Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Plazmavágó gépek építése

Indította gaben, 2024 április 09, 15:54

Előző téma - Következő téma

svejk

Én használtam már jó kis szervo, a korabeli Yaskawákat igencsak kenterbe veri.

Nagyon fontos, hogy "A" jelölésű legyen a vezérlő ez való általános felhasználásra. A B-s az buszos kommunikációjú

PA13-as paraméter, 5. fejezet 15. oldal.

Ha nyitott kollektoros meghajtást használsz- ez a legegszerűbb-  akkor kell egy-egy tranyó a step/dirhez a 24 V-os szintillesztéshez.

Jellemzően az ilyen leírásokat először el kell olvasni háromszor, aztán kétszer visszafelé.
No nem azért, hogy megtanuld, hanem hogy tudd mit hol keress benne. :)
Tudom, hogy 690 oldal....

myk

Sziasztok!
Lehet nem épp ide való a kérdésem,mert nem építéssel hanem javítással kapcsolatba kérnék segítséget.A javítandó gép Migatronic PDX 85 trafós HF gyújtásos plazmavágó.
Az előélete nem ismert,munkakábel nélkül került a mostani tulajdonosához.Vásárolt hozzá gyári új munkakábelt,de nem gyújtja be vele az ívet egyáltalán.A centrál csatlakozó aljzatba a pilot(5) érintkező be volt csúszva és összeolvadva,cseréltem de semmi változás.A vezérlés úgy tűnik jó mert működik minden funkció a levegő mágnesszelep,nyomáskapcsoló,mágneskapcsolók...
A HF BOX megkapja a bemenő tápfeszt(kb.250V) és a vezérlő panelról a kapcsoló impulzust.Optocsatolót tirisztort teszt áramkörbe megvizsgáltam jók.A HF trafó szekunderen a nagyfeszültséget glimm+feszosztóval néztem,megjelenik kb.1-1,5s-ra.A glimm lámpás ellenőrzés  mennyire hiteles?
Az elektróda és a fúvóka közt nem vettem észre ív képződést,áthúzást.Próbáltam a pisztolyt a munkadarabhoz közelebb tenni (kb 1-3mm) néha áthúz a fúvókához,de nem minden egyes kapcsolásnál.Egyik ilyen próbálkozásnál 1-2másodpercre begyújtott az ív.
Munkakábel és a pisztoly nem szakadt,kimértem.
Tudna valaki ezzel kapcsolatba tanácsot,instrukciót adni mit tudnék még megnézni rajta?
Köszönöm előre is!
Ui:a HF BOX rajzát letisztázom és azt is felteszem

https://drive.google.com/file/d/1VFNKEJAAzqOr3OXmqR7Zt1U2z5tZ-sD3/view?usp=sharing

fn47xk7ei

A "HF BOX" pontosan mit takar? Tirisztoros vagy "trafós" szikraközös? A pilot áramkör diódáit kimérted egyenként? Mennyi a pilot feszültség? Más típusú plazma pisztollyal próbáltad ? A centrál csatlakozó is talán máshogyan van bekötve neked mint a mai centrál csatlakozók többsége- de fejből nem tudom, utána kell néznem.

fn47xk7ei

Bár nálad nem ez lesz a probléma de azért lehet látni a fényképeken mennyi verzió létezik a "centrál"-ra.

    

fn47xk7ei

A control box 9-es kimenetén  (HF OUT) mennyi ideig van meg a 24 V? Mert hiába van a HF BOX-nak meg a tápfesz ha nincs kapcsoló jel.

myk

Szia!
A HF gyújtás tirisztoros.Lerajzoltam,küldöm azt is meg csináltam egy pár szkópos mérést a HF panelon.
A pilot áramkör diódáit kimértem jók.
Most kint van a munkahelyemen a gép nem tudom megnézni,de úgy emlékszek a pilot feszültség DC250V az elektródához(-) nézve.A rajzon van megadva két OPEN LOOP VOLTAGE DC 280V  feszültség,de ebből csak az egyik van meg.Az elektróda és a + közt,ez mérhető is,a másik a pilot szál és a + közt mutatja a rajzon ez nincs meg.Úgy gondolom a rajzon nem jól van feltüntetve,mivel mind a két szál pozitívon van ezért itt egymáshoz képest nem lehet feszültség,csak a pilot és az elektróda közt.Neked erről mi a véleményed?
 Másik pisztollyal nem próbáltam,ez gyárilag a sajátja és még új is.Azért leellenőríztem a centrál csati bekötését,ok.
A control box HF OUT kimenetén emlékeim szerint DC 6V van analog műszerrel mérve és kb.1s-ig van jelen.A MAIN és a PILOT ARC mágneskapcsolók 3s-ig vannak meghúzva.Hétfőn tudom megmérni az a biztos.
Köszönöm,hogy foglalkozol a problémámmal!
Üdv. Miki

https://drive.google.com/file/d/1qJ79HwVu-4WsCgKaqhuFeiYd8cG4fjtQ/view?usp=sharing

https://drive.google.com/drive/folders/1qWpz_G63Wnw8VRh964TcLrYlYca0VpqR?usp=sharing

fn47xk7ei

Sok minden nem teszik nekem bár az alapkapcsolás megegyezik egy átlag egyszerű plazmavágó működésével. "de ebből csak az egyik van meg.Az elektróda és a + közt,ez mérhető is,- ez jó ami azt jelenti, hogy a plazmavágó működőképes csak gyújtás és pilot kell neki.[#eljen]A "pilot arc ontactor" mágneskapcsoló ha működik és a diódák jók valamint a 12,5 A-es biztosíték nincs megszakadva és a 8,8 ohm-os rezisztor is jó akkor mindenképp kell lenned pilot áramnak... jobban mondva pilot feszültségnek mert áram csak akkor lehet ha létrejön az ív.Ezt a kört mindenképp ellenőrizd le.Amúgy az én gépem is majdnem megegyezik a működési elvben DE... be van téve a HF BOX és a egyenirányító diódák közzé egy ferrit magos HF-es szűrő ami megakadályozza, hogy az egyenirányító diódákra nagyfeszültségű AC jusson illetve 2x3 kV-os kondenzátorral átkötve a gyújtókör ill. a pilot áramkör és így alakul ki az egyszerű gyújtókör. Ez így tökéletesen működik.

fn47xk7ei

Rövidebben- 280 V körüli pilot feszültséget mindenképp mérned kell! Mert ha pilotod nincs akkor hiába van HF-es gyújtásod nem lesz indító fáklyád...ezért lehetett "véletlen" plazma íved ha a kupakot-sapkát hozzáérintetted a testhez.

myk

Rendben,holnap alaposan átnézem a pilot kört.

Az előző hozzászólásomba lehet nem egyértelmű a kérdésem.Tehát adott a gép rajza,ezen van feltüntetve a pilot szál és + közt feszültség (OPEN LOOP VOLTAGE DC 280V).Nálam itt nem mérhető semmi.
A pilot szál és az elektróda(-) közt tudok mérni emlékem szerint kb.250V-ot.EZ a pilot feszültség?

Azért kérdeztem,hogy szerinted a rajzon jó helyre tüntették fel ezt a feszültséget?

Még egy észrevétel a munkakábel bekötésében a rajzhoz képest.Az 1-3 pont állandóan rövidzár,még akkor is ha a biztonsági védőkupakot eltávolítom.A NOZZLE SAFE SWITCH-et sorba kötötték a vágó(TRIGGER_1) kapcsolóval.Rajz szerint az 1-3 pont közt kellene legyen a biztonsági(NOZZLE SAFE SWITCH) kapcsolónak.Úgy gondolom ez a bekötésbeli különbség nem okozhat gondot!

fn47xk7ei

Nem tudom mit is mondjak. Igazából a Control box-on kívül ez egy egyszerű szerkezet. A pilotot könnyű ellenőrizni úgy, hogy a centrál központi csatlakozóra (negatív pont)és a 5-ös pinjére (negatív, pilot) rákötnék egy 2X230 V-os (60 W-os izzók)próba lámpát. A HF-es box működését is könnyű ellenőrizni úgy, hogy a becsatoló tekercset a bemeneténél megbontod, azaz megszakítod és a másik oldaláról (ami a negatív kimenet) egy tömör szigetelt rézdróttal visszavezetném a bemenet másik kapcsára úgy, hogy ott 2 mm-es hézagot, szikraközt hagynék. Amennyiben jól működik a HF-es egység akkor ott szikrának kell megjelenni. Más, az OPEN LOOP valószínűleg a 300V-os varisztor nyitófeszültsége lehet... gondolom én de majd egy hozzáértő szaki megmondja.A NOZLE SAFE SWITCH valószínűleg rövidre zárták mert a legtöbb plazmapisztoly úgy van megoldva kapcsoló vagy Trigger és a NOZLE SAFE SWITCH érintkezői sorba vannak kötve így elég a munkakábelben egy kéteres vezeték a vezérléshez ill. a kapcsoláshoz....szerintem. De majd valaki kijavít ha nincs igazam.

fn47xk7ei

Még annyit tennék hozzá, hogy a reed relét ellenőrizd le mert az alapján is vezérli a Control box  a pilot mágneskapcsolóját (de lehet még a boxon belül plusz időzítő ami korlátozza a pilot bekapcsolási idejét). Bár nem írtad, hogy a mágneskapcsoló mennyi ideig van bekapcsolt állapotban.

myk

Szia!
Átvizsgáltam a pilot kört,minden jó, 325V a pilot feszültség.
Korábbi hsz-ba írtam,hogy a MAIN és a PILOT ARC mágneskapcsolók kb.3s-ig vannak behúzva.
"5-ös pinjére (negatív,pilot)" Ebben kijavítanálak,ha nem bánod.Jobban megfigyeled a 3db pilot dióda bekötését,pozitívot egyenirányít,tehát a pilot + lesz.

Lepróbáltam a HF BOX működését is,ahogy írtad szikraközzel.Az is megfelelően működik.A Trigger kapcsoló megnyomásától számítva kb.1s-ig adja a szikrát.

A levegő nyomás mennyire befolyásolhatja a gyújtást?Van rajta egy vízleválasztó meg nyomásszabályzó órával,de elég leharcolt állapotba van.Az óra nem is jól mér meg a szabályzó se igazán úgy szabályoz ahogy kellene szerintem.Ehelyett megpróbálok majd nézni másikat egy próba erejéig.A minimum nyomás megvan mert letiltaná a vezérlést a nyomáskapcsoló,kipróbáltam.
A reed relé elég hozzáférhetetlen helyen van,majd le kell bontani az elején,ma nem volt időm rá,talán holnap.

remrendes

Mekkora Z iranyu mozgastartomanyban mukodik a gepetek?

fn47xk7ei

""5-ös pinjére (negatív,pilot)" Ebben kijavítanálak,ha nem bánod." - persze, semmi gond csak elírás . Egy polaritáson nem lehet az elektródával.[#eljen]Gyakran előfordult mikor a HF-es szikra teljesítménye kicsi volt és a pilot fáklya nem tudott kialakulni azaz "hideg" volt így a HF szikrán keresztül nem tudott "felhízni" a pilot ív. Az is előfordul, hogy a levegő nyomás magas de szoktak gyári gépeken olyan megoldást alkalmazni, hogy két mágnesszelep van beépítve párhuzamosan csak az egyik amit indításnál kapcsolnak az fojtással van ellátva így biztosabb a gyújtás( pld: Cebora Prof gépek).

fn47xk7ei

Nekem ilyen HF-es gyújtó van a gépembe szerelve, brutális teljesítménye van. Az eredetit kidobtam belőle. Annyit viszont hozzátennék a dologhoz, hogy a géped nekem azért nem tetszik mert hiányolok belőle egy ferritmagos fojtót ami nem engedné a nagyfeszültséget az egyenirányító diódák felé ill. egy nagyfeszültségű ( 6-8 kV-os)kondenzátort amivel összekötném a pilot vezetéket negatív-elektróda vezetékkel. Én legalábbis így csináltam meg a gépemen. De majd leskiccelem.