Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Vetesi75

Kizárt dolog, hogy kopás miatt nem találnak össze a fogaskerekek. Szerintem a kart az excenteres csap végéhez rögzítő csapszeg van elnyíródva és elfordult a kar a csapon. A főorsóházon kivül keresd a tokmány alatt. Úgy rémlik, a csap kivételéhez ki kell szerelni a főorsót, mert másképp nem lehet levenni róla a fogaskereket.
Én első körben mindenféleképp megpróbálnám nagyobb bontás nélkül megúszni: a kart óvatosan lehúzni - hátha enged - , ha el van nyírva a stift - erről elébb győzőgyj meg - ,akkor talán enged, becsúszni pedig a tengely nem tud, mert a fogaskeréken keresztül feltámaszkodik a szíjtárcsa csapágyházán. A fogaskerékre nagyon vigyázz, mert műanyag, és ha megsérül nem egyszerű pótólni! Így is valószinüleg macerás a művelet - az enyémen a stift vonalába esik a főorsó és szűk a hely.

5kfiyrw95

A főorsót nem kell kiszerelned a javításhoz.Nálam is ugyan ez volt vele a probléma mint amit leírtál,sőt mivel nem értek teljesen egybe a fogaskerekek menetvágáskor a 12-est még kibírta de a 14-es már sok volt neki és lefogazta a bakelit kereket. Ennek a javítása elég furmányos mivel nem férsz hozzá az
excenteres csap belső felén lévő csavarhoz,ha egyáltalán van rajta ilyen,ugyanis az enyémen  javítás előtt nem volt.A fogaskerék hozzádörzsölődött a meghajtás csapágyházához, ahogy az előttem szóló leírta.
Ebben az esetben egyszerűen csak ki kell húzni,karostól vagy anélkül (ha elnyíródott a stift)de vigyázni kell mert a fogaskerék ekkor beesik a gép belsejébe és ha nem puhára esik akkor  megsérülnek a bakelit fogak,ezért  tegyél alája egy rongyot.A kar megfelelő helyre való beállításához új lyukat kell fúrnod új stiftel.Ezt sem egyszerű behangolni hogy melyik pontra essen az emelőkar legalsó és legfelső pontja. A fogaskereket visrosszakni csak úgy tudod ha kötsz rá hurokkal egy hosszabb drót darabot, majd a géptest aljáról befűzve felhúzod a drótdarabbal a helyére.A legnehezebb feladat belülről rögzíteni egy alátétes csavarral az egész excenteres tengelyt,hogy ne lehessen csak úgy kihúzni ,és ne dörzsölődjön neki a csapágyháznak a kerék.Ezt én úgy oldottam meg hogy az excenteres tengely berakása előtt azon a lyukon keresztül fúróval le kellettem marni a benti furat oldalából azért hogy az excenter elforgatásakor ne akadjon el az üregben a csavar feje. A csavar fejét vékonyabbra kell reszelni és egy lépcsős alátétet kell hozzá esztergálni. Ezt az egészet a helyére berakni nagyon nehéz mivel nem férsz hozzá csak alulról,és a tengelyt csak 3/4-ig betolt helyzetében tudod.A gépkönyv nekem semmit sem segített mivel nem áttekinthető.Még annyit fűzök hozzá hogy a felső tönkrement fogaskerekemből fogakat vágtam ki,és ezekből javítottam beragasztással az alatta lévő fogaskerék régebbi sérüléseit a felső helyett viszont sikerült vennem teljesen fémből egy új fogaskereket,és így tökéletes lett. Sok sikert a javításhoz

hostya

Az E1 eszterga fogasléc méretei: (most mértem meg)
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/hostya/E1%20fogasl%e9c.jpg" border=0>
 
Szerintem az E1N -en  is ilyen van.
Az E1N tulajdonosok majd megmondják hogy az övéken ilyen van-e.  

279nwbpsa

Hű,nagyon köszönöm!
Keresek valami közeli méretet Powerbeltéknél,aztán majd kicsit kozmetikázok rajta...
Annyit még megkérdeznék,hogy az E1-nél is 5db furat van 120mm távonként,(plusz a stiftek)?

279nwbpsa

Na,meg is néztem a méreteket.2mm hézagolóval elméletileg stimmelnie kell a 1,5 modulosnak.
És még marad egy darab léc hurkatöltőnek is. :))

hostya

Igen ezen is 5db furat van a csavaroknak,(142mm) + 2db a stifteknek.

fisrcxuk3

Köszi a tanácsokat,szerintem is ilyen excenter elfordulós hba lessz,de annyira passzos minden hogy nem tudom megállapítani hol hibádzik. És nem találok müanyag fogaskereket!

hostya

Ne vacakolj a 2mm-es hézagolóval, ha elhagyod, akkor is elegendő az a szélesség, ami kapcsolódik a lakatszekrény fogaskerekével.  
 
Ha ragaszkodsz hozzá, akkor az a hézagoló mindenképp egy lemezcsík legyen, ami a teljes felületen felfekszik.
 
De, ahogy gondolod...
 

279nwbpsa

Ja,nem szélességben gondoltam a hézagolót.
Az általad megadott méret sz.19mm,m.17mm
A kapható 1.5 modulos léc pedig 17×17mm.
Tehát a csíkot a léc alá tenném.

hostya

[#eljen]  
Igen. Így gondoltam én is.

279nwbpsa

A fenébe,marhaságot írtam,mert nem figyeltem kellően oda... :(
Így jár,aki gépfelújítás közben netezik...

fisrcxuk3

Kösz mégegyszer a segitséget ,teljes a siker, valóban csak a stift volt elnyiródva.Bár nem értem mitől.Nekem csak fém kerekek vannak benne ,(szerintem még gyári szerelés ,szinte újszerű az egész gép 50 éves létére),logikusan a nagy nyomaték kifelé tolja a lassítókereket, és  a végeredmény a stift törése?(Jut eszembe nekem ez nem az elsö e1n -em  abban sem volt bakelit kerék)

5kfiyrw95

Nem tudom hogy bakelitkérék vagy fémből készült kerék az eredeti konstrukció.Nálam mindkettő bakelitból volt amikor  megvettem.Valahol itt a fórumon olvastam hogy ez tulajdonképpen egy védelmi rendszere a gépnek, hisz ha valahogy túlterhelődik a gép akkor leszakadnak a fogak és így nem történik nagyobb baj pl főorsó törés

000000000

Nem vall hozzáértő tervezésre az ha egy gép fontos alkatrésze ami nehezen javítható törést szenved.Tettek volna rá gyengébb motort amit esetleg egy roszz  fogásvétellel meg lehet fogni, vagy az ékszíjtárcsát csinálták volna kuplungosra.Az öreg gépemen a motor saját súlyával spanol igy egy esetleges megállás miatt el tud forogni a motor.

Vetesi75

Az én E1N-em már kb. 60 éves. Még igazából nincs szétdúrva - ráfogható, hogy felújítatlan példány - pl. a hosszánból ca. 6-tizednyi magasság hiányzik az orsóház előtt a forgás vonalához viszonyitva... (a szegnyereg alatt ~1mm-es hézagóló figyel!)  
Új korában megjárta a "Konvverta"-t, kiszolgált egy autovillamossági szerelőt és most hobbygépből kezd visszatérni a fémiparba...
Az ip.ny. szám még rajta...
Amikor nekem tört a felső bakelitkerék, mert az alsó nem volt oldal irányba megrögzítve,  gyártattam bele hasanló anyagút - pontos tengelytávra, a kopott arretálóhoz - az acél párjával együtt, lefejtő eljárással. Most normál szíjfeszességgel, ha összekapcsolom a direkt-hajtást az áttétellel, meg sem tudja forgatni a főorsót, mert csúszik a szíj. Ugyan ezzel a szíjfeszességgel, ha nagyolok 700-900 körüli fordulattal meg tudom állítani a villanymotort. (a kerék-pár ára majdnem egy havi fizetésembe került...)