Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Akkor az nem túl jó napkollektor, de nyilván van többféle.
Én ismerősöm pont azt mondja ha süt a nap akkor forróvizet csinál.
1000literes bojlert fűt vele főleg télen.
Lakás fűtésre használja, nyáron kiereszti a vizet belőle mert elforralná :)
 
A vákumosnak az a lényege, hogy a külső hőmérséklet nem befolyásolja annyira a működését mint a régebbi levegős kollektoroknak. Persze télen csökken a napból jövő energia, de messze nem ennyire.

keri

Vákumos viszont a szórt fényt is hasznosítja.
 
Ezért mondtam hogy a parabolába vákumcsövet kell rakni mert akkor mindig optimális :D
Kaliforniában van ilyen erőmű.

keri

Vegyél kisebbet.
Kísérletezni az is elég.
Nekem van otthon pár napelemem, de én is csak játszani használtam, nem túl komolyak.
Illetve van egy 10W-os, az tölt egy lámpát ami sötétben és mozgásra bekapcsol egy kompakt fénycsövet, de abban meg az akku döglött meg.

keri

A cella hatásfokot jelenleg 14-16%-ra adják meg.
De azért azt tudni kell hogy a táblának van elég sok holttere, tehát a tábla hatásfok ennél kisebb lesz.
 
http://www.napelem.hu/" TARGET=_fnew>Itt pl.
200W napelem 1,45nm ami kb 14% tábla hatásfokra jön ki, ami kb 16% cella hatásfok lehet.

s7manbs8


keri

És ez még működik is!
Az elve sem bonyolult, lényegében egy fajta hőszivattyú.
Én olyat is láttam amibe kompresszorral nyomták be a levegőt, és egy spirális pályán távozott. A spirál széle hideg a közepe meleg volt.

keri

Ez nem kamu.
De azért az túlzás hogy nem kell semmi hozzá, mert a tengelyt pl. villanymotor forgatja valószínűleg.
 
Szerintem a sima kompresszoros hőszivattyúk hatékonyabbak, igaz bonyolultabbak is.

keri

Ha van esztergád meg némi sárgarezed, akkor halál egyszerű. Én csináltam már egy kisebb modellt. Kb. 1ccm lökettérfogattal, de nagyobbat sem bonyolult. Elég igénytelen szerkezetek.
Esetleg régi autó motort érdemes lehet átalakítani. Nem baj ha kopott, a gőz nem érzékeny ilyesmire.

s7manbs8

Hirtelen kiszámolva mai áron legjobb esetben 3 év alatt térül vissza az ára, a 45W-osnak.

s7manbs8

Akkor csövön vezessem a motorhoz a gőzt, mert az antennát forgatni kell, a Wartburg motort meg nehogy azzal forgassam. [#circling]

s7manbs8

Rákerestem a gőzgép építése házilag és rögtön az első link ezt írja:
 
"Egy gőzgép megépítéséhez több szakma ismerete szükséges. Csak komoly géppark birtokában célszerű elkezdeni a gőzgép építését. ..."
 
[#circling][#circling]

keri

2T átalakítása bonyolultabb.
4T motor kell mert ott elég csak a vezérmű tengelyt cserélni.
Pl. Skoda motort mintha erre teremtették volna, mert a vezérmű tengely láncos meghajtását 2:1-ről cserélni kell 1:1-re.
Kell egy olyan vezérmű tengelyt csinálni hozzá ami a lefelé mozgó dugattyúnál a szívó, felfelé mozgónál a kipufogót nyitja, és nincs összenyitása mint a benzin motoroknál.
 
Talán ez lenne a legdrágább része, mert vezérmű tengelyt gyártani szerintem nem egyszerű.
 
Szívó csonkon mehet be a gőz, a kipufogón meg ki. A hűtővíz helyére érdemes bevezetni a fáradt gőzt, és hőszigetelni kívülről a motort.
Ezek javítják a hatásfokot.
Aztán ami így távozik gőz, kondenzálni, majd egy kis szivattyúval visszanyomni a kazánba, újra felforralni. Ezzel a megoldással el lehet érni a diesel motorok hatásfokát, bár lehet hogy a Skoda motorral megépítve nem lenne ilyen jó :) az igazi több lépcsős gőzmotorok 3 egyre növekvő átmérőjű hengert használ ami mindegyike ez előző fáradt gőzével üzemel. Az általam leírtak alapján viszont csak 1 fokozatú lenne a gép.
 
Mivel 4 hengeres motorokban 2-2 henger egyszerre mozog ezért esetleg megoldható lenne 2 fokozatú gépet építeni, úgy hogy az egyik henger egyedül dolgozik másik kettő pedig ennek a gőzét kapja, a negyedik hengert pedig ki kell venni, hogy ne fékezzen.

Rabb Ferenc

Egy kicsit még agyaljatok a dolgon! Lehet, hogy eljuttok oda, hogyan lehet könnyen gyorsan olcsón kőbaltát készíteni.
Egyébként egy hajdanvolt korszerű gőzmozdony a 424-es összhatásfoka sem érte el a tíz százalékot. Az igaz viszont, hogy abba szén kellet és nem egy focipálya méretű napkollektor.
Bocs [#kuss]

keri

Ugyan ez vonatkozik a CNC építésére is ;-)
Szerintem elsőre csinálj egy kisebb gépet, azt lehet egy sima esztergával is.
 
Én egy egyszerű billegő hengeres gépet csináltam. Sajnos nem találtam neten adatokat róla, de aranyos kis játék.
 
A hengert és dugattyút sima sárgarézből esztergáltattam unokatesómmal. A hengert ónnal ráforraszottal egy 5mm vastag sárgaréz talpra.
A talp közepébe fúrtam egy lukat, vágtam bele menetet. Ez nemlóg bele a munkatérbe, ez a forgáspont lesz.
 
Ez után kb 1mm-es lukat fúrtam a henger végébe a talpon keresztül, a hengerre merőlegesen. Ezen kapja a gőzt.
 
Egy függőleges rézlapra felfúrtam a henger forgáspontját és egy rugó feszítésű csavart hajtottam bele, így állandó erővel feszíti egymásra a hengert és talapzatot.
A forgattyús tengely és dugattyú beszerelése után ha forgatod a tengelyt a dugattyú billeg.
Ilyenkor hengeren lévő gőzfurat egy ívet rajzol a talapzatra. Az ív végeihez fúrsz 1-1 lukat.
Az én esetemben nem volt átfurva a talapzat csak félig. majd alulról és felülről fúrtam csöveket. A talapzat ráforrasztva a gőztartályra, és így az előbb fúrt csövön kapja a gőzt a másikon meg kipufog.
Kézzel meg kell lökni, de ha van nyomás iszonyat módon pörög.
 
Sajnos elég gány volt amit én csináltam de működött. Viszont van egy eredeti modellem ami egész pofás volt. Még apró lépcsők is vannak a gépésznek.

keri

Nem kell lebecsülni a gőzgépeket. Az atomerőművekben is gőzgép alakítja át a maghasadás energiáját villannyá, és elcsodálkoznál hogy nem jobb hatásfokkal mint a régi trident rendszerű gőzgépek amiket hajókban használtak.