Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Plazmavágó gépek építése

Indította gaben, 2024 április 09, 15:54

Előző téma - Következő téma

myk

Komoly lett ez a nagyfesz gyújtásod[#eljen].Sorkimenő (U57) magra tekerted,vagy nagyobb keresztmetszetűre?
Hát ha sikerülne megoldani ezt a gyújtási problémát,akkor megcsinálnám én is ezeket a kiegészítéseket hozzá amit ajánlottál.

Próbáltam a levegő nyomást változtatni egészen 3-8 bar-ig,de semmi eredmény sajnos.Volna még vmi ötleted mit nézzek,próbáljak meg?

fn47xk7ei

A gyújtás teljesítménye azért számít. Érthetően egy nagyobb távolságot nem csak "átütni" kell mert az nem elég . A HF-es szikrán keresztül fel kell híznia  a pilot áramnak úgy, hogy közben a levegő áramlása eltorzítja-megnyújtja az ívhosszt.Előfordul, hogy az egyik pisztollyal tökéletesen gyújt egy gép egy másikkal viszont egyszer sem. Ami nekem van az egy kicsit túlzott teljesítmény,  egy Fronius AWI-s hegesztőgép 120 W-os teljesítményű HF-es gyújtó egysége. Én is azért cseréltem le az eredetit mert nem volt stabil a gyújtás és egy CNC gépen ez nem előnyös ha gyakran kimarad. De a lényeg: ha van pilot áramod (jó az a 15 A, nekem is kb. 8-9 ohm-os a rezisztorom csak nagyobb 380 V a feszültség) akkor a HF gyújtás teljesítménye amit változtatni kell. Lehet, hogy elgyengült valami. Sajnos nem néztem meg a HF gyújtásodról a rajzot amit közzétettél de hamarosan pótolom.

fn47xk7ei

Igen, U57-es a becsatoló tekercsem és az amit a videón láthatsz. Trafós gépeken könnyű kísérletezni, nagyon elrontani nem is lehet csak a Control box-hoz ne nyúljál.

fn47xk7ei

Egyet még elfelejtettem.[#worship]A HF-es gyújtás teljesítményét még meghatározza a pilotkör kondenzátora is. Azt mindenképp ellenőrizd le.

  

d30xhrezp

Szia!
A pozitítív test és a pilot között is tudnod kell feszültséget mérni. Mivel a test egy megcspolás és erre van rá ültetve a pilot fesz.Ha nincs itt feszültség,a szaggatott vonallal jelzett áramkört nézd át. Mert vagy a kondik v. a varisztor zárlatos ami egyen porenciálra hozza a testet és a pilotot.Ha más hibát nem találsz.

fn47xk7ei

Én is gondoltam a kondenzátor vagy varisztor hibára de végül elvetettem magamban mert ha megöregedett a varisztor akkor eldurrant volna az pedig biztosan látható szemmel. A kondenzátor zárlat esetén is füst lenne a végeredmény mert a pilot fesz magasabb mint a plazmavágó alapfeszültsége... ami cca. 220-230 V.

myk

Szia!
Nem értem,hogy lehetne ott feszültség!A pilot diódái + engednek át és a test(+) diódái is + egyenirányítanak.Tehát mind a két szál pozitívon van akkor ott egymáshoz képest nem lehet feszültséget mérni.Rámértem azért multiméterrel és analog műszerrel is kb.0.5s-ig (kb. 15-20V)éppen csak kimozdult a műszer mutatója le se lehetett normálisan olvasni,a mérővezeték szerintem vmit összeszedett.Próba lámpával semmi nincs rajta.

Kiszedve átmértem a kondikat és a 2db VDR-t.Kapacitásra jók és ellenállás mérővel nézve nem vezet át egyik se.Az lenne a tuti biztos,ha ki tudnám cserélni,mert feszültség alatt nem tudni ,hogy viselkednek.

myk

A HF gyújtóegységet már az elején tüzetesen átvizsgáltam,egy dolgot találtam ami aggasztott.A tirisztor G lábán kb,0.8V impulzus van szkóppal mérve.Ezt egy kicsit keveseltem mivel az adatlapján min.2.5V gate feszültség van megadva.Miután megbizonyosodtam róla,hogy kialakul a nagyfeszültség ezzel nem foglalkoztam többet.
Jó lenne,ha ki tudnám próbálni másik munkakábellal a gépet,de eddig nem találtam rá lehetőséget!Mivel ez a gyárilag hozzávaló munkakábelja,azt gondolná az ember ez nem lehet gond.

fn47xk7ei

Valószínűleg a gyújtás teljesítménye a kevés a gépeden.[#worship]Bár nehéz dolog ez a távgyógyászat.

d30xhrezp

Szia!
Az akkor már nem jó ha nem érted![#conf]
A rajzon is látható, a szekunder tekercsek ami egyszer előállítja a vágófeszültséget 165V.
A pilot ami sorba van kötve a fő szekunderrel 225V-ot állít elő. És ez váltó két fázis között.Egyenirányítás után potenciál különbségnek kell lenni a + és a pilot + között.
Ha ez nincs meg a HF nem tudja meggyújtani a vágófeszültséget. Csak ha a pilot megvan. Ezt a hibát keresd meg miért nincs a két + között feszültség.A rajz világosan mutatja a feszültség szinteket. Nekem egy kis teljesítményű Hf gyutja a plazmát. Az ha van nem lehet gond a teljesítménnyel,mert elég csak áthúznia az elektróda és a fúvóka között ami begyújtja a pilotot,a pilot pedig a vágófeszültséget. Néd meg,hogy a + és a pilot+ között nincs-e rövidzárlat,mert ott ha rá mérsz a diódákra szakadásnak kell lenni.
Én ennyit tudok mondani azok után,hogy azt írtad a többi része jó.
Üdv.

fn47xk7ei

Könnyen lehet, hogy pixel66-nak igaza van mert a pilot fesz jóval magasabb mint az üzemi feszültség márpedig hiába egyforma a polaritásuk a különbség az különbség így ott is feszültséget kellene mérned. A HF pedig egy külön "állatfajta" így ha valamennyi elvesz a gyújtás teljesítményből a földelés felé már biztosan nem működik a gyújtásod. Én is beleestem abba a hibába, hogy arra gondoltam mivel egy potenciálon van a pilot és a test ami egyúttal földelve is volt gond nem lehet közöttük. Bizony úgy átütötte a pilot vezeték szigetelését a HF nagyfeszültség a földelt árnyékoló harisnya felé, hogy szinte világított mint egy kis ledes lámpa.Bizony akkor a gyújtás is eltűnt a gépemről (lásd 3267-es hozzászólásom). Szóval a kimeneten is ellenőrizd a HF-es szikrát ne csak becsatoló tekercsnél közvetlen. De lehet (mint írtad) a tirisztoros gyújtásoddal van probléma. Te látod közvetlen a gépedet és neked kell megoldani a problémát mert távolról sokkal nehezebb.

myk

Sziasztok!
A héten nem igazán sikerült foglalkoznom a géppel.
A + és a pilot+ közt néztem nincs zárlat.E két pont közt próbáltam analóg és multiméterrel is mérni kb.0.5s-ig van rajta 15-20V szinte alig lehet leolvasni,de szerintem valamit összeszed a mérővezetéken keresztül.Próba lámpa szerint semmi nincs.Akkor kb.3s-ig míg a mágneskapcsolók be vannak húzva itt is mérni kellene?
Ennél még a pilot ív se gyújt be.Jól tudom,hogy ha nincs a munkadarab közelébe a pisztoly akkor is kb.2-3s-ig a pilot ívnek be kellene gyújtson és a fúvókán kilépni?

fn47xk7ei

Sok mindent már én sem tudok hozzátenni mert amit akartam mindent leírtam. Ez a pilot áramkör alig bonyolultabb mint egy zseblámpa áramköre csak a HF bonyolít be egy kicsit a működésbe. A javításhoz meg elég egy próbalámpa is. Nem kell oszcilloszkóp de szinte még multiméter sem hozzá csak túlbonyolítod az egészet.Ha van HF-es gyújtásod (ami eddig még nem derült ki igazából) és van pilotod akkor lenni kell pilot fáklyának is. Azt írtad van pilot feszültség a mágneskapcsoló után ill. a gyújtó egység is innen kapja a tápot.[#nemtudom]Én egyszerűen zárnám ki a hibalehetőségeket. Előtte lekötném-megszakítanám  a kondenzátort-varrisztor kapcsolódást a test felé viszont betennék egy diódákat védő kondenzátort és egy HF-es szűrőt( ez a legtöbb plazmavágóban van, köztük én is tettem az enyémbe). De majd este  lerajzolom.

myk

A HF-es szikrát ellenőriztem a pisztolynál is,sötétben látszik a fúvóka lyukon keresztül.Szépen áthúz az elektroda és a fúvóka(serleg) közt.
Először serleg nélkül próbáltam (védelmi mikrokapcsolót zárva)a pilot szál (fúvóka) és az elektróda közzé tettem kb 2-3mm szikraközt réz drótból.Ez bizonytalannak tűnt,mert egymás utáni gyors ki-be kapcsolásnál néha kihagyott a  szikra.Lehet,hogy a kivitelezésnek köszönhető.
A fúvókát vissza téve minden egyes ki-be kapcsolásnál van szikra.Így olyan 2mm lehet a szikraköz.

d30xhrezp

Szia!
Akkor menjünk végig a mérésekkel.
1. A pilot arc contaktor trafó felöli részét mérd meg .Ott váltó 225V-nak kell lennie két fázis között. Ha nincs ,trafó hiba,szakadás. Ha van,megnyomod a contaktort, utána is 225V-ot kell mérned váltóba a diódák előtt.Ha nincs contector hiba.Pilot diódák ellenőrzése. A bemeneteket kösd le,mert nem tudom a Hf boxon belül nem ad-e fals jelet a dióda kimérése.Ha ezek jók akkor a pilot + .-on és az elektróda között ,és a + test között is mérni kell tudni feszültséget,persze a biztosíték ,az ellenállás és a csatlakozókat is ellenőrizni kell.Gondolom a pisztoly képes a HF-es gyújtásra.A pilot diódái és a pisztoly fúvókáig nem lehet szakadás.
A főáramkör diódáit kimérni,fázisok között,165Vnak kell lenni,de nézd meg még a csillag ponthoz képest is a fázisokat,hogy mind megvan-e.Ha jó az elektróda és a test között is van feszültség. Csatlakozók tekercsek kimérése.
Mivel nem látok áramkorlátozó egységet benne,(kivéve a fojtók)nem tudom,hogy-hogyan szabályozható az áramerősség ebben a gépben. Vegyél elő valamilyen fűtőbetétet pl,bojler és ha elindítottad a vágást ezzel hozzáérintve az elektródához és a pilothoz áramnak kell folyni rajta ami melegedéssel jár a cekaszon. Ugyan így  a test és az elektróda között is megnézheted.Ha ezek megvannak és nem gyújt,akkor lehet a gyújtással foglalkozni.
 De ha ezek a feltételek nincsenek ezt kell megkeresni mi az oka. Van még a főáramkörbe egy kapcsoló ami rövidre zárja a fojtó tekercset (gondolom ez a fojtótekercs az áram korlátozó amit rövidre zár talán indulásnál)azt nem tudom mi vezérli. Működik-e egyáltalán.
Gondolom sok mindent kimértél már,ezért Én a pilot feszültség meglétére koncentrálnék. Ha nem bírtok vele elhozzátok,szívesen segítek megkeresni a hibát.