Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

J-Steel

"És ha egy utcában tíz szomszéd összefog és csinál egy az áramszolgáltatótól független 100 kW-os rendszert, akkor mi van?"

Közös lónak túros a háta. Emlékszel mi volt a TSZ-ek idején, amikor minden "közös" volt?

Szalai György

Ha beleveszem még azt is, hogy mind a tízen családtagok és mindnek van villanyautója ami egy mobil akkupakk, akkor egész elgondolkodtató lesz a dolog.

farkasl

A TSZ kényszer volt. Dániában, meg egész Skandináviában a 18-19-ik századtól máig működnek termelő és értékesítő szövetkezetek. Jól, rendezetten, ÖNKÉNTESEN, minden résztvevő hasznára. Na ilyesmire vagyunk mi magyarok valahogy képtelenek.

keri

Akkor már áramszolgáltatónak minősül ez a társaság, és az külön engedélyezés.
Azért ne aggódj, a monopóliumokra erősen ügyelnek.
Ez egyértelműen lejött az új villanyautó töltő üzemeltetési feltételekből, mert csak a nagy szolgáltatóknak kedvez.
Az hogy te a telked sarkában leraksz egy töltőt nem lehetséges.
Ez azért baj, mert eddig elég jó töltőhálózat alakult ki abból is, hogy egy étterem lerakott a vendégeinek egy töltőt. Most olyan feltételekhez kötik, hogy nem éri meg, de legalább is nem kérhet pénzt érte (ami azért nonszensz) csak más nagy cégnek megengedheti hogy telepítsen.

Persze amiről nem tudnak a hatóságok az nem is fáj. Én csak áthúznék egy földkábelt a telek végi kerítések közt. [#rolleyes]

J-Steel

Sokkal jobb egy arctalan KFT-t létrehozni ilyen feladatra. Nem véletlen, hogy társasházak külön céget kérnek fel ügyek intézésére és lakógyűlés lebonyolítására.

Akkor lenne aki karbantartsa a parkot, és szedje a pénzt.
Tíz szomszéd esetén hova kerülne a battery pack? Bérelni kellene valakitől egy helyiséget.
 Ezt nem lehet szomszédok közt elintézni.

keri

Meg lehetne oldani szerintem korrekt jogi módon. Nem csak a TSZ van mint társulási forma.
De nem vagyok jogász, és nem is érdekel.

Műszakilag és költség szempontjából viszont tuti kedvező lenne egy ilyen összefogás.
Kicsit túlméretezni, a napelemeket hogy télen is használható legyen. Pár gázmotorral, vagy diesel aggregátorral kiegészíteni tartaléknak, hogy ha nem süt ki egy hétig a nap, akkor is legyen villany.
Esetleg biogázzal hajtva vagy más biomassza üzemeléssel áramot és hőt nyerni, szélturbinákat lerakni.

Azt már meséltem hogy van egy erdélyi ismerős aki tanyán lakik mindentől messzi? Neki télen nyáron kizárólag napelemek adják az energiát, mert a hálózat kiépítése horror áron ment volna? De úgy hogy elektromos autója is van.
Van ugyan egy aggregátora, de évek óta nem indította be.
Persze a fűtés neki fával megy.

Amúgy van gógyija az öregnek. Villamosmérnök. Első villanyautóját saját magának építette, még jó régen.

remrendes

Tenyszeruen azert nem sok cafolatot olvasni a velemenyerol.

keri

Konkrétan az előadásán is elhangzott, csak azokat szépen kivágták.
Pl. mutogatott egy műholdképet, hogy mennyire nem szennyez a diesel. Na azt egy hétvégi gyér forgalmú időszakban vágta ki, hogy alátámassza a saját állítását, de a valósághoz ettől még nincs köze.
Ezen felül sok vélemény hangzik el, vagyis tényszerűen nem is állít semmit. Ha mégis azt is hibás, vagy téves.
A villanyautók élettartama, az előállításuk CO2 kibocsájtása, ez mind meg lett cáfolva tényszerűen, mert vagy eleve hasra ütéses adat, vagy azóta cáfolt, rendelésre készített hamisított tanulmányok, vagy régen elavult információkra alapozza.

Ezen felül a győri Audi gyár pénzeli a tanszékét. Ezzel természetesen nincs baj, célszerű együttműködés az adott területen, de nem az elektromos hajtás a szakterülete.

Sok kárt okozott, hogy a szakmai tekintélyét ilyen tanulmányhoz adta.

remrendes

Felesleges, nem tudsz (illetve tudsz, de nem kifitezodo) leszakadni a szolgaltatorol.

keri

[#eljen]Egyetértek. Gondolkodni érdemes rajta, de ez további kutatás témája még, van sok megoldandó probléma, de vannak ilyen kísérletek V2G néven (Veichle to grid)

https://villanyautosok.hu/2020/11/06/vehicle-to-grid-v2g-mintaprojekt-magyarorszagon/

Szalai György

Ha beleveszem még azt is, hogy mind a tízen családtagok és mindnek van villanyautója ami egy mobil akkupakk, akkor egész elgondolkodtató lesz a dolog.


keri

Akkor már áramszolgáltatónak minősül ez a társaság, és az külön engedélyezés.
Azért ne aggódj, a monopóliumokra erősen ügyelnek.
Ez egyértelműen lejött az új villanyautó töltő üzemeltetési feltételekből, mert csak a nagy szolgáltatóknak kedvez.
Az hogy te a telked sarkában leraksz egy töltőt nem lehetséges.
Ez azért baj, mert eddig elég jó töltőhálózat alakult ki abból is, hogy egy étterem lerakott a vendégeinek egy töltőt. Most olyan feltételekhez kötik, hogy nem éri meg, de legalább is nem kérhet pénzt érte (ami azért nonszensz) csak más nagy cégnek megengedheti hogy telepítsen.

Persze amiről nem tudnak a hatóságok az nem is fáj. Én csak áthúznék egy földkábelt a telek végi kerítések közt. [#rolleyes]

farkasl

A hatóság azt nem vesz észre, amit nem akar. Elég egy írigy szomszéd. Olyan meg mindig van. És ha egy ilyennel megbuksz, inged-gatyád. Meg a többieké.

Ez egyébként itt és most, nem csak a monopóliumról szól, hanem arról is, hogy keresztbe tesznek minden spontán, "alulról szerveződő" összefogásnak, és nem csak energiaügyben.

Nem cél, hogy az önszerveződő, civil társadalom akár gazdaságilag, akár politikailag lábra kapjon.

keri

Meg lehetne oldani szerintem korrekt jogi módon. Nem csak a TSZ van mint társulási forma.
De nem vagyok jogász, és nem is érdekel.

Műszakilag és költség szempontjából viszont tuti kedvező lenne egy ilyen összefogás.
Kicsit túlméretezni, a napelemeket hogy télen is használható legyen. Pár gázmotorral, vagy diesel aggregátorral kiegészíteni tartaléknak, hogy ha nem süt ki egy hétig a nap, akkor is legyen villany.
Esetleg biogázzal hajtva vagy más biomassza üzemeléssel áramot és hőt nyerni, szélturbinákat lerakni.

Azt már meséltem hogy van egy erdélyi ismerős aki tanyán lakik mindentől messzi? Neki télen nyáron kizárólag napelemek adják az energiát, mert a hálózat kiépítése horror áron ment volna? De úgy hogy elektromos autója is van.
Van ugyan egy aggregátora, de évek óta nem indította be.
Persze a fűtés neki fával megy.

Amúgy van gógyija az öregnek. Villamosmérnök. Első villanyautóját saját magának építette, még jó régen.