próbálni, hogy vízben vagy olajban jobb e feloldani. Mivel vettem én is gyári festéket ezért igazán soha nem merült fel az igény, hogy kísérletezzek ezzel.

Itt egy kép, hogyan néz ki egy 20PPI felület. Ez kézi hántolással készült.

Ha jól megnézed, akkor látszik, hogy a szerszám milyen nyomokat hagy a felületen. Ez 90 es rádiusszal csináltam. A lökethossz olyan 5mm volt. Nagyon fontos, hogy egy vonalban haladj és ne érjék egymást az egymás utáni hántolások. Se hosszban se egymás mellett. Mármint se a sorok, se az oszlopok ne érjenek össze. Nehéz elmagyarázni, majd ha lesz egy kis időm, akkor lehet készítek egy videót, hogy mire gondoltam.

Egyébként ez az egyik nagy előnye a gépi hántolónak. Csak vezetni kell egy vonalban és a többit a gép megcsinálja.

  

mdani2

A csavarok nem tudják ezt billenteni. Valószínűleg más lesz a gond. Csak gondolj bele. Tegyél le egy leszúró gyorsacél lapot az asztalra és nyomd meg egy csavarhúzóval a szélességének az 1/3 vagy akár az 1/4-énél. Nem fog felbillenni. Csak akkor, hogyha hordós. Szóval nekem úgy tűnik, hogy vagy a fecskefarok felülete nem sík vagy a léc görbe. Ha mind a kettő sík felület lenne, akkor szépen egymásra feküdnének. Itt meg nagyon úgy néz ki, mintha billenne.

A harmadik képen úgy tűnik, mintha a közepének a felső részén alacsony lenne még az anyag. Szóval lehet a teljes hossz mentén magas a középvonalban. Próbáld meg a "hinge the part" módszert. Nem tudom, hogy lehetne ezt magyarra fordítani. :)

Peppe51

Kedves Svejk!
Az mondod, hogy az E2N tömegcikk, ne várjak nagy pontosságot, de az MVE jó.
Ha nagy pontosságúra szeretnék hántolgatni egy 1000mm-es esztergát, akkor a felépítése tekintetében melyiket javaslod?
Az MVE-nek nincs 1000mm-es változata (legalábbis nem találtam).
Üdv.: Péter