Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

Szalai György

A demokratikus németországi Hartha iparvárosban, az 1948-ban államosított VEB miniatűr villanymotor gyárban készült. A gyárat 1991-ben bezárták, de egy év múlva Pierburg Hartha néven újra nyitották. Ma kis szivattyúkat és levegőpumpákat gyárt, a Volkswagen beszállítója.
 
Ipari felhasználásra szánt, az akkori mércével mérve megbízható, stabil, csendes kismotorok.
Volt neki áttételművel (csigahajtás) egybeépített változata is.
Megbízhatóság szempontjából, a megmunkálás igényeihez áttétellel illesztve, egy kis Hobby fortuna meghajtására alkalmasnak tartom.  
(Az más kérdés, hogy ma már alkalmanként, megfizethető áron hozzáférhetőek erre a célra jobb hatásfokú, kisebb tömegű, alkalmasabb motorok is.)

PSoft

 
Jujjj,de szépen leírtad a "VEB Elmo Hartha DDR"-t![#eljen]
 
A fíínom kis csigás hajtóműve meg,...nálam van.:))
Masszív,flexibilis tengelyes lehajtás a csigáról...
Előszeretettel építettek belőle az NDK-s konstruktőrök pld....labor(lombik)keverőket.
 
Volt ennek a motornak egy fordulat szabályzott/irányváltós verziója is.
Mindenféle "elektronika" nélkül,a ma már  méltatlanul elfeledett:(( "kefehíd eltolós/átfordítós" technikával csinálta mindkét varázslatot.:)
 
E motor óta,...egyszer találkoztam a kefehíd eltolásos technikával,egy pár éves Würth-ös kis pisztolyfúrógépnél.
Habár,ott csak az irányváltás volt a híd átfordítással megoldva.
 
Még egy "meglepi" a Würth-ös fúrógéppel kapcsolatban...
Amikor kibontottam a gép műanyag burkolatát,a fröccsöntött műanyag testben külön kis fészekben kialakított helyen ott volt bepattintva,...a két darab tartalék szénkefe![#worship]
 

000000000

http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/info/p3662_werkzeugwechsler-fuer-china-spindel.html" TARGET=_fnew>Pneumatikus szerszámcserélő kínai vízhűtéses marómotorokra
 
http://www.sorotec.de/shop/images/product_images/popup_images/3662_0.jpg" border=0>
 
De http://www.usovo.de/shop/Werkzeugwechsler-und-HF-Spindeln/Werkzeugwechsel-Systeme/Vorsatz-Wechsel-Systeme:::86_127_126.html" TARGET=_fnew>itt a linken van Kress, Isel, Proxxon és Suhner marókhoz is szerszámcserélő.

svejk

Szerintem a Skil kézifúrógépek a mai napig kefehídfordítással váltanak irányt. legalábbis 7-8 éve még vettem 600 W körülit.
Az  építőiparban nem szerencsés mert a portól meg-megszorul.

Szalai György

http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Harthamotorok.jpg" TARGET=_fnew>Nálam ez a két díszpéldány maradt itt.
 
A felső 220V 8,5A 1200W 10 000n/min. Valami furcsa izével a hátulján.
A rajta lévő 104 fogú kerekecske hajtott egy 13 fogú gombocskát, nyakig jó olajban. A kis tengelyt, kis ferde hatásvonalú, GERMANY 182392 bakelit kosaras ferde pár támasztotta és egy nagyon-nagyon nehéz, laboratóriumi hipercentrifugában szolgált.
 
Az alsó egy 220V 0,36A 3000/10 n/min 20kpcm (kb. 2Nm)
A rajta lévő osztott dobon d:2mm sodronyt kezelt. A felin le, a felin fel. A dob feletti furatos csavarok vezették a sodronyt a helyére.

svejk

Tegnap nem akartam a szót szaporítani Psoft írására válaszul.
 
Van rá egy söröm, hogy az a "furcsa izé" a  felső hátulján egy centrifugál fordulatszámszabályozó.
Elég nehéz elhinni, hogy még nem kukkantottál bele.[#nemtudom]

mu45tbne

Sziasztok.
Köszönöm a válaszotokat, és a kisebb történelmi visszatekintést, tisztában vagyok vele hogy vannak jobb motorok, de jelenleg abból alkotok ami kezembe kerül, meg aztán kíváncsi vagyok mire képes egyáltalán, aztán vagy bukta lesz vagy mákos tészta.
PSoft:
Van nekem is csigásom, ugyan ekkora motorral, csak az be van építve, nem tudod konkrétan hogyan volt megoldva a fordulatszabályozás, az irányváltás megvan, enyémbe még zsír újak a szénkefék, még szinte be sincsenek kopva elég patent állapotba van a kicsike.
Mondja kedves György, annak az 1200W osnak mekkora az átmérője, oly kecsegtető adatai vannak :).
Üdv Gábor.

PSoft

 
Ha jól emlékszem,valami hasonló http://www.arwill.hu/portal/static/upload_apro/2013-10-09/800981_orig1.jpg" TARGET=_fnew>nagyteljesítményű huzalpotméter volt az eredeti ford.szabályozója.(majd Szalai Mester kijavít,ha tévednék):)
Vagy talán,...valami hasonló,pár tíz W-os http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Elad%f3/2013.08.31/BRABENDER_sz%e1ll%edt%f3szalag/IMG_8546.JPG" TARGET=_fnew>toroid trafó,mint ebben a kis Brabender szállítószalag sebesség szabályozóban,a  http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Elad%f3/2013.08.31/BRABENDER_sz%e1ll%edt%f3szalag/IMG_8548.JPG" TARGET=_fnew>közelebbin jobban látszik a kis toroid.
 
Azonban,ma már nem ördőngősség egy jó kis nyomatékos elektronikus ford.szabályozót "összekalapálni",inkább afelé menj.
(pár napja/hete is volt téma valamelyik topic-ban)
 

PSoft

 
 "...tisztában vagyok vele hogy vannak jobb motorok..."
 
Nem olyan "rossz" motor ám ez,mint ahogy Szalai Mester is mondta:
 
  "Ipari felhasználásra szánt, az akkori mércével mérve megbízható, stabil, csendes kismotorok."
 
Volt,hogy három-négy műszakot is mentek,terhelve,folyamatosan egy-egy labor alkalmazásban.
Hosszú,hosszú éveken át.
 
 
 

PSoft

 
Persze,...nem vagy Te egy "szószátyár" fajta!:))
 
Megtoldom eggyel!:)
 
Én is arra tippelnék,de ez csak akkor derülhet ki egyértelműen,ha....:)
 

horcsab

A Metabo is mai napig használja a kefe fordítást.

Szalai György

Válasz a Boncolás #1819-ben.

Szalai György

Majdnem 123mm-t mutat a nagysubi a vastagjánál.

fisrcxuk3

Bocs,Úgy tudom ,a Würth nem gyárt semmit,csak matricáz.Másé az érdem ,

Thowra

Üdv mindenkinek!
Marómotor vásárlás előtt állok és szeretnék érdeklődni, hogy kinek mi a tapasztalata a proxxon micromot marókkal? Jelenleg egy olcsó noname maró van a gépen de nagyon üt, körömmel nézve "zizeg". Nézegettem a hosszú nyakú változatot, az abból a szempontból tetszik, hogy lehetne variálni a távolságot a munkadarab és a maró közt. Kinek mi a tapasztalata?