Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

dg8n4i8x

Sziasztok!
 
Megtaláltam a kefe nélküli (DC és nam AC!) motorok működési leírását egy régi modellezés újságban. Holnap valahová felteszem! Hozzá teszem ez az első generációs motorok leírása(1998), azóta sokat fejlődött ez a technika!
 
Tibor!
Szerintem ez a motor teljesítménytől függetlenül jobb hatásfokú mint kefés társai, ha egy nagyon jó minőségű kefés motort megnázel jó ha a 80%-ot eléri a hatásfok ezek pedig a 90%-ot karistolják! Az elv ugyan az, csak itt lejön a kefék surlódási vesztesége! A szervókat nem ismerem de ez nem is az!
 
Üdv!
Balu
 
 

msas

aszbolitnak a 344-re
A DE WALT amerikai eredetű márka, profi felhasználásra, a cég "butított" márkája a BLACK @ DECKER .  
Nem tudom milyen gépet akarsz venni, de csak ajánlani tudom. Én ྟ óta használok akkus fúrót, Ütvefúrót, körfűrészt, sima fúrógépet,  
Nagyon strapabíró, ergonómikus, relatíve jó áron kapható gép.
Én előtte HILTI-t használtam, a DE WALT szerintem ugyanazt a minőséget hozza lényegesen olcsóbban.Üdv Sanyi

000000000

Szia Balu!
Attól függ mit értünk hatásfokon, mivel
egy motornál ez fordulatszámfüggő.
Vegyünk egy példát: Egy PC hűtőventillátor
manapság tipikusan BLDC, azaz kefenélküli DC
motor. Ha egy ilyen motornál 0-ról indulva
növeled a motortápfeszt, egy 12 V-os moci
kb. 2-4 voltnál indul el. Ezzel szemben egy átlagos
DC kefés motor is régen forog már, szervo
motorról nem is beszélve.
Könnyen belátható, hogy ekkor csakis jobb  lehet a hatásfoka, hiszen a másiké nulla.
Az a gond ugyanis, hogy a kefe ugyan súrlódik,
ahogyan írod, de a kommutációt végző
elektronika is sajnos villamos energiát fogyaszt,
és eleve 2-4 volt alatt működésképtelen, de már
vesz fel áramot.
Ezért nem tud versenyezni a keféssel ebben a
tartományban, azaz teljesítményfüggő a dolog.

000000000

Köszi!
 
Az 1.800, vagy a 2.300W-os monstrumot fogom választani.  
Abban egészen biztos voltam a képek, leírások alapján, hogy ipari gépekről van szó. Csak eddig metabo, makita volt amit használtam. De szemet szúrt a gyári nyomatéktartó fordulatszám szabályzó egység.

000000000

Sziasztok!
 
A kefe nélküli motor vezérlőelektronikája is jóval drágább, mivel egy mocihoz minimum 12 tranzisztor kell, míg egy keféshez csupán 4, ha csak egy irányba akarod forgatni, akkor meg elég 1 darab :)
Kis teljesítménynél ez nem számottevő költség, de a nagy-teljesítményű IGBT-k és FET-ek már elég drágák..

000000000

Az lemaradt, hogy marómotorként használnám, az újabb gépemnél.

dg8n4i8x

Tibor!
Ebben teljesen igazad van! Viszont ezek a motorok kimondottan magas fordulatra vannak kitalálva. Nekem van olyan kefés modellmotorom ami pl. 1-2V-ról meg sem bír mozdulni köszönhetően a rövid tekercsnek és az iszonyatosan erős mágneseknek. ez a motor blokkolva 90A-t vesz fel és csak 7,2V-os! Nem véletlenül PWM jellel vannak szabályozva ezek. Ami még a kefe nélküli motor mellett szól az az, hogy nincs szikra, tehát nem bántja a vezérlőt sem. Bár azt még nem tudjuk, hogy a kapcsolgatott nagy áramú DC feszültség mennyire veszélyes ilyen szempontból. Az biztos, hogy nem árt távol tartani a vezérlőtől!
 
Svejk!
Amit Motoros kolléga nézett annak a forgórésze a mágnes! Pont ez volt benne az újdonság, hogy normál felépítésű, azt azomban nem tudom melyik a jobb.
 
Motoros!
A szabályzó és a motor közé mindenképpen vastag és sok nagyonvékony szálból készült kábelt tegyél! Modellboltban kapsz azt is, a kefés motoroknál is ezt használjuk, zavarvédelmi szempontból is előnyös! Egy akksi lemerítésénél a 2,5-es kábel is fel szokott melegedni, ez kb 15-20 perc egy kissebb teljesítményű motorral! Bár ez nagyobb motor mint amiről szó van.

dg8n4i8x

Itt még érdemes körülnézni:
http://forum.rcmodell.hu" TARGET=_fnew>rcmodell fórum
http://www.rcmodell.hu" TARGET=_fnew>rcmodell.hu
Egy kis szösszenet a hozzáértőktől:
A kefe nélküli motorok több egészen eltérõ konstrukciója létezik.  
 
Belsõ forgórészes motorok:  
2 vagy 4 pólusúak, a sok pólus nehezen valósítható meg kis méretû, belsõ forgórészes motorban.  
A két pólusú motorok nagyon nagy fordulaton igazán jók, slowflyerekben áttétellel használják õket. Ha nagy satikus húzúerõ és kis súly a döntõ szempont, ezek a legjobbak. Pl. Razor, Hacker stb.  
A négy pólusú motorok valamivel alacsonyabb fordulaton is képesek jó eredményt produkálni. Ezeket gyakrabban használják közvetlen hajtásra, így különbözõ menetszámmal készülnek, ezzel lehet optimalizálni õket a feszültséghez és terheléshez. Itt is igaz azonban, hogy a nagyobb fordulaton jobb a hatásfok és nagyobb a leadható teljesítmény, ez jól látszik az azonos mechanikával, de eltérõ menetszámmal és így Kv értékkel szerelt motoroknál. Tipikus példa a Mega motorok, az optimalizálás érdekében 6-8 különbözõ menetszámmal kapható ugyanaz a motor.  
 
Külsõ forgórészes motorok:  
A fõ szempont az alacsony fordulaton elérhetõ nagyobb leadott teljesítmény (és ami ehhez kell, a nagy nyomaték), valamint az alacsony fordulaton is tûrhetõ hatásfok. Ezt úgy érték el, hogy megnövelték a pólusszámot, 6, 8, vagy még több is lehet. Ezeket a motorokat tipikusan közvetlen hajtással használják, de itt is van kivétel. (ezekre a motorokra is igaz, hogy nagyobb fordulat: nagyobb teljesítmény és hatásfok)  
 
Teljes cikk (álltalában a modellmotorokról):
http://www.rcmodell.hu/article/articleview/60/1/4/

000000000

Szia Balu!
Ismerem, bizonyos feladatokhoz használom is
azokat a motorokat, amiről írtál
(pl. Robbe power 500 széria, stb). Mivel ezek is
0.1 ohnál kisebb tekecsellenállásúak, 0.3-0.4 V
közvetelen motor kapocsfeszültség hatására már
elindulnak. A hibát ott követhetted
el, hogy a tápodtól a vezetékeken leesett a feszültség, és a vezetékedet "fűtötted" vele. Ezért aztán az ilyen nagyáramú motorok
nagyon érzékenyek a kábelezésre, hiszen 20-30
cm hosszúságú 1 mm2 keresztmetszetű vezeték
ellenállása összemérhető a tekercsével.  
Így aztán könnyen lehet, hogy szegény Motorosnak a brushless vezérlőn kívül az
aksit is fel kell szerelni majd a Z tengelyre
a minél rövidebb kábelezés miatt, vagy ha nem,
autó bikázó akkukábelt lehet vezetgetni!:))
Engem továbbra is az izgat pl., mi van túlterheléskor, mennyire korrekten kezelik le
ezt ezek a gyári brushless modellmotor vezérlők?


bmejdz9nu

Köszönjük a leírást...

Motoros

Tibor
A bikakábelre lehet hogy szükség lesz, de azért bizakodok....
az akksit nem szivesen raknám az asztalra, ha rövid akkor egy 2,5mm2 elég lesz.Esetleg sűrűbben lesznek az elektronok?!

bmejdz9nu

Motoros-nak:
Hányas tengellyel rendelted a motort?
Vezérlőt is reneletél hozzá?
A motor tengelybe (ha pl. 5mmm-es) - a marószerszám helyének a befurása (és szorítása) szerinted lehetséges, vagy ez hülyeség?
Ez jobb köpontusságot adhat?
Most rendelem az enyémet...
 
A talira viszem a lézeres fordulatszám mérőmet, de sajnos "csak" 100.000-ig mér... mit tegyünk e várható kellemes problémával...
 
Most olvastam a Balu által feltett cikket... minden eddigit alátámaszt...

Motoros

1: Tengely:3.175
2.:igen
3.:szerintem bajos, szét kell szedni hogy befogd, kiórázni,imbusznak nincs helye
4.: sajnos a műszered ki fog guvadni[#guluszem1]

bmejdz9nu

Akkor én is 1/8"-ast hajtok...