Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

svejk

Példadarab az biztos..
Igazából persze hogy célgépnek éri csak megépíteni.
Egy-egy munkadarabot hamarabb legyárt az ember hagyományoson mint megírja a g-kódot(hacsak nem profi)
De nekem csak hobby és a tanulás miatt lenne jó..
Persze mondhatnátok akkor csináljak egyet bútorlapból, és igazatok is lenne mert a marógépem is abból készült,mert nem voltam biztos magamban.
Most azért már nagyobb a merszem..

ra8nsmk6w

Az eszterga ha cnc ha nem óriási segitség mind megmunkálásban mind a gépi forgácsolás megismerésében úgy általában. Amiért ezt mondom, a marógépnél a szerszámot megveszed és elfogadod annak milyenségét.Az esztergánál köszörülsz egészen addig mig nem tudsz elfogadhatóan dolgozni, az odavezető út a belépő, a tanúlópénz, ahogy tetszik

svejk

Ez is igaz, de a hagyományoson úgy ahogy átverekedtem magam, igaz csak olyan szinten hogy a cégnél megcsinálom a magam dolgait nem kell az esztergályosunknak könyörögni (mert lusták ám az esztergályosok! És ha nem állsz a hátuk mögött még el is cseszik hogy máskor ne menj hozzá :))) )
Meg itthon van egy 500-as kici kisz kínai :)

4sf03ug83

Kedves svejk!
Megkérdezhetem milyen az a kici kisz kínai?[#smile]

4um5b65d

Moszt mondta, hod ötszázasz, hát nem fideeesz ?
[#papakacsint]

4um5b65d

PALOM !
Elsősorban az anyaggal foglalkozzál bővebben, mert ha hegeszteni szeretnéd akkor mondhatni tilos ismeretlen anyaggal dolgoznod forgó alkatrésznél. Nem tudhatod, hogy miként fog viselkedni a hő hatására. Bár utólagos esztergáláskor úgy is észreveszed, ha beedződött volna. Ha ez történik akkor jobb, ha nem használod erre a célra. Célszerű lenne legalább ezt szakkereskedésben megvásárolnod, hogy legyen pontos anyagismereted.  Ha egy 2-es morse-t csinálsz a furatba akkor ezzel a méretű tengellyel megoldhatod. Feltételezve, hogy 30-as csapágyméretet csinálsz.
Valahogy így kellene kinéznie a tengelyednek, ha elkészül(jobbról balra haladva):
-kb 12mm szélességű(vagy nagyobb) tárcsa a tokmányhoz
-a porvédő helye, ha kúpgörgőssel csinálod
-a csapágy helye
-a báb helye (ez azért, hogy ne a csapágyhelyen futtasd a bábot)
-szabad (tengelyterület)
-megint egy báb hely
-csapágyhely
-porvédő
-2db kontraanya a kúpgörgősök beállításához
-ékszíjtárcsa hely (ezt kisebb átmérőre csinálni, hogy ütközhessen a tárcsa)
- majd szintén egy anya+(alátét) a szíjtárcsa leszorításhoz.
 
Ebben az esetben végig fúrhatod az egész tengelyt a körmös menesztő csúcs kiüthetősége miatt.
 
 
És akkor a gyártás.
Előnagyolni a tokmánytárcsát és a tengelyt. Én hegesztés elött menettel tenném össze őket.
Aztán tárcsát megfogni, tengelyvéget megtámasztani és a tengelyen levő összes vállat és felületet egy állásból megesztergálni. támasztás mellett a bábot felrakni, beállítani a tengelyvéghez közeli résznél, befúrni a tengely feléig, majd nyitni a bábot és átfordítani a tengelyt. Most a tokmánytárcsa részt méretre esztergálni, átfúrni teljesen a tengelyt, majd a morse kúpot elkészíteni.
Ha nagyon precíz akarsz lenni és már miért ne akarnál, akkor ezt az egész műveletet kétszer hajtod végre és mire a második készreméretező fogásokkal csinálod akkor már át lesz fúrva az egész tengely, ezzel minimálisra csökkentesz mindenféle deformációs lehetőséget.
Ez egyébként minden tengelygyártásra egyformán vonatkozik. Célszerű a méretezések elött a legtöbb anyagmennyiségtől megszabadulni kívül, belül egyaránt.
És ne húzott, hanem hengerelt anyagból indulj ki a tengely esetében.
Célszerű anyagok a hegeszthetőség miatt:
ST35 ST37 ST50 ST52 A38 A44 A50 S355 S237
Ezek közt vannak egyforma anyagok is csak más a jelölésük.
-

svejk

Ez még olyan régebbi kiadás nem olyan mint a mostani barkácsáruházasok.
Concept néven fut, de gyakorlatilag valamelyik Emco koppintása. Japán tokmány van rajta, az a legjobb része :) De úgy mint a mostaniaknál cserélgetni kell a kerekeket és itt is az első küzlő műanyag. Alapjában véve jó csak az egyfázisú motor miatt nem lehet fékezve leállítani és hirtelen iránytváltani.

ra8nsmk6w

Amire odafigyelnék! Egy eszterga főorsója egy viszonylag kis falvastagságú cső a lehető legnagyobb furattal. A korrekt csapágyazáshoz a megfelelő hosszal kell birnia.A Te esetedben a 35mm tengelyátméröhőz minimum 20-22mm tartozna, a 125 mm tokmányhoz még bőven kevés is.A falvastagság már igy a nyers méreteket tekintve is csak 7 mm körüli maximum.Az inditáskor létrejövő csavarónyomaték ami a szijtárcsánál indul és az álló nagy tömegű tokmány, tokmánytárcsa, pofák és a munkadarab együtteséből áll hosszú távon komoly igénybevétele az anyagnak.Az otthon készitett hegesztés nem javitja a helyzetet. A faeszterga szeret gyorsan forogni és megállni. Egy frekvenciaváltó használata mindenképp segitene.  

4um5b65d

7 mm sok mindenre elég. Ha megnézzük egy ipari fém eszterga főorsóját és arányítjuk a két gép főorsóira jutó terhelést akkor nem mondható, hogy gyenge lenne. Persze minél combosabb az anyag annál jobb.  Azt nem igazán értem, hogy egy faeszterga miért áll le gyorsan és miért indul gyorsan. Ez csak a motor teljesítménytől és a forgatandó tömegtől függ, nem kifejezetten a faesztergákra jellemző egyedi tulajdonság.

ra8nsmk6w

Igen! A géphajtásra használt aszinkron motorok nem sokat gondolkodnak és faesztergálni nem 200-300 n/min kell és ha nem akarod kivárni mig megáll a lendkerekes hajtáslánc kontrázol-ok. Nem hasonlitanám össze a két géptipust.

000000000

Köszönöm Laslie! Így már tudom nagyjából hogy merre is induljak a dologgal.Még egy kérdésem lenne,mégpedig :milyen tipusú meneteket használjak?

000000000

Laslie! És még egy kérdés:Miért nem jó húzott acél és miért jó a hengerelt? Bár megfogadom a tanácsaidat,ez csupán azért érdekel mert így valamivel több ismeretem lesz e téren.

4um5b65d

A húzott anyagban rengeteg feszültség van, emiatt soha nem szabad belőle tengelyt csinálni. Ha kilógatod 300 mm hosszan és támasztással végigesztergálod, majd elveszed a csúcsot akkor megdöbbentő, hogy mennyire képes elvetemedni. Ha újra valahogy középre hozod és megint végigesztegálod akkor újra eldobja magát az anyag. Lehet hogy csak meggörbül, de a hullámos vetemedés sem kizárt.
A csapágyrögzítő menetekhez például a 30x1,5-ös megfelelő lesz, az ékszíjtárcsához pedig a 27x1,5 Balos lesz kb jó. Feltételezve, hogy az ékszíjtárcsa furatot 27-re csinálod. 8-10 mm szélességű anyák elegendők. Esetleg az ékszíjtárcsát oldalcsavarozással is rögzítheted, ha a reteszpálya marás és vésés gondot okoz.

000000000

Köszönöm az infót.[#worship][#worship]Eszembe ötlött hogy magát a házat vastagfalú csőből készíteném.Azt hogy a csapágyfészkek pontosan fussanak egymáshoz képest azt hogyan érhetem el?

4um5b65d

Gyanítom azt elég nehezen tudnád megcsinálni, mert ahhoz is báb kellene, de szerintem nem nyílik akkorára a tied, vagy tévednék ?
Mérted már a nyílását? Beleférne a csöved?