Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

4ybj8h3c8

Colos osztásra van egy egyszerű megoldás. Leméred a tárcsa átmérőjét, rajzolsz egy mm-es skálát a megfelelő kerületre kimérve, kinyomtatod öntapadós papírra, és felragasztod. Utána celluxal körbetekered, és ha fél évente kell cserélni, még akkor is többet ér, mint a colos osztás. Nekem bejött. Plusz minden mozgáson van egy digi tolómérő fixen, vagy gyorsan rögzíthetően felszerelve.
 

s2k5ycubj

Lehet,hogy ez azért van így mert,amint írod is,szeretek nagy fordulattal és vágósebességgel dolgozni és ezt nem nagyon "szerették" a kúpgörgős csapágyak. Minden esetre az biztos,hogy sokkal stabilabb lett a főorsó a csapágycsere óta. A régi csapágyakkal 40-es alut már kín volt leszúrni,most már 50-es köracélt is szúrtam le vele és szépen lehetett dolgozni a géppel. Éreztem,hogy nem feszegetem a határait. Lehet,hogy köze volt valamilyen megmunkálási pontatlanságnak is a dologhoz,mert elég sok távtartó kikerült és az egyik csőnek a vége ferdére volt munkálva,ezt már csak akkor vettem észre amikor le akartam rövidíteni.

svejk

Gyári lehet az a csapágyazás?
 
Én még nem találkoztam esztergagépnél kúpgörgős csapágyazással.
Nem is lehet nagyon értelmes, mert a kúpgörgős csapágyazás tulajdonsága, hogy MINDIG kell hagyni csapágyhézagot, tehát nem szabad előfeszíteni -lásd régebbi autók kerékagyai- tehát mindig lógna kissé a főorsó.
 
A siklók után jöttek a még mai napig is használatos kúpos belső gyűrűjű hengergörgős csapágyak, ezek aztán kombinálva vannak még ferdehatásvonalúakkal,tűgörgőssel, esetleg axiálissal.
 
Épp pár hete cseréltünk egy Okuma CNC esztergán főorsócsapágyazást.
Elöl egy pár ferdehatásvonalú, párosított majd közvetlen utána egy kúpos belsőgyűrűjű hengergergős, illetve a hátsó végén a tengelynek szintén egy kúpos belsőgyűrűjű hengergörgős.
Pikantéria, hogy az 1 pár ferde ára 250ezer volt, a két kúpos belsőgyűrűjű hengergörgős meg együtesen 60ezer  Ft.
Az igaz hogy a hengergörgőseket még 89'-ben gyártották az akkori Csehszlovákiában. :))
 
A másik érdekesség, hogy a csapágyak élettartamra vannak kenve, nincs utólagos zsirzásra lehetőség iletve természetesen semmiféle olajzás sincs.  
Így is elmentek 15 évet két-három műszakban.


000000000

Gyári.
Az a sieg, amit már párszor említettem.
Ez tényleg egy elfuserált próbálkozás a részükről. De hát a barkácsáruházakba az is jó.
 
A gyáriakat illetően, tényleg nem vagyok biztos abban, hogy valóban kúpgörgősök voltak. nagyon nem néztem utána, csak annyit láttam, hogy a tokmány felől görgős csapágyak vannak.
Szerintem forgácsoló gépbe a siklócsapágy az igazi.
Régebben volt is erről egy meddő vita.
Nem is érdemes foglalkozni vele.
 
A kúpgörgős, meg tényleg csak kerékagyba való.

000000000

Lényegében kétféle igénybevétel éri a főorsó csapágyazását. Sugár és tengelyirányú.
Erre, meg ennek megfelelő csapágyakat kell összeszedni.
Ahogy írtad is a nagyok is így tesznek. (gyárak)

svejk

Utánaolvastam, valószínű baromságot írtam. :(
A helyes működéshez a kúpgörgős csapágyakat is elő kell feszíteni axiális irányban, melynek értéke 0,02 x C (a csapágy dinamikus alapterhelése).
 
Nem tudom, hogy honnan vettem hogy nem szabad előfeszíteni. [#nemtudom]

svejk

A kivétel erősíti a szabályt! :)
 
Most meg leszek kövezve, de számomra ezek a kis EMCO-k nem egy etalon gépek.
Mintha csak azért találták volna ki a németek, hogy a kínaiaknak legyen mit lekoppintaniuk
 
Jól tudom több fórumtársam is használ ilyeneket nagy megelégedéssel, lehet azért az unszimpátia mert sosem lehetett ilyenem. :)
 

000000000

A kerékcsapágyaknál kell hagyni "holtjátékot".
A melegedés miatt és talán biztonsági okokból.
A kerékösszetartás (adott esetben széttartás) úgy is "kiveszi" a holtjátékot.
Ettől függetlenül, nekem nem nagyon vált be a kúpgörgős csapágy.

595852ar

A kerékcsapágyakat úgy szoktam belőni, hogy meghúzom viszonylag keményen,ekkor elhelyezkedik a csapágy. Majd annyit visszaengedek, hogy még ne lógjon, de könnyedén forogjon. Ezt néha többször is elismétlem..., úgy érzésre. Amikor a legjobb, ott lebiztosítom.
Szokták órázni is, de nekem ez a módszer tökéletesen bevált az évek során.

Motoros

Szerintem még kis asztali esztergába is illene 2 drb hengergörgős csapágy.
Anno még az oroszok is beletették a kis univ3 ba
 http://cnctar.hobbycnc.hu/Misimuvek/pg16-17.jpg" TARGET=_fnew>uni3 gépkönyv részlet

wcsxp0uxa

Még egy érv a HYNDAY és tsa mellett (az ÓcsÓ kategóriában) . Hengergörgős csapágyak vannak benne. Azt a pár évet kell csak kivárni amíg a szimeringek eltömődnek , vagy megduzzadnak (vagy a túró tudja , nekem elmúlt).

Motoros

Jók pedig az Emco esztergák..szerintem.
Talán a tanuló gépek bádog kasznija vezetett félre, de itt is az egyszerű külső mögött igazi kincs rejtőzik. Osztrák az Emco, ha jól tudom.

Motoros

Az Emco kihagyta a szimeringet, van helyette egy érdekes olajcsapda vagy mi.

jani300

Az esztergában a kúpgörgős főorsócsapágyak szerintem azért nem szorulnak meg mert az orsó melegszik nem a ház , mint az autó kerék csapágynál és a főorsó is hosszabb nagyobbat tágul mit a rövid kerék tengely .  . Tehát melegedésre nő a hézag míg az autó keréknél csökken .  Vagy a nagyobb tömegű főorsó jobban elviszi a csapágyban keletkező hőt míg a kerékagyat és vele együtt a csapágyat melegíti a fékezéskor keletkező tetemes hőmennyiség .  
Vagy esetleg megint tévedek  :(