Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Akkor pl. nézd meg az "Az épül a gépem ::: szokes" topikot, olyasmi gép pont jó lesz Neked.

wcsxp0uxa

Egy mezei ,átlagos léptetőnek milyen értékek között szokott lenni?

000000000

A 10-15 ezer körüliek gyakoriak, saját méréseim alapján ezeket már szinte minden mai, korszerű létecs tudja. De ne felejtsük el, ez csak a motor maga, ha nem méretezed optimum pontba a hajtás mechanikád áttételét, mozgásvezérlődet, esélyed sem lesz ezt megközelíteni végeredményképpen.

3ihs2v23

Tényleg valami hasonlót szeretnék, "Az épül a gépem ::: szokes" topicig még nem jutottam, mert abc sorrendben olvastam eddig őket és (szerencsére) hosszú a sor. Látom fogasléceset is épített, nagyon király, ilyet még nem is láttam.

wcsxp0uxa

Én régi ,eddig költői kérdésemre kaptam ,lehetséges válsz . "Amikor egy programba kikapcsolom a gyorsulást ,és így mozgatva nem történik felfutás , lefutás ,illetve lépésvesztés". Tehát ebben az esetben ,bár szoftveresen végtelen gyorsulásunk van , mechanikailag a motor tulajdonságai alapján történik a gyorsulás . jól gondolom ?

Szedlay Pál

Tibor!
Köszönöm gyors, korrekt válaszod.
Ezek valóban fantasztikus stepper motorok.

000000000

Na látod, érdemes itt nézelődni...
Csak majd az áttételénél vigyázz, dúl durva, amit ott látsz, majd súgok Neked, mi az, ami az optimális gyorsuláshoz szükséges, ha a fogasléces megoldást választod. Úgyis amint látom nagyon érdekel ez a gyorsulás-dinamika témakör.  Jól is teszed, hiszen ezen sok múlik, és ha egyszer "vasba öntöd" konstrukciósan a nem jó megoldást, cseszheted az összes többi dolgot, a gép sorsa megpecsételődött, hiába lesz szép a vezérlő programod felülete.:)

000000000

Örülök, hogy segíthettem.  
Látod, látod, lehet hogy sarokba kell hajítani az AC szervódat és léptető többet tud adott cél feladatnál!
Még két megjegyzés:
- Ezek nagyon drága motorok, de ez Neked nem számít, mint már tudjuk.
- Ha nem méretezed be az optimum pontját a hajtásodnak egy ilyen motor kapcsán, totál hazavágtad, kidobtad fölöslgesen a pénzedet, mert alig lesz jobb az eredő gyorsulásod, mint egy 10-szer olcsóbb léptetővel. Hiszen ez a csodálatos dinamikai képesség csak akkor jön ki, ha a hajtásláncod is nagyon profi mind a vezérlőt, mind a mechanikai illesztést tekintve.
De majd ebben is segítek Neked, ha érdekel a kis optimum pont méretező progimmal.

3ihs2v23

Köszönöm előre is! Ma kaptam saját topicot az épülő gépemhez és sorba fogok számolni mindent. Majd kérni fogom sokszor a véleményedet! :-)

000000000

Jól gondolod, a motor és tengelyére redukált J, terhelés jelleggörbe beszorít egy felső dinamikai korlát alá, csak az lehet a maximum, hiába nyomod bele a dinamikusabb elméleti step jeleket, egy pont után lépésvesztéssel jelzi a határt a léptetőmotor. Ezek a jelenségek, határok remekül kimutathatók az úgy nevezett egységugrás dinamikus teszt programokkal, ezeket érdemes mindig megnézni, szervónál pedig még a lengésmentes beállításhoz is nagyon hasznos.

3ihs2v23

Még egy alap elméleti kérdés amire nem tudom a választ és érdekelne. Egy szervo motornak (AC, DC) a gyorsulási vagy a lassulási értéke a jobb?

000000000

Általában lassulni mindig jobban lehet, mert a súrlódás is ilyenkor besegít. Nagyobb teljesítményű motoroknál (P>500W) azonban gond lehet a lassulással, és mégse képes úgy lassulni, mint gyorsulni, mivel a felhalmozott mozgási energia egy részét csak pl. fékellenálással lehet eldisszipálni, ha a tápegység nem tudja visszatáplálni a hálózatba vagy ezt a gondot másképpen lekezelni.

3ihs2v23


Ftomi

Sziasztok!
Bár már nem az első hozzászólásom, de mielőtt nagyon elkezdenék kérdezgetni egy két szó ki vagyok és mit akarok itt.Bár gondolom ez nem újdonság, én is egy gépet szeretnék építeni. A végzettségem elektroműszerész jelenleg is szakmámba dolgozom.Így kicsit lehet nagy falat lesz de lassan csak haladni fog. A legnagyobb gondom,hogy valószínű minden fém alkatrészt csináltatnom kell,  egy
állványos asztali fúrón kívül semmi olyan gépem nincs ami ebben segítségemre lenne.
Az első kérdésem a gépemmel kapcsolatban:
Lineáris sínekkel és kocsikkal kapcsolatban kérdezném.Amennyiben még nincs komplett kész terv érdemes lenne úgy terveznem a sínek elhelyezését legalábbis egyelőre az "Y" tengelyre gondolok, hogy a váz szerkezet fölső síkjára, nem az oldalára tervezzem.  
Arra gondolok, hogy ilyenkor valamelyest egyformán vannak terhelve a golyók mint ha az oldalára fogatnám a sínt.

Szalai György

Szerintem: A sínt lehetőleg abból az irányból kell terhelni, ahonnan a legjobban viseli a terhelést.
(Függetlenül attól, hogy a rá jutó terhelés esetleg töredéke a megengedettnek.)
Így lehet elkerülni a hozzáértők lekicsinylő mosolyát.
Határozd meg, hogy milyen irányból fogja érni a terhelés a sínt. Az annak megfelelő irányba tervezd, oda, ahol a legjobban szolgálhat és a legjobban védett.