Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

zozo

Bocs, javítok, a linearitás csak akkor változik, ha a kötél kocsit mozgat, más-más szögű irányból húzva azt.

PSoft

Tudom,mert én is tököltem hasonlóval.:)
 
Mutattam annakidején pár képen a saját gyártású,csapágyazott,bronz,görgős anyáimat.
 
Napokig tartó diskurzus lett(volt) belőle,hogy húúú,meg hogyan,meg mééé.
 
A szobafestőtől a mérnökig mindenki azt bizonygatta,hogy hogyan is nem múködhet jól.:(((
 
Még szerencse,hogy az anyák nem tudtak ezekről az okfejtésekről,amik itt elhangzottak akkor.
Nem közöltem velük.:))
 
Csak úgy tudatlanul teszik a dolgukat,(amire ki lettek találva)azóta is.
 
Sokszor gondoltam már rá,hogy például a CO-lézer építését bemutatom egy saját "épül a gépem" topic-ban.
 
Aztán rájöttem(többször is már),hogy felesleges,csinálni kell,és nem dumálni róla.
Van olyan érzésem,hogy még mindíg ott tartanák,hogy elvi síkon épülgetne az a lézer,ma így,holnap meg úgy,attól függően hogy....
 
Te csinálod jól!
Elkészíted a dolgaidat a legjobb tudásod,tapasztalataid felhasználásával.
 
Aztán,ha olyan kedved van meg is mutatod(köszönjük).[#worship]

000000000

A tett halála az okoskodás!
Építeni kell, tapasztalatot szerezni és ha rossz, szétszedni!

ra8nsmk6w

Csak megerősíteni tudom. Végignézve sok Magyar fórumon csak azt lehet olvasni, hogy mit miért nem lehet megcsinálni.

Szalai György

Vélemény: Bizony ez az anyag sokkal kedvezőbb, mint az acél madzag. Néha még a görgős lánctól is jobb lehetőségeket kínál. Természetesen a Dyneema®, kötelet is lehet végteleníteni. Végtelenítik is.
Ahol nincs kitéve UV sugárzásnak, ott előnyösebb a nyamvadt poliészter bevonat nélküli roving, mert a mechanikailag mesze a szénszál alatt teljesítő bevonat csak zavar.
Az alumínium jól siklik és terhelés alatt hidegfolyásra is hajlamos. Érdesített (Pl: homokfújt) acélon kellene kipróbálnod, hogy milyen csodákra képes.
De azt én sem értem, hogy hogyan akarod motor és orsó közötti nyomaték átvitelre használni.
Szerintem inkább valami vontatásban lenne a helye.

v2vhwz32z

Bódi, te még danamidot is tudsz főzni?  
Nem lehetne Hatvanban ez a menü legközelebb?[#finom]
Bár a hagyományos kosztod is nagyon kelendő! Bocs, nem tudtam kihagyni.[#kuss]

wkbgzy80t

Próbáltam kopásálló bevonat nélküli kötéllel is, de az még tíz menet mellett is megcsúszott az alun, max 15-20 Nm körül (ez sacc - először egy kb. 12 mm alu átmérőn fogtam meg a dobot 4 pofás tokmányban, ezt még el tudta csavarni, de a 30 as átmérőn megfogva már a kötél csúszott meg). A tuskóra nem tudtam több menetet föltekerni. A kopásálló poliészter bevonatos ellenben szuperül megszorult, a nagyobb súrlódás miatt. Ráadásul az élettartama is sokkal nagyobb, ezt más alkalmazásban tapasztaltam is.
 
Zozo-> A csévék nem egymásra mennek, amivel linearitás probléma is kialakulna, és sztem egyébként kontrollálhatatlan gubancolódás forrása is lehetne (ha nem spec dobok meg drótkötelek vannak, mint pl. a daruknál). A menetek egymás mellett sorakoznak, ami lelép a hajtó tengelyről, fellép a hajtottra, és vica versa a két ellentétes oldalon.
 
A bevonatos bowden egyébként valóban szuper, lehet is kapni prémium minőségű, pom vagy pa bevonatos 120 érből sodrottat, belső kenőanyaggal.. eszméletlen... Hétfőn azzal is kipróbálom.
 
végtelenítés--> Kb. ugyanannyi menet kell egy bizonyos nyomatékhoz, dobátmérőtől függetlenül. Tehát ha lehetne végteleníteni a kötelet (persze nem szorítóhüvely vagy csomó segítségével), akkor kellően nagy előfeszítés mellett egy teljesen definit áthajtást lehetne elérni, ahol semmi nem megy sehova, a kötél csak a saját hossza mentén mozog minden pillanatban, és az áttétel sem változik (mivel a csévék egymás mellett futnak, és egymást pótolják).
 
Jó lenne a homokfújt acél, de az inercia miatt először 7075 nyers aluval próbálnám. A sima bevonat nélküli kötél elox alu felületen is kirojtosodik egy idő után.

wkbgzy80t

Végtelenítés-> Tudsz ilyet mutatni, céget, képet stb, nagyon kíváncsivá tettél!  
Ez a legtöbb problémát egycsapásra megoldaná...

wkbgzy80t

http://www.alibaba.com/product-gs/224997633/endless_wire_rope_sling.html
 
hmm.. ha ezekkel megy, talán dyneemaval vagy finom bowdenekkel is...

zozo

Gondolom a motor-menetes orsó áttételes hajtásra agyalsz a kötéllel. Nem frankó azért sem, mert kötél esetén nagyobb a surlódás,  
gyors váltásoknál tán még rezeg is, így
előfeszítés és rezgés miatt kíntatja szegény moci csapágyakat,...
De a hatásfoka ezek miatt biztosan rosszabb a fogazott szíjnál. Ha már bowden hajtás, skicceltem egy egyszerű csigás felezést a vontatásra.  
 
https://lh6.googleusercontent.com/-dM_TpTcXZpA/Tto9XeqCN1I/AAAAAAAABzE/A4nBx8iEdYw/s912/bowden.jpg" border=0>

Szalai György

http://www.marina.hu/TERMEK/Fse/splicing_hu.pdf" TARGET=_fnew>A kötélvégek összetoldása és visszafonása a fuxolás.
A két kötélvég elemi szálait egymás közé fonják, és kissé rögzítik. Húzáskor az elemi szálak egymásra feszülnek, nem csúsznak szét.

Szalai György


000000000

Ha két tengelyt kötnénk össze ezzel a bowdenes megoldással ( fogazott szíj kiváltására ) akkor a tengelyek végére teszünk 1-1 csévélő dobot.  
A doboknak peremet kell csinálni, mint az ékszíjtárcsáknak. A peremet kifúrjuk, hogy a bowdent szabadon rögzíteni tudjuk, ne zavarjon bennünket a bowden fel, s le csévélése közben.
A bowden felcsévélését meg lehetne oldani úgy, hogy a mozgó gép asztalt a végpontra kitoljuk (z+). Ekkor az egyik dobra feltekerünk 2-3 menetet amit már rögzítettünk. ( mondjuk ez a bowden a dob felső részénél megy át a másik dobra ). A gép asztalát szépen toljuk át a tengely másik vége felé (z-). Eközben a tengely forog, és a bowdent előfeszítve tekeri fel...
Kész feltekertük, rögzítjük a másik végét is, miután a plusz 2-3 menetet erre is rátekertük. ( gép asztala z- ponton áll )
Most az egyik dobon van 2-3 menet , a másikon legyen 15.  
Ez után veszünk még 1 bowdent, rátekerünk 2-3 menetet szintén. De most arra amelyiken a 15 menet már rajta van, a másik mellé hézaggal. A gép asztalát megint toljuk a legelső pontra ( z+ ). De a második bowdent már a dob alatt vezetjük át a dobra. Ezt is feszítve csévéljük fel.
Miután kész, a gép asztala z+ ponton van. Az "A" dobon van 15 menet, 1. bowden, és 2. bowden2-3 menet. A "B" dobon 1. bowden 2-3 menet, és a 2. bowden 15 menettel.
Az egyik bowdent a motor tengelyére rá kell tekerni ( átmérő legyen 30mm ) 2-3 menettel, hogy ne csússzon meg.
Így mozgás közben az egyik bowden menetszáma csökken a másiké nő. ellentétes irányban szintén zenész.
Ezzel a megoldással ha jól gondolom mindkét irányban ( z- ; z+ ) megvan a kottyanás mentes meghajtás. A puffer szerepét a motor tengelye tölti be.  
Ezzel a megoldással a motor tengelyének ezzel a megoldással hosszabbnak kell lennie, mert a fel-le csévélés közben a bowden mozog.  
Remélem jó az ötletem :)

kmajer

Körülbelül két éve hasonlóképpen akartam megoldani
DRO-val, meg forgó jeladóval esztergámon a hosszmérést.
Tapasztalatom szerint bármennyire meg volt feszítve
mégis csúszott a szíj a dobon.
Teljesen mindegy véleményem szerint, hogy egyszer,
háromszor éri körbe MEG fog csúszni, és ez a csúszás nem a nem kellő tapadás, vagy feszítés eredménye, hanem fizikailag képtelenség.
Átépítettem fogazott szíjasra, és láss csodát az nem csúszott.

000000000

Csak zozo ötletére reagáltam. Anno valahogy így oldották meg a rádiók sávkeresését... Ha jól tudom.