Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

4ybj8h3c8

Csak kérdezem, hogy annak a síkmenetnek, spirálmenetnek vagy fülem tudja minek hívják ami a pofákat mozgatja, mekkora a pontossága?
Ez a menet ha beteszel egy gyűrűt, az mérettől függően változó helyen találkozik a pofával, és az ott és arra érvényes tűréseken belül lehet felszabályozni a pofát, ami a következő befogásnál már el is mászott.

Istvan0728

Logikám fordítva mondatja velem, a lényeg, hogy a központ felé legyen pontos. A spiráltárcsa is kopott így a spirál horony külső felülete kell, hogy befelé feszítsen. Ha kifelé feszülne, akkor a horony belső felületének pontatlanságát követné le a tokmánypofa felszabályozás után és szerintem pont ellenkezőleg kellene. Vagy nem?

Csuhás

Egyről beszélünk csak én félreérthetően fogalmaztam. A tokmánypofákra két fő erő hat, a síkmenet a központ felé nyomja míg a befogott darab ezzel ellentétesen kifelé billenti. A szabályozásnál ezeket az erőviszonyokat akarjuk úgy létrehozni hogy közben a pofák szorító felületéhez hozzáférjünk. Erre szolgálnak az itt felsorolt megoldások, a tárcsa, a három távtartó, a beszúrás vagy befúrás a pofák elejébe, majd a gyűrű befogása. ( Fontos hogy a pofák eleje legyen feszítve mert a kopás miatt a pofák már egy kicsit billeghetnek, és a leggyakoribb befogások pont így fogják billentetni munka közben a pofákat )

Istvan0728

Tudom - mit vergődök itt ezzel- vegyek egy másik tokmányt!

De mi a garancia arra, hogyha 15-25 eFt-ért veszek egy használtat azzal nem fogok ugyanitt tartani. Újat 50-80 ezerért meg luxus lenne egy ilyen felújításra szoruló, leamortizált gépre feltenni, lehet hogy az is csalódást okozna.

Istvan0728

OK! Délelőtt foglalkozom vele, majd mérek és fotózok és [#dumcsi]

Csuhás

Igazából ha a síkmenetet egy csőtengellyel lehetne hátulról forgatni akkor nem okozna hibát a síkmenet pontatlansága. ( ha egy ideális tokmány három pofáját a pofákra húzott gumigyűrűvel fognánk össze akkor is központosan fogna ) A síkmenetet egy dió forgatja a központi furata körül. Ez az aszimmetrikus  meghajtás nem engedi beállni a síktárcsát egyensúlyi helyzetbe visszaállni, és ezért okoz hibát a tárcsa egyenetlen kopása.

Istvan0728

Elkészült!

A hornyot a tokánypofába sikerült 0.01-0.02 mm tűréssel beesztergálni.Majd kiesztergáltam a tokmánypofákat és 0.05-0.06 mm-en belül fut a befogott tengely. (sajnos a vakuzás miatt nem sikerültek jól a képek, de remélem a lényeg látszik.

Próba képen felsimítottam egy 200 mm-es rudat, a végét 50 mm-en fogtam be majd átfordítottam (kitámasztás nélkül)az eredmény több ponton mérve 0.03-0.04-en belül vannak az eltérések és a találkozásnál nem látok gyűrűt.

Talán ez elfogadható egy ennyire leharcolt gépen hobbi célra.[#vigyor3]

          

6rk75uezn

Ez jó eredmény egy nem épp jó állapotú tokmánynál,én valahogy 5 századnál jobbra nem birtam megköszörülni.
Többször is befogtad azt az anyagot?
Arra figyeltél hogy melyik diót húzod?(szabályzáskor/méréskor).
Ha van anyagod nézd meg nagyobb átmérőn is,bár ehhez jobb volna valami keményebb köszörült anyag.
Jó lesz ez,ügyes vagy,csak igy tovább.

n9ugdfyrv


probegt

Igen, láttam mikor feltették, engem is rögtön megfogott, egy pár percig nézegettem tuti :)

6rk75uezn


KoLa

Ezt a megoldást ne terjeszd a továbbiakban!mert nem életszerű sugárirányú előfeszítést ad!
A 3db anya, az meg ennek a többszöröse!

designr

Ezt egy kicsit bővebben..Miért nem életszerű?

designr

Vagyishogy mennyivel életszerűbb a csapos vagy a beszúrásos?

Csuhás

Nem értek veled egyet, mert szerintem mindkét megoldás sugárirányú előfeszítést ad. ( Az anyákat persze nem az alább látható fotó szerint célszerű használni. )