Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

mxjj54gxi

"A tokmányspirált rögzítő hátlapot úgy meg lehet szorítani, hogy nem lehet forgatni a szorítókat. Ha nem húzom meg, akkor meg lazák maradnak a csavarok"
 
Ez gáz, ilyen módon nem volna szabad viselkednie, szvsz ebből adódhat lógás

Csuhás

Két dologra is válaszolok: A tokmány spiráltárcsa kotyogása nem befolyásolja a központos futást. A három pofa a vezetősínjei miatt fog centrumban szorítani, nem pedig a spirál miatt. A hátlap meghúzása ha megfogja a tokmányt akkor ott hiba van, pl nem rávaló a hátlap, esetleg a hátlap nem szimetrikus, stb. Elvileg a hátlap nem meghatározó sok tokmánynál műanyagból van.
 
Szerintem vagy agyonkopott a tokmányod, és akkor csak azon az átmérőn fut jól ahol felszabályoztad, ( az egyenetlenül kopott hornyok, és pofák miatt ) vagy a felszabályozásod nem sikerült, pl a nagyon kinyúló csapos korong, vagy laza csapágy miatt a pofák eleje tágabbra sikeredett. De igazából látatlanba csak találgatni lehet, egy szemrevételezés, órázás többet mondana.

svejk

Látom Hostya után Te is ezt írod:
 
"A tokmány spiráltárcsa kotyogása nem befolyásolja a központos futást."
 
Ebben tuti biztosak vagytok?
Nekem valahogy az az érzésem mégis számít a spirál helyzete.
 

mxjj54gxi

Ezen morfondíroztam én is.
A horony csak a saját oldalirányára merőlegesen tartja a pohahelyzetet, a sugárirányban már a spiráltárcsa tartja a helyén, és ha az kotyog, akkor .....

svejk

Meg ugye a kopott tokmánynál van az az eset, hogy nem mindegy melyik dióval húzod meg az anyagot, más más lesz a központossága az anyagnak.  
Én azt hittem ez is azért van, mert az egyes diók más-más irányba kényszerítik sugár irányban a spiráltárcsát.
 

Csuhás

Képzelj el egy hárompofás tokmányt ahol a spiráltárcsa helyett csak egy erős gumikarika van
a pofákra akasztva. Ha egy körkörös anyagot befogsz akkor a gumi addig húzza amíg stabil helyzetbe nem kerülnek a pofák. Az pedig pont a centrírozott helyzet.  

svejk

No de épp ez az hogy itt nem "gumi" van, hanem igenis egy fix szorítópont, mely ha sugárirányban kottyan akkor máshogy szorít.
"gumival" egyértelmű lenne a dolog amit leírsz az önkozpontosításról.

svejk

És ehhez kapcsolódik a #21048 írásom hogy szerintem mindegyik dió a "túloldalra" kényszeríti a spiráltárcsát a kúpfogaskerekek miatt. Ezért jobb a nem kúpfogaskerekes tokmány, amit egyszer talán Laslie említett.

svejk

Vagy lehet ilyenkor is a tokmánypofák oldalirányú játéka játszik szerepet? [#nemtudom]

Csuhás

A spiráltárcsa tengelye igazából a diók fogaskerekeinek a korrekt kapcsolódása miatt kell. A lötyögős spiráltárcsa viszont megfelel a gumikarikának, hiszen ha a spiráltárcsára nem ad át erőt a tengely akkor egy szimmetrikus három egyforma erőből kialakuló erőrendszer képződik ( ha nem ez lenne elmozdulna a tárcsa ) ez a szimmetrikus erőrendszer viszont azonos a gumikarika által kifejtett erőkkel.

svejk

"A lötyögős spiráltárcsa viszont megfelel a gumikarikának"
 
Úgy van, ahogy visszaolvastam a #21050-et rájöttem magam is.  [#falbav]
 
Akkor a más-más diómeghúzás-excentritás eseténél is a pofák és nútjai a bűnösek?

s2k5ycubj

Nekem van egy tokmányom és a gyári pofa kúposan szorít,teljesen szimetrikusan szorít.A kúpossága több tized mm,nem tudom hogy sikerült,valószínű gyártáshibás.Ha belefogok rúdanyagot és meghúzom egyenesen fut az első oldalirányú terhelésig,esetleg nem így lóg az a tokmány?Mert ezt ki lehet javítani egy szabályzással.Hozzáteszem,hogy nem kopott a pofa,hanem gyárilag így sikerült,látszik,hogy nem használták.

Csuhás

Nem. Közben beláttam hogy a dió által kifejtett erőnek a párja a tengely által képviselt erő. Ezek viszont diónként más más erőpárt adnak, és ez miatt picit más tárcsa pozíciót. Ami a meghúzás végeztével elvileg kiegyenlítődne ha nem volna súrolódás. Ha egy tokmánynak két diója volna egymással szemben és egyszerre húznánk meg ezt a két diót akkor tengely nélkül is működne a tokmány.

s2k5ycubj

Viszont másik,jó pofával hibátlan!

hostya

Bocsánat, lehet hogy többen félreértették, amit írtam.
 
"Ha a főorsónál nem mérhető a "lógás" akkor ne a tokmánytárcsa meneténél keresd a hibát.
Annak a menetnek nem a 'vezetés' a dolga... "
 
Az én értelmezésem szerint a tokmánytárcsa a tokmány,és a főorsó kapcsolatát hivatott biztosítani. (tokmány hátlap)
Mivel eredetileg E1N-ről volt szó, aminek ugye menetes főorsófej kiképzése van, tehát a tokmánytárcsában (tokmány hátlapban) levő menetről írtam hogy 'nem a vezetés a dolga'.
 
A fogaskoszorú/spiráltárcsáról szó sem esett részemről.
Amit a #21048-ban írsz az viszont teljesen igaz,kiegészítve azzal, hogy nem csak kopott, hanem az új tokmányokra is érvényes.
Ezért jelölik a tokmányokon a "0"-ás diót.