Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Köszönöm a spárgás kanóc ajánlatot.
Ma egy kicsit próbálgattam az ismét összerakott esztergát. a tokmánybó 25 mm-t kilógó munkadarabon 10-es átmérőt esztergátltam. 20 mm-en 4 századot kópozott, a tokmány felül volt a kisebb átmérő. Ez elég durvának találtam, ennyire nem kopott az ágy szerintem. Ezért megmértem, hogy oldalazásnál menniy az eltérés a kíktól. 220-as átmérőn 3 századal púpos a közepe. Ez egyrészt szintén sok, másrész csak homorú irányban megengedett a síktól való eltérés. Ebből arra a következtetésre jutottam, hogy el kell fordítanom az orsóházat, mert a két eltérés egyértelműen arra utal, hogy az orsóház rosszul áll, a forgástengelyt a késtartó irányába el kell fordítanom. Ezzel a domborúság és a kúpozás is korrigálható elvleg.
Sajnos ehhez ismét kicsit szét kell szedi a frissen összerakott orsóházat.

hostya

Annyira nem is lényeges, ha az emberfia rendszeresen látogatja a kenési helyeket az olajzóval :)

hostya

A "felújításkor" az ágy-orsóház kapcsolatot is megbontottad?
Ha igen, akkor az hiba volt!   Mi indokolta?
Ha nem, akkor csinálj másik próbaesztergálást, de ne 10-es átmérővel, hanem legalább 35-40-el, éles késsel, és az utolsó fogás ne legyen nagyobb 0,3 mm-nél.
Ha síkot esztergálsz a hosszánt rögzítsd le!

000000000

Természetesen az orsóház állítást szerettem volna elkerülni, ezért eszembe sem jutott ilyen barbárságra vetemedni, hogy ok nélkül megbontsam.
 
Sajnos nincs kétségem afelől, hogy durván kúpoz.
 
A síkot nem esztergáltam meg, hanem kimértem.
Befogtam a tokmányba egy mérőorát (szárral) úgy, hogy a tapintó 210-es átmérőn volt. A késsel ráálltam a tapintóra a hozzám közelebbi és a tőlem távolabbi vízszintes helyzetbe állított mérőóra pozicióra (a kés éle párhuzamos volt a keresztszánnal és pontosan megjelöltem rajta azt a helyet ahol mérni kell). A hátsó helyzetben 7 századdal távolabbi értéket mértem. Normális esetben az elől és hátul mért távolság azonos, vagy hátul közelebb van az óra a késhez 0-4 századdal.

4um5b65d

Csak vigyázz mert összeadódhat a hossz kúposságod több dologból is.
 
- Géplábak állítási pontatlansága
- Főorsó csapágyazás
- A 10-es átmérő hajlása, ha nagy volt a fogás
- Hosszan belógott a főorsóba az anyagod és vergődött
- Hossz szán kopás
- Ha nincs jól szabályozva a tokmánypofa
 

KoLa

Ha 20mm-en 4 századot kúpolt hosszirányba, és 210mm-en 7 századot kereszt irányba, akkor az nem derékszög és túl nagy a hiba!
Szerintem a hosszirányú próbálkozásod nem jó!
A Laslie szempontjait vedd figyelembe és ha azoknak megfelel a gép, akkor egy vastagabb anyagot fogjál be ahogy Hostya is írta!

000000000

A hossz kúposság mértékét nem állítom, hogy 100%osan pontos, mert:
Géplábak állítási pontatlansága  
-- nem állvízszintesen, de 3 ponton támaszkodik a talajra, ezért csak kis mértékben csavarodhatott.
Figyelembe véve a rövid hosszt (20mm) a csavarodásból adódó hiba szerintem ezen a hosszon nem mérhető.
-- Főorsó csapágyazás:
 ezt korábban kérdeztem, Kola szerint az 5 szárados elmosdíthatóság megfelelő érték, ez kell az olajnak.
--  10-es átmérő lehajlása:
  Ez lehetséges, de azért ez nem indokolja a 4 századot, mert 0,2-es fogással, majd 2x 0,15-el esztergáltam meg 20 mm hosszon. és 25 mm-t lógott ki az anyag.
-- hosszában belógott és vergődött:
  25 mm-es kilógásnál ezt 10-es átmérőn én kizárom
-- hossz szán kopás, ez lehetséges, ezért mértem meg kereszben is, ahol az eltérés igazolódott. A hossz szán kopásból adódóan a kúpozásnak pont ellentétesnek kellene lenni, azaz a tokmány felé szélesedne. Nem?
-- a tokmánypofa biztosan nincs jól szabályozva, ezért is mértem meg síkban is az eltérést, ahol szintén igazolódott. Ott nem volt jelentősége sem az elcsavarodásnak sem a vergődésnek sem hosszszán kopásnak, nem voltak ezők mivel a tokmányt kézzel forgattam és csak a mérora tapintoja által kifejtett erőnek kellett ellenállni a főorsó csapágyazásának.
Lehet a hiba oka a főorszó csapágyának excentrikus kopása, ami miatt a főorsó elfordult. A főorső csapágyhézagon állítsak annak ellenére , hogy Kola szerint az 5 század megfelelő?

000000000

HA az arányoknál tartunk akkor:
kereszt irányban a mért eltérés volt 7 század, a púposság ennek a fele, azaz átmérő 210-en 0,03 mm.
A gyári érték 0-2mm 300-as átmérő esetén, de csak homorú lehet.
HA arányosan nézem az 210-es átmérő felén van a középpont, tehát 105 mm-en 5-századot kell elfordítanom, akkor lessz 2 századot homorú a sikesztergált felület, ami bent van a gyári értékben. Ez mindenképp korrigálnom kell, függetlenül a hosszkúpozástól.
Ha a hossz kúpozást nézem, ez az elfordulás tehát 105 mm hosszon 5 század, hosszesztergálásnál 105 mm-en átmérőben 0,1 mm-es változást hoz a jóó irányba. Ez húsz miliméteren átmérőben 5 századot hoz átmérőőben a jó irányba. Én 4 századot mértem. HA megcsinálom az elforgatást akkor síkban a gyári tűrésben lesz, hossz irányban a kúpoozást 20 mm-en 1 századon belül lesz.  
ROsszul számoltam?

000000000

Válaszolok is, igen rosszul számoltam.
Tehát átmérőben 20 mm-en 2 századot csökkentek a jó irányba az 4 százados eltérésen. Ez azét már közelebb van ez ideálishoz. További finomítást akkor fogok csinálni rajta, ha a gépet tökéletesen vízszintbe állítottam, atokmánypofákat felszabályoztam.  
Viszont amíg ennyire kúpoz, a tokmáyn felszabályozásának sincs értelme, hiszen azt is kúpozná, tehát adnék a rossznak egy pofont.

4um5b65d

Van egy pár dolog amit rosszul gondolsz.
 
Nem okvetlenül kell egyetlen hibát keresned ami létrehozza a kúpolást. Több dolog is összejátszhat.
 
Ha hátul fog a tokmánypofád és a főorsóban levő anyagrész hosszú akkor önmagában is képes 20 hosszon ezt a jelenséget létrehozni. Még többet is.
Bár nem tudom, hogy mekkora volt a teljes anyagod hossza, de ez egy tipikus jelenség ha hosszú.
Ha bent a főorsóban rángatózik az anyag akkor a tokmányod mechanikai illesztései is engedni fognak.
Tehát először is új próba kellene.
Minimum 30-as átmérő , a hossz pedig ne legyen több mint pofa hossz + a kilógás.
Először megesztergálod 25 hosszan aztán megméred. Persze ne menj le az átmérővel 10-esig, csak mondjuk 25-ig, így kizárhatod a mérésből az anyaghajlást.
Aztán kitekered tökig a kézi szánt, majd az  ékkel teljesen merevre szorítod, majd még egyszer megismétled a próba fogást.
Megméred, hogy van e eltérés a két fogás közt.
Majd tekerd teljesen hátra a kéziszánt és újból mehet egy próba fogás.
Ha ezek közt eltérés mutatkozik akkor a hossz szánod szinte biztosan kopott a tokmány közelében, illetve valami lábállítási probléma is lehet.
A kereszt irányt is jobb ha próba esztergálással teszteled.
Ja és ne feledd a főorsó hossz irányú kotyogását is ellenőrizni, mert átverhet, a kereszt irány tesztelésénél.
Ja és abba a hibába se ess bele, hogy a hossz és a kereszt szánt eleve derékszögben állónak gondolod.  
Simán lehet két különböző problémája is a hossz és a kereszt szán kúpolásnak.

4um5b65d

A tokmány pofát kúpolós gépen is fel tudod szabályozni.
Gondolj csak bele abba, hogy mit kellene tenned a keresztszánnal miközben megy a hossz előtolás, ha úgy szabályoznál fel egy pofát, hogy a gyűrű amit befogsz a pofák feszítéséhez az nem a pofa elején van, hanem a végén.
Menet közben ráveszel a keresztszánnal.
Én sokszor szabályoztam így pofát.
Ekkor nem kell vállnak lennie a pofa elején és megfúrni sem kell, csak egy kicsit játszani a dologgal, hogy hány századot kell elmozdulnod a keresztszánnal, hogy a végén épp párhuzamosak legyenek a pofa kontakt felületek.

KoLa

Az E 400-nak kúpos bronzcsapágya van elől, hidegen 'lötyög', üzemi hőmérsékleten meg beragad ha nincs hézagod !Találd el a beállítást hidegen! nagyon nehéz, melegítsd fel üzemi hőmérsékletre és ott kell beállítani a csapágyat úgy hogy 1500 rpm-nél is legyen kenés, ha nem kapcsolsz fel max fordulatra és nem járatod a beállítás alatt, lehet akkor fog beragadni amikor fogásban vagy és dolgoznál.
Egyébként ez a kúpos bronzcsapágy nagyon stabil,
50-es köracélt simán le tudsz majd szúrni 200mm-re a 250-es tokmánytól!

KoLa

Ennyi zagyvaságot[#wilting][#nyes]"A gyári érték 0-2mm 300-as átmérő esetén, de csak homorú lehet." Ha még nem vagy kész minek borzolod itt a kedélyeket!ha egy 300-as szerszámtestet felszabályzok és a közepe 0-2mm tűréssel lenne tökön is szúrnám magam rögtön:)))
 Hosszirányba etalonnal és mérőórával próbáld és 100mm-en legyen 0.05 benne, régebben írtunk itt módszereket a főorsó beállítására!

KoLa

Ilyet én is csináltam , mindíg akkor adtam neki 1-2 századot amikor a kés a beszúrásban haladt aztán próba, de a gyűrű az mindíg elöl volt.
A kés kopást kellett kompenzálni vele és egy kicsit még, hogy majd a jövő héten legyen a legjobb:)))

000000000

 > Van egy pár dolog amit rosszul gondolsz.  
Hát van az biztos...
Az anyag méreteket leírtam, de talán nem jól, tehát a teljes hossz 60 mm-volt ebből 25 lógott ki a tokmányból, amiből 20-at sztergáltam.
Ezek szerint a belógás meg egyebek nem játszanak szerepet.
 
Köszönöm a késziszán-kitekerős teszt ötletet, holnap megcsinálom.
Tévedés ne essék biztos vagyok abba, hogy a hosszán kopott a tokmány közelében.
Csaupán azt kétlem, hogy ez a kopás okozná a jelentős kúpozást. A szán kopásból adódó kópozást 20 mm-es 1 szadon belülinek vélem.  
A kúpozás fő oka szerintem a főorsó vízszintes síkban történő elforgatásával korrigálható. Természetesen akkor is lesz kúpozás az ágy kopás miatt, de az elvárásaim szerint 20mm-en nem lesz 1 századnál több. HA ezt nem lehet beállítással elérni, akkor rosszvastelepen a helye a gépnek.
 
Ma csináltam egy másik próbát, 40-es anyaggal 200mm hosszon. Most nem próbálom leírni a módszert és az eredmény részleteit, mert még zagyvaság jönne ki belőle.