Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Motoros

Biztosan lehet spec lemezfúrókkal próbálkozni, de lehet sima fúróval is.
A lényeg a gépi élezés,  és a kivett keresztél.
A csúcsszög nálam 130 fok. Fontos az is hogy a fúró jól szaladjon. Meg egy kis gyakorlás...nem sok.
Ha az ember beleképzeli magát a fúró hegyébe akkor belátható, hogyha a közepe amikor anyagot fog és nem rázza be, nem nyom, hanem rögtön szépen mindkét él szimmetrikusan elkezd forgácsolni és halad előre akkor szép lassú előtolással át fogja vinni az egészet, teljesen elforgácsolva a furat anyagát, nem lesz kis áteső sapka sem.
A lemez alá alátétnek egy sima keményfa alátét kell, nem jó ha alul a fúró alatt nincsen megtámasztás minden pillanatban.
Minden fúrás után új helyre kell lépni.
A furat átszakadása idején amit lehet érezni, még vissza kell venni az előtolást--természetesen kézi előtolásról van szó.
Furatkezdésnek simán jó egy kirner. A furat tökéletes lesz sorja egy nagyon minimális, függ a dolgozótól.

0.2 mm vastag bronzlemezbe 5mm-es lyukat fúrtam nemrég igaz csak 20 darabot de simán ment egy 130 fokosra élezett 5-ös fúróval aminek szinte nem volt keresztéle.
A lényeg a fentiek betartása, az eredmény olyan mintha lukasztóval készült volna. Ja a fordulat ne legyen pici, réznél lehet 1400 is akár.
Szerintem az ilyen lemezfúrás csak akkor célszerű ha egyedi munkáról van szó, vagy akkor, ha lusta a dolgozó lyukasztót készíteni a nagyobb darabszámnál, vagy esetleg spec eset amikor nem fér hozzá lyukasztóval.
Az tény viszont, hogy nagy furatoknál (pl 15-20 mm) nem próbáltam ezt a fajtát, de lehet ott is működik.
Még valami ami fontos lehet: ne harapjon a fúró, ne is nyomjon, éppen hogy.... .

jani300

21-38 átmérő közti furatokra gondoltam .
Villamos kapcsolószekrény gyártás kapcsán .
Már akkor is léteztek kézi , hidraulikus lyukasztók .
De termelékenységben verhetetlen a lemezfúró .
Sima csigafúró csak másképp köszörülve . Kevesebbet forgácsol ,kisebb teljesítmény igénnyel, nem akad átszakadáskor , akkorát . Körvágókat is használtunk , persze , de az is körülményesebb .
Picivel nagyobb áttételű , FO - 16 kaliberű géppel használtuk , esztergált szárú csigafúrókkal .
Kézi fúrógéppel is működik ,helyszínen , de gyakorlat ehhez is kell .
Van itt aki kapcsolószekrényeket gyárt , hátha nyilatkozik a témában ... :)

Motoros

Meg van még a nagy lyukakhoz ez a fajta megoldás is.

jani300

Erre gondoltam , volt ehhez hidraulika is .
Helyszínen , festett ajtón , utólagos beépítéshez jó is .
De rég volt mikor kapcsolószekrényeket gyártottunk .
Pedig a relés automatika gyártást , helyszíni berendezések összekábelozását szerettem is .
Már a kazánfűtő szakmámnak is vége , megölte a távfűtés olcsóbb áfá ja :)

PSoft

"Van itt aki kapcsolószekrényeket..."

Ha rám gondoltál...:)

Én, ezt a kézi hidraulikus ALFRA-t használom, évek óta, jó kis szerszám.
Több ezer lyuk van már benne.
A 22,5-ös a leggyakrabban használt, de nem ritka a 72-es méret sem pld. 3f beépíthető dugaljaknál.








jani300

Igen .
Kész , festett szekrényekkel dolgoztok ?
Vagy már a lakatos munka után , festetlenül készítitek el a kivágásokat egyebeket .
Mi kompletten gyártottuk , lakatosmunkával együtt .

PSoft

Mindig kész, festett szekrényekkel.

Ma már, nem menő a "házilag gyártott" szekrény.:(
Szebbnél szebbek, jobbnál jobbak vannak a piacon.
Amit mutatok, a Samsung-nak készülő sor egyike...
Gondolod,hogy...:)

jani300

Ezeket már nem lehet csak úgy , összefurkálni . :)
Nem is nagyon lehet mást , mint lyukasztani , értem .

PSoft

Még egy gondolat erejéig a fúrás/lyukasztás-ra visszatérve...

Pár éve gyártottam Norvég megrendelésre vezérlőszekrényeket.
Úgy emlékszem, 16-18db. ment le zsinórban belőlük.
Az ajtón a blokkséma, pár tizedes, lézerezhető eloxált alulemezből készült.
10mm-es furatok kellettek a beépített LED foglalatoknak.
Pár klasszikus próbafúrás után úgy döntöttem, hogy valami más megoldás kell.:(
Akkor csináltam a képeken látható lyukasztószerszámot .
Könnyen, gyorsan, szépen ment vele a pár tizedes alulemez "furatolása/lyukasztása".
Megérte azt a másfél órát, amit akkor a szerszám elkészítésével "tököltem".:)

Csuhás

Segíts! Hogy működik ez a szerszám?

PSoft

Egy lépcsős tüske lyukaszt.
A lépcső eleje(azt hiszem 3mm-es)pozicionál a lemezbe előre fúrt lyukban.
A lépcső másik fele a névleges mérettel, a fekete műanyag testben.
A műanyag test, rugóval előfeszített.

Szegnyereggel nyomva...
A helyezőtüske a lemez furatába, a műanyagtest a rugó ellenében támasztja a közé tett lemezt.
A rugóerőt a szegnyereg nyomásával legyőzve, a lépcsős tüske előre megy a fekete műanyag testben,és a névleges átmérője lyukaszt.
Közben a műanyagtest a rugó nyomásával támasztja a lemezt.

Csuhás

Így már ok, az vezetett félre hogy a tokmányt fúrógéphez és nem szegnyereghez tartozónak gondoltam.

PSoft

Egyébként, működött volna ez asztali fúrógépbe fogva, forgás nélkül, karral húzva is.
Nem nagy erő kellett az alulemez lyukasztásához.
Csak...
Nem fért oda minden lyukhoz az oszloptól a lemez.:(
Azért a padon stancoltam.:)

6rk75uezn

Urak segitséget kérnék.
Van egy menetfúró készletem,teljesen új Forcon,Magyar a gyártó ha jól tudom.
A metszők marha jók,élesek gyönyörű menetet vágnak,a fúrók is élesek de mikor jobban behalad az anyagba akkor valahol valami felül.
Nyikorogva megy és olyan szinten szorul hogy félő hogy eltörik.
M12 nél az ajánlott furat tudom 10,1-10,4mm,(én 10-essel fúrtam),de más menetrúró ilyet nem produkál,pl a Narex erre az 1 tizedre rá se bagózik.A Forcon nak lehet a max ajánlott furat kellene?

jani300

A 10 es fúró  úgy is nagyobbat fúr az nem baj , valószínűleg . Kézi készlet ? Ha az egyest behajtottad akkor már lényegtelen a furat , a többinél .
Milyen az anyag , ha szívós acél  az is éppen elég lehet .
Nyikorogni akkor szokott ha a bekezdőrész kopott .
Kézből újra szoktam élezni, az jó szokott lenni . De kíváncsi vagyok miért nem jó az új menetfúró !