Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

svejk

De szerintem az E240-es mechanikádhoz nem kell neked 2 kW-os főorsó.

besirkyjh

Biztos hogy szükséged lesz az ER20-ra ?
A relief maráshoz fog kelleni fordulat is ( 15 000-töl felfelé ) , egy ilyen orsohoz egy normálisabb csapágy garnitura 10 000ft-nál kezdödik és még a föorso hütéséröl is gondoskodnod kel .
Mihez kellene az ER20 és milyen vázat gondoltál ez alá ?

xsugix

Nem, nincs rá szükségem, szerintem egy 800-1000W körüli motor is bőségesen kiszolgálna. Sőt..
De mint mondtam, ami van, abból építekezk. ER20-ban nem vagyok biztos, lehet hogy ER16, már megvan, kaptam, csak még nem vettem át, akitől kapom, ő meg nem tudja.
A váz is nem egy bivaly alkotmány lesz, de 60*40-es vastagfalú szelvényhez szintén ingyen hozzájutok, igaz, darabok, de szerintem tökéletes lesz (20cm-140cm). Maga a híd kicsit robosztusabb lesz, detúlzásokba ott se szeretnék esni. Egyenlőre tényleg csak az anyagbeszerzésen vagyok, ezért nem is aktivizálom magam túlságosan.
Szóval, nincs szükségem erre a motorra, de ami van, abból építkeznék. Ha mégis nagyon le szeretnétek róla beszélni, akkor jó lesz másra alapon fiókba rakom. [#smile]

motion

Huhúú, de kacifántos nevet választottál...már azt hittem, hogy a kínai főorsót képviseli Kínából valaki...[#nevetes1]  lehet, hogy nekem van hozzá vezérlőm??? :-))

xsugix

Lehet hogy holnap 2 után megkereslek? [#vigyor3]
Ez az amit mondtam neked egyszer, hozzám került mégiscsak.
Amúgy sügér voltam, mármint becenév, gyermekkorból, sok helyen már regisztrálva volt, így került az X elé-mögé, illetve gyakori az angol billentyű a kezemben, (gondolom, ezt sejted hol), ékezet ezért elmaradt. Na innen a név.. :D

besirkyjh

Szia  
 
Nem akarunk le beszélni sem a motorrol sem a föorso tengelyedröl .Inkább arra szeretnénk irányitani hogy legyen az igénybevételnek megfelelö az össz kép .
Csak egy ötlet : meg van a föorso motorod és a tengely , ezeket nyugodtan el is cserélheted olyanra amilyenre szükséged van !

krnj79r9n

Szervusztok,
 
Kérdésem lenne a fortuna alsó csapágyazásával kapcsolatban. Illetve kérdésem ugyan úgy vonatkozik a golyós orsók tengelyvég kialakítására is a hajtott oldalon, ahol 2 db ferde hatásvonalú csapágy van egymással szemben „X” vagy „O” elrendezésben. Ezzel „nullázva” ki az axiális játékot.
Gondom a következő, illetve nem értek valamit, csak találgatok és jó lenne rendet rakni a fejemben.
Akár hány csapágy- vagy golyós orsó katalógust megnézek (vég kialakítás), a ferde hatásvonalú csapágyakat mindenhol szorosan egymás mellett elhelyezve ábrázolják. Gyakorlatilag mind a külső- és belő gyűrűket szilárdan (megfogják) egymáshoz szorítják. Ilyen módon, hogy küszöbölöm ki az axiális játékot? Nincs beállítási lehetőségem. Régen úgy tanultam, ha jól emlékszem, de az is lehet, hogy tévedek, hogy a csapágyak közé a belső- vagy külső gyűrűk közé („X” vagy „O” elrendezés) hézagolót tesznek, ezzel biztosítva, hogy a szabadon maradt gyűrűpáron beállítsam az axiális játékot pl. menetes anyával.
Mivel, most sehol sem így látom, kérdéseim:
1, A csapágyak már eleve, olyan pontosak, hogy így egymásnak szorítva a gyűrűket a játék pont megszűnik, gyakorlatilag kinullázódik?
2, Vagy az efféle kialakítás csak a gyárilag párosított (aranyáron) ferde hatásvonalú csapágyakra  vonatkozik (nem a 2 sorosra gondolok „3 gyűrűs”)?
3, Vagy, ami nem látszik a rajzokon (ezt nem tudom, csak feltételezem), hogy az összes ferde hatásvonalú csapágy úgy van kialakítva gyárilag, hogy a külső-, belső gyűrűk ugyan egyforma szélesek, de összeszerelve a belső gyűrűk oldalsó síkja nem esik egybe a külső gyűrűk síkjával, azaz az egyik oldalon kicsit kilóg a mások oldalon ugyan annyival beljebb van.
Így pl. egy „O” elrendezésben a külső gyűrűket (szilárdan megfogva) összeszorítva a belső gyűrűk között marad annyi hézag, hogy kívülről anyával a beállíthatom (kinullázhatom) az axiális játékot egy a tengelyen lévő anya párral (kontra).
 
Előre is köszönöm a segítséget. Nagyon jó lenne ezt mielőbb megértenem, mert jövőhét kedden, szerdán gépműhelybe kell adnom a golyós orsót tengelyvég kialakításra és a fortunát is meg kell terveznem végre.

svejk


s2k5ycubj

Szia! Egy automata váltóban láttam egymással szembefordított kúpgörgős csapágyat de azt szerintem külön így van gyártva erre,és a tengely végefelé lévő oldalon volt egy rugós alátét ami szép nagy erővel nyomta egymásnak a belső futógyűrűket.De a normál kúpgörgős csapágy ha szembe rakod a belső gyűrűk összeérnek és a külsők között több mm hézag van. Nincs mit tenni böngészni kell a csapágykatalógusokat vagy normál csapággyal távtartós módszerrel kell megcsinálni,ha van esztergád mindenképpen olcsóbban jössz ki ezzel.

s2k5ycubj

Ez sem teljesen sima egyszerű,az esztergám főorsó csapágyai


Megnézte és összeér a golyós kosár,de ha teszel a két külső gyűrű közé távtartókat(pár mm) akkor jó lehet.

besirkyjh

Szia  
 
Ezt nézted már ?
http://www.veszmont.hu/hiwin.html" TARGET=_fnew>Csapágyazás
 
A golyosorsok elég részletesen vannak benne .
Szerelés , csapágyazás , méretek stb .

krnj79r9n

Szervusz Zoltán,
 
Igen néztem már a HIWIN katalógust és az angolt is, ott ráadásul más méreteket adnak meg a tengelyvég kialakításokra különböző átmérőjű golyós orsókhoz. Pl. 16 mm-re a csapágy helye 10 mm (a menet: M10 x 0,75) még az angolban 12 mm (a menet: M12 x 1) én inkább az utóbbit választanám. A gondom a ferde hatásvonalúak szorosan egymás mellé helyezése és az ebből adódó beállíthatatlanság.
 
Áts László: Igen, a kúpgörgőseknél valóban nincs egy síkban a külső belső gyűrű, ez jól látható és ez az ábrázolásukban is látszik. De a ferde hatásvonalú csapágyak ábrázolásakor  mindenhol egy síkban van mindkét oldalon a külső belső gyűrű.
 
svejk: ha a 2. pont a bingó, akkor ebből az következik, hogy az egyes is részben igaz, tehát ha hézagoló nélkül szereled az általános csapágyakat (nem párosított), akkor elfogadod a gyári tűrésekből adódó axiális hézagot. Elképzelhető olyan eset, hogy a csapágyak így szerelve esetleg megszorulnak? Vagy a gyári tűrések úgy vannak meghatározva, hogy az általános csapágyakat szembefordítva, mind a külső-, mind a belső gyűrűket egymásnak szorítva, mindig marad valamennyi axiális játék?
 
Tehát, akkor jó az elképzelésem, hogy ha általános nem gyárilag párosított (nem szeretnék ilyet az ára miatt) ferde hatásvonalút szeretnék használni, akkor ajánlott a gyűrűk közti hézagoló, hogy anyával kedvemre beállíthassam az axiális hézagot?
 
A 3.-as pontot meg tudná valaki cáfolni, esetleg erősíteni a csapágyak kialakításáról?
Mert tegnap éppen nézegettem (kezemben volt) egy pici ferde hatásvonalút és ott a belső gyűrű kicsit tényleg beljebb volt (néhány tizeddel), de az az valami orosz csoda volt nem vagyok meggyőzve, hogy ez minden csapágyra igaz.
 
Köszönöm a segítséget

s2k5ycubj

Szerintem teljesen felesleges a ferde hatásvonalú(kúpgörgős) csapágy használata,mert nem olyan erők ébrednek ami indokolná a használatát! Amikor elfordítja az orsót a motor az anya tolná vagy húzná.Ilyenkor a kúpgörgős csapágy a terhelésre megszorul egy kicsit,mivel összenyomódik a kúpban minden görgő és jóval nagyobb ellenállás keletkezik mint az axiálisban. Megfelelő méretezéskor nem kell számolni a csapágy korai halálával de nagyobb teljesítményű meghajtás kell. Szerintem ezért érdemes átgondolni a konstrukciót,főleg ha nagy fordulatszámok vannak és sűrű gyorsítás,lassitás.

besirkyjh

Nem feltétel a párositott csapágy nekünk .
Használj távtartot nyugodtan , mivel a belsögyürüt állitod igy logikusan a külsö gyürühöz teszed azt .
Egy tanács : az orso csapágy átmérö választásnál vedd fegyelembe hogy a csapágy egy teljes átméröjü peremen feküdjön fel , ezzel a csapágyat szépen helyben tudod tartani anélkül hogy "elbillenne "  .Mivel hogy viszonylag laza illesztést alkalmazol ( a beállithatoság miatt ) ezért ha pl a menet egy részén feküdne csak fel akkor eltud billenni a csapágy és ez ütéshez vezet mikor a csapágyak feszességét beállitod .Trapézorsonál jártam igy hogy a 12x3-as menetet csak 10-re szedtem le a csapágyhoz és nem birtam beállitani , ha laza volt az elöfeszités akkor szépen futott de ahogy ráhuztam a csapágyra elhajlott a tengelyem mert elbillent a csapágy rajta .
Még az is megoldás hogy utolag huzol rá egy válas perselyt és azt munkálod meg a csapágyhoz .
 

krnj79r9n

Laci, Te azt hiszem félre érthettél valamit. A ferde hatásvonalú csapágy az nem a kúpgörgős csapágy. Eszem ágában sincs golyós orsóhoz kúpgörgőst használni. Én a sima egysoros ferde hatásvonalú golyós csapágyról kérdeztem.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?presentationType=3&lang=en&tableName=1_3_1
Konkrétan a 7301-es típusra gondoltam.
 
Zoltán: Én is úgy gondolom, hogy nem szükséges a gyárilag párosított csapágy, azért is érdekel, hogy hogy tudom szakszerűen megoldani ezt az általános csapágyakkal. Ezek szerint, szerinted is a hézagolás a lehet a jó út. A 12 mm-es átmérő bár gyári ajánlás, tényleg necces, mert a 16-os orsó magmérete 13,5 mm (Hiwin) és a csapágy belső gyűrűjének rádiuszát is figyelembe véve, nem sok felfekvő felület marad. Hasonlóra gondoltam, mint amit Te is ajánlottál, hogy teszek rá egy gyűrűt. Viszont az egy külön levehető távtartó gyűrű lenne, laza illesztéssel és belül majdnem éles sarokkal. A tengelynél a 12 mm átmérő végében pedig egy 0.5-0.6 mm  alászúrás, hogy a gyűrű tökéletesen felfeküdjön a vállon.