Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Szirtimorc

Nálam tökéletes Firefoxxal.

nonopapa

Üvöltő szelek,szerbek a kocsmában,üres pózol pornó?????[#nyes][#nyes][#nyes]
Inkább kikapcsoltam a fordítást,mert a röhögéstől nem tudtam figyelni a videót

t62d6ha2b

Tisztelt Uraim!
 
Előre leszögezem: amatőr vagyok, életemben nem esztergáltam - de mindig szerettem volna.
 
Mivel épeszű ember közelébe nem enged az esztergagépének, ezért kénytelen vagyok valami sajátot összehozni. Az alapról építés nyilván nem megy, marad a felújítás (egyelőre még ne kapcsoljátok ki a számítógépet ,,ez hülye!" felkiáltással...)
 
Sikerült egy régi gépet vennem. Ez olyan fajta, hogy a szánt lehet egy-egy helyen rögzíteni, onnan lehet kézzel dolgozni.
 
Elképzelésem szerint lineáris sínen mozogna a szán a gépágy teljes hosszában. Szakikkal beszélve azt mondták, hogy (ha a menetvágást kihagyjuk), a gépi előtolásnak az a szerepe, hogy a megmunkált felület szép egyenletes legyen. Nos, ilyen kell nekem - gondoltam, de azért a megvalósítás a szűkös lehetőségeim mellett elég nehézkes.
 
Ilyen hosszú bevezetés után rátérnék a kérdésre: szerintetek életképes lehet a következő elgondolás?
 
Van egy ,,ablaktörlő motorom", aminek a kihajtása egy anya, amibe trapézmenetes orsó jár. Ha az orsót rögzítem, a motor ,,járkál" az orsón. Ezt a mozgást használnám a szán mozgatására.
 
Mivel mégiscsak kellene kézzel is mozgatni a szánt, ezért úgy ,,bonyolítanám" a helyzetet, hogy az orsó végére egy T-hajtómű csatlakozna, a T szárát kézzel hajtanám, akkor az orsó forogna, a motor (mint egy anya) mozogna rajta. Gépi előtolásnál a T harmadik szárát egy fékkel megfognám, ezáltal az orsó fixen maradna, a motor a rákapcsolt feszültségtől mozogna. Irányváltás, sebesség (PWM) könnyen megoldható lenne.
 
Jó hosszú voltam, de ennyi. Szerintetek működne-e ez így, vagy van olyan buktató, amit nem látok?  

279nwbpsa

Szia.
Megkínlódsz ezzel a szánmegoldással...legalábbis,ha olyan kivitelű,amire gondolok...
Esetleg valami kép akadna róla?

t62d6ha2b

Szia!
 
Az alkatrészekről tudok csak képet csinálni, még tervezés alatt van. Vagy mire gondolsz?

279nwbpsa

Jó az is.
Kíváncsi vagyok,milyen szerkezet lehet...

Csuhás

Ne csináld! Inkább gondolkozz el egy ilyen megoldáson, ezzel még menetet is tudsz vágni.
http://www.lathes.co.uk/derbyshire/" TARGET=_fnew>Eszterga
http://mb.nawcc.org/showthread.php?74617-Thread-Cutting-on-WW-Lathe"TARGET=_fnew>Eszterga
A megoldás lényege hogy egy kardánnal cserekerekeken keresztül a főorsóról hajtasz.
Ha találok jobb képet akkor linkelem mert it nem igazán látszik az irányváltás és a kapcsolás.
A lineáris sínnel az a bajom hogy megemeli a szánt, elveszted a munkateret és az egész gép instabilabb, berezgősebb lesz, cserébe évente egyszer beleszaladsz egy olyan hosszú esztergálásba ahol ki tudod használni.  

t62d6ha2b

Szia!
 
Értem a kardános megoldást, elgondolkodom rajta. Ennél azért mechanikai kivitelezésben több buktató van.
Azért kíváncsi lennék, hogy a menetvágást kivéve miért tiltakozol az én megoldásom ellen?
 
A lineáris sínek az ágy oldalán lesznek (mindjárt csinálok képeket), sajnos az ágy olyan rossz minőségű, hogy arra sínt nem lehet fektetni. Persze így is veszítek a magasságból, de legalább a két sín messzebb lesz egymástól.
 
A sínes megoldásnak nem az lenne a lényege, hogy hosszan tudjak esztergálni, hanem hogy az ágy teljes hosszán jó legyen a hossz-szán ([#smile]).

Csuhás

Hogyan rögzíted a szánt hogy egy kajla darab oldalazásakor ne lökdösse el azt?
A tiltakozásom oka hogy a kés alátámasztását egy esztergán a lehető legmerevebbre kell készíteni, mert különben berezeg. Esztergáláskor is de leszúráskor biztosan. Ennek az elvnek nem felel meg a lin. kocsikra támaszkodó híd jellegű szerkezet.

279nwbpsa

Én egy,a Te esztergádhoz(valószínűleg)hasonlatos  
kis gépet farigcsáltam át használható állapotúra.Esetemben sajnos síneket nem volt lehetséges beépíteni.Meg,nem is szívesen fúrkáltam volna össze-vissza az ágyazatot.
Inkább az alapszán felfekvő felületeit nagyobbítottam meg némi "patkolással".
Sokat kellett vele pepecselnem,de végül jó lett.

t62d6ha2b

http://www.imgserv.com/Mbg" TARGET=_fnew>http://www.imgserv.com/images/2016/03/01/6qgjZXwJU.th.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/MbD" TARGET=_fnew>http://www.imgserv.com/images/2016/03/01/2PdiBcZaI.th.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/Mbi" TARGET=_fnew>http://www.imgserv.com/images/2016/03/01/unrxECXja.th.jpg" border=0>
 
http://www.imgserv.com/Mbs" TARGET=_fnew>http://www.imgserv.com/images/2016/03/01/R65UPQZ.th.jpg" border=0>

t62d6ha2b

Szia!
 
Végül is a trapézmenetes orsó önzáró - ,,esztergákon" is ilyet használnak.
 
A második kérdésedre még nem válaszolok, előbb nézd meg a képeket, kösz!

t62d6ha2b

Az első képen az ,,alkatrészjegyzék" - illetve még fék nincs a T-hajtómű végén.
 
A második képen a vízszintes szürke lemez fekszik fel az ágyra, függőlegesen lóg le a lin sínek tartólemeze. Hátul lelóg jó mélyen (a 4. képen látszik), oda lenne feltéve az előtoló szerkezet. A T szárát persze meg kell hosszabbítani, hogy előre érjen.

279nwbpsa

Az igénybevétel miatt jobb lenne az az orsó talán elöl...
 
Miért nem próbálod sínek helyett inkább az eredeti szánnal összehozni?

t62d6ha2b

Az első mondatod légyszíves fejtsd ki bővebben, így nem értem.
 
Az eredeti szán nem mozgott úgy sosem, mint egy rendes esztergán (bizonyos jelekből úgy ítélem meg, valami sorozatgyártásra használták, a gép születése óta a szánt el nem mozdították), gondolhatod, az ágy többi részére mennyire vigyáztak. Aztán homokkal le lett fúvatva a 128 réteg festék, és kérésem ellenére sem kímélték az ágyat ezen művelet alatt. Bizonyára van, aki ezt rendbe tudná tenni, én nem mernék hozzáfogni.
 
Azért azt nem szabad elfelejteni, hogy ezzel a géppel nem T34-es főtengelyét akarom esztergálni.