Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

morfeus

Semmi gond és így is köszönöm a tanácsokat!
Holnap csinálok pár közeli képet a főorsó végéről tokmány oldalon!
Elsőnek azt hittem én mérem rosszúl és tényleg kúpos kicsit!
De nem olyan széles az a rész ahol illeszkedik,(bár ez nem zárja ki a kúposságot) de voltak az oldalról nálam ketten is akik merték mikrométerrel is és nem kúpos!

000000000

Sziasztok!
 
Segítségeteket szeretném kérni.
Vettünk egy orosz universal 3 as esztergát a műhelyünkbe. Elkezdtem nekiállni a karbantartásnak. Jelenleg ott tartok, hogy a főorsó 0.01 et üt verikálisan és horizontálisan, de vertikálisan jobb, ami elvileg teljesen korrekt, csapágyazás elég koszos, majd szétszedem. Ha benne van egy nehéz rúd, akkor érezni hogy rág de lógást nem veszek észre, majd kiderül.  
Viszont van rajta egy 80/3 as TOS M1 tokmány, ami excenteresen fut, 0.05 öt kileng, a tövénél meg a végénél is, bele fogott anyag egyenletesen 0.05 -t üt, szegnyereg közelében is, max 0.07 et mértem.  
Megnéztem a tokmánytárcsát, borzasztó, rettenetes minőségű, és ha elkezdtem csak a tárcsát feltekerni a főorsóra, akkor lötyög a vertikális felfekvő felületen felkoppanás előttig, tehát szerintem nem hiába üt az egész. Mit lehetne ezzel csinálni? Lehet ilyen tárcsát venni valahol ami tényleg jó minőségű?
Itt vannak képek róla:
 
https://drive.google.com/folderview?id=0ByM6Zy0YhMqPcnRIOS1QTVpzTG8&usp=sharing" TARGET=_fnew>TOS 80/3 M1

RJancsi

Sziasztok! Jó pár éve kilóra vettem egy kohó-szökevény esztergát hobby célra. Semmilyen adattábla nincs rajta. Állítólag 60+ éves Csepel pad. Ha esetleg valaki látott már ilyet, vagy legalább "közeli rokont" megköszönném ha bármilyen infót tudna adni róla!
 
http://kepfeltoltes.hu/view/160311/DSC01178_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>http://kepfeltoltes.hu/thumb/160311/DSC01178_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

morfeus

Az ígért képek!
Az illesztő felület kb:12mm széles az átmérője pedig 51,91mm,a képeken a gyári állapot látható illetve az illesztő felület mögött a beszúrás is gyári!
http://kepfeltoltes.hu/view/160311/F_ors__oldalr_l_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>Első!http://kepfeltoltes.hu/view/160311/F_ors__oldalr_l_k_zeli__www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>Második!http://kepfeltoltes.hu/view/160311/F_ors__szemb_l__www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>Harmadik!http://kepfeltoltes.hu/view/160311/595645651N_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.png" TARGET=_fnew>Negyedik!
 
Erre keresek megoldást,ami még érdekes,hogy az Emco tokmányom az rendben fut(négypofás 125-ös) viszont a gyári kezdett el kóricálni!

svejk

No de ha ez HBM, akkor H.józsi csak tud hozzá gépkönyvet szerezni és akkor abból csak kiderül milyennek is kellene lennie.
Mert gyanítom ez nem az eredeti állapot.
Ráadásul az 51,91 collban sem kerek érték.

morfeus

Akkor leírom újra,H Józsi járt kint ő is látta mérte videó is van róla ,ez az eredeti állapot!
Nem értem miért kelk ezt megkérdőjelezni,mert hogy engem az oke de mivel a forgalmazó is látta ez azért már necces!
Bár ha úgy sem hiszed,hogy egyenes és nem kúpos és gyári amit látsz akkor hiába írok bármit is!
De ez most 100 rangú a lényeg gyári egyenes illesztő felület (nem csak ebben az eseteben létezik) ennek az átmérője adott!
Mivel a gyári felületen egy használt Emco tokmány jól fut így a feltevésed,hogy nem gyári kilőve!
 
Egyszer már volt szó a főtengelyemről csapágyazás ,ütés stb.... miatt és akkor több kép és videó is készült illetve H Józsi is látta mérte!

ysc3kmx9v

A képek alapján világos, ebben az esetben nagyon pontosan kell illeszteni a hátlapot, a lógás nem megengedett. A hátlapot meg kell perselyezni, és utána pontosra illeszteni.A tokmány felőli oldalon is új illesztőperem esztergálása kötelező.A tokmányt hátlapostól együtt, lehetőleg mindig ugyanazon helyzetben legyen felfogva/be kell jelölni/.

Csuhás

Elfogadjuk hogy ilyen. Csak nem szabványos kialakítás ezért kételkedtünk eleinte.

svejk

Jól van no, több mint 100 kiló vagyok úgysem tudsz bekapni! :))
 
A 36752-től olvastam...
 
"Mivel a gyári felületen egy használt Emco tokmány jól fut..."
 
Innentől mi a probléma?
gyártasz egy a főorsódra pontosan illeszkedő tokmányhátlapot, felszereled, a helyén megmunkálod a leendő tokmányod tehermentesítő pereméhez illeszkedően és happy.

Motoros

Az hogy ilyen megoldású a főtengely végződés az szerintem semmi hátránnyal nem jár, sőt sokszor előnyös is lehet.
Semmit nem kell csinálni minden úgy jó ahogy van.
1.:Felfogod a kóricálós tokmányodat  
2.: Meghúzod a csavarokat, nem csontra csak úgy érzésre.
3,: Befogsz egy mondjuk 20-as átmérőjű köszörült rudat a tokmányba és kiórázod.
---az órázásnál a tokmány  "nullába" ütésénél használj vörösréz dornit.
 
Mikor sikerült akkor csavart véglegesre meghúz és ellenőrizöd ismét a futást.
Rendkivül futáspontos tokmányhoz jutsz, igaz rendszeresen ellenőrizni kell, helyén van e.
Ezzel azt is elérheted, hogy bizonyos javító melóknál ahol a már megmunkált alkatrészen kell utólagosan műveletet végezni, ...és nem tudod befogni úgy hogy fusson... ott a befogott alkatrészhez órázol, a fenti elütéses módszerrel.
Nekem van olyan tokmányom amin direkt lötyögős azaz elüthetős, és nagyon hasznosnak tartom.
Természetesen nem vitatom, hogy jó az ha pontos felülettel illeszkedik a tokmány, mert csak bambán felrakod és mehet.
De ha már így alakult, akkor gondold át amit leírtam, hátha hasznos lehet.

Motoros

Az én esetemben a "lógás" a tokmánytárcsa és a tokmány között van, nálad a főorsóvégződés és a tokmánytárcsa között, de ez nem lényeges, ha már így alakúlt.
Amint írod hogy a "gyári tokmány elkezdett kóricálni".
Nem lehetséges, hogy esetleg nincsen a helyén.
Fel-leszerelés során történhetett valami megfeszülés pl.
A felületeket nézd át alaposan, ha ez valamikor jó volt akkor most is jónak kell lennie mert amennyit Te használod attól nem fog kiszopósodni.
 
 
 

morfeus

Ezeket már átnéztem illetve a felületeket is megnéztem!
A tokmány felfogató csavarjait már fellazitottam és egy talán egy 25-ös köszörült lineár darabbal
próbált a kiórázást,miközben egy sárgaréz darabbal kocogtattam de nem jártam sikerrel!
Ezért gondoltam (amit már régebben lustaság miatt) is megcsinálhattam volna vagyis rendesen kiórázni esetleg másik tárcsa!
De ugye elfogadtam,hogy kb ilyen ez a tokmány és nem is foglalkoztam vele idáig!
 
A lényeg még egyszer átnézem a tárcsát javitható e;illetve a tokmányt is darabjaira szedem!
Remélem így új tokmány nélkül megoldható!
 
 

morfeus

Az elüthetős tokmány amúgy jó ötlet,mert gondolkoztam már olyan 4 pofás tokmányon ami pofánként állítható de ugye hatszög anyagoknál nem a legjobb!

n9ugdfyrv

Erre én is kíváncsi lennék... ugyancsak universal gépem van, kis 80/3-as tokmánnyal, és a legutóbbi levétel óta 5 századot üt... felületre húzásig  lötyög picit a meneten, a majdnem meghúzás előtti kocogtatással nem jutottam előbbre... benne van a tokmány külsőben is az 5 század - a "csupasz főorsón" viszont meg sem rezzen a százados óra...

jani300

Azt írtad hogy a tokmány külseje is üt e ? Felszerelve .  
Csavarok nélkül , tudod kicsit mozgatni oldalirányban a tokmánytárcsát ?
Esetleg a tárcsa felfogócsavarok helyének pici bővítése segít hogy központba üthesd , a tárcsát .  
Ha tényleg a tárcsa illesztő pereme túl nagy .
De lehet vékony lemezkékkel is operálni a pofák és az anyag közt .
Úgy egyébként két tokmányt szoktak használni ,nagyolásra  ,és finom munkára .
És nagyobb gépeken össze vissza hegesztett , és pontos munka előtt felszabályozott pofák is előfordulnak .
Szentségtörés lehet amit írtam egy hobbista számára , de az ezredre futó tokmány a ritkább mint az "ütős".
Egyébként szerintem az utolsó három tokmánytárcsás kérdésben  ott a válasz , már a kérdésben is , hogy , nem pontos a tárcsa illesztése a főorsóhoz .