Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

svejk

Hááát... van benne valami...
Tegnap csak első pillanatra a Load Current Compenzation-ból gondoltam hogy ez is olyan, de nem igazán taglal fordulatszabályzást az adatlap.
 
És ezt tényleg az Atmel gyártja???
 
Egyszerű tirisztoros szabályzók vannak 1-2 tranzisztorral is megfejelve áramérzékelősek.
Az RT-ben is sokat közöltek, itt is volt már róluk szó.
De igazából ezek nem arra valók hogy a a motor fordulatszámát tartsák x ezer fordulaton üresjárat és max. terhelés esetén is.  
Már eleve a hálózati freki is csak 50 Hz, tehát ennél csak sokkal rosszabb az időállandó a tirisztorosoknál, és ez bizony lengésekhez is vezethet. Ezek inkább egy aránylag keskeny nyomatéktartományban dolgoznak jól. Én pl kapunyitóhoz készítettem ilyet.
 
Nem is értem miért nem jók a frekiváltós nagyfrekvenciás motorok, esetleg még azok is gyorsító áttétellel az eseteitekben.
Kínlódtok ezekkel a kommutátoros motorokkal.

keri

Nem tudom hogy működik ez az IC, de a Kress maróban elég jól működik az egészhullámú szabályzó, amibe egyrészt mindenféle védelem van, és szerintem valamennyi kompenzáció is.
Amikor kijön az anyagból, mindig felpörög hirtelen, majd visszaáll az alap fordulatra fél másodperc alatt.

svejk

Na ez a fél másodperc a nagyon sok..
Ennek töredéke alatt törik a több ezer forintos szerszám :(
Gondolj egy változó keresztmetszetű anyagmegmunkálásra.  
Menet közben egy ilyen lengés végzetes.

keri

Apropó, valamelyik nap megmértem az ütését a Kress marómnak, először a belerakott keményfém maró szárán. Olyan érték jött ki amit nem akartam elhinni, ezért a tengelyen, a patron befogó kúpján is megmértem, és ugyan annyi lett.
 
!!!0,2mm!!! [#wilting]
 
Sajnos sejtem mi okozta. A múltkor berezonált a gép, annyira, hogy teljesen beszorult a maró, az üthette el.
 
Mit lehet ezzel kezdeni?
Egyáltalán mi görbült el? Mert a befogó úgy nézem elég masszív és rövid, 2 csapágyban, acél csapágyházban, tehát ez aligha. A motor tengelye meg csak akkor görbülhet, ha a csapágyak is szétmennek, ilyen gondja meg nincs.
 
Vagy már gyárilag ilyen pontatlan lenne?
Nem várok el ezredmilliméteres pontosságot, de azért reménykedtem, hogy tized alatt van valamivel az ütése. Ezzel még egy rendes reliefet sem lehet marni.

keri

Mivel ez hivatalosan nem fordulatszám stabilizált gép, és minimum 10ezret forog, szerintem ezt azért belekalkulálja az ember.
Főleg hogy terhelés alatt sokkal kellemesebben viselkedik mint a többi felsőmaró motor. Ez a felpörgés csak hirtelen terhelés megszűnéskor jelentkezik, D8-as maró esetén. 1/8" marónál atom stabil. Persze faipari marót lehet nagyobbat is belerakni, de fa maráskor szintén csak jó tapasztalataim vannak vele.

u2ayp7esz

Hát, ez a 0.2mm borzasztóan sok, az én épített motorom 0.03mm pontosságú és még én voltam elégedetlen :-)

keri

Persze hogy sok, van ilyen átmérőjű fúróm :)
De a gravírozó tű hegye is ilyen széles.

keri


000000000

Nézve a tapasztalataidat, nekem gyanús ez a motor. Ugyan mérd már meg az ohmos ellenállását 3-4 különböző rotor pozícióban, vajon mekkora? Ettől az egy adattól is már sokkal okosabbak leszünk...

u2ayp7esz

Szia Tibor!
Megmértem és mindenhol 4.5 ohmos az ellenállása.
 

000000000

Ok. Ez biztató adat egy ilyen 1.5 kW/230 V-os motornál, ~10 Ohm felett nagy baj lett volna.
De sajnos ott a tény, ez egy nagyfordulatú soros kefés motor....
Javasolnám a következő kísérletet:
a kapott mérési eredményedből visszaszámolva
kössél erre a motorra 30V feszültséget, és próbáld így lefogni állóra. Ezt még simán elviseli pár másodpercig. Kérdés: Elégedett lennél ekkora nyomatékkal, amit tapasztalsz?

u2ayp7esz

Mielőtt megépült a szabályzom 26 voltról üzemelt csakhogy ne pörögje szét magát. Kérdésedre válaszolva nem voltam megelégedve a nyomatékával.
a 6mm maró a 0.2mm-es fogást alúban nem bírta.
Ez a motor egy láncfűrészben szolgált anno, csak a teljesítménye miatt gondoltam hogy jó lesz marómotornak.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Dani/Motor/1.jpg" border=0>

u2ayp7esz

Az alú házat a munkahelyemen készítettem.

000000000

Nem egyről beszélünk....
Ez egy nyomaték mérés lett volna, ami a maximális folyamatosan megengedhető áramból adódik.
Utána már korrekt szabályzó elektronikával minimum azt elérheted, hogy a mezei 30V feszültségen tapasztalt üresjárati fordulatot tartsa, és minimum akkora nyomaték legyen majd benne, amit lefogáskor tapasztaltál.
Sima 30 V-ról járatva egy ilyen motor persze hogy gyorsan hal meg, azaz elveszti a nyomatékát.

Szalai György

A figyelő ellenállás áramot módosító hatását hanyagolom, és kissé trehányul számolok.
2000W / 230V = 8,7A
0,25V / 8,7A = 0,029 Ohm.
0,25V * 8,7A = 2,174 W
Tehát 0,03 Ohm 2Watt-osat tennék. Ha volna. De nincsen és nem is tudok ellenállást mérni ekkora pontossággal.
Marad az autó akkumulátor, soros autóizzó, az átfolyó áram pontos mérése, számolgatás, egy kis ellenállás értékű drótdarabon eső feszültség pontos mérése, közben meg reszelgetés.
(Ügyesebbek nyák vezetősávból alakítják ki.)
(Más IC-t választanék.)