Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

43pbwjg8s

közben egy régi dolog.  
Még anno több évvel ezelőtt vettem egy kerékpár középcsapágyat házastul mindenestül.
A szerencsés az volt, hogy ez még a befeszíthető, kottyanásmentesíthető fajta volt.
Szerintetek egy ilyen mit bír ki?
4. tengelynek talán jó lehet ez is.
Egyébként ahogy nézem a kínálatot, egyre jobb kidolgozású, egyre tartósabb sé terhelhetőbb darabokat gyátanak. Legalábbis ezt állítják róluk. Sajnos azt nem nagyon mondják (miért is tennék), hogy mit bírna ki, ha nem a cangákba lennének beépítve.
Sajnos az a fordulatszám ai ott van nem túl magas, pedig egy agyváltóval még szabályozni is leetne sebességet/nyomatékot.
Valamit azért tudniuk kell, ha akár 100Kg os embereket bírnak el a pedálokon. Csak sajnos lassan. :(

43pbwjg8s

itt számolgatok egy kicsit:
50Km/H-t feltételezve és egy 22"-os kerékkel megáldott bringát, akkor pl a hátsó kerék fordulatszáma kb 470/min.
Ez eléggé kevés... :(
A középagy ehhez képest ennél a sebességnél gyorsítón keresztül hajtja meg a hátsó kereket, tehát ott jócskán kisebb a fordulat (még szép! Hogy kapkodnánk a lábunkat:) )
A középagy (ha jól beállítható!) max 4. tengelynek jó.
A hátsó tengely.... nos végül is.. ezzel a fordulatszámmal az sem lehet igazán másra használni. Legfeljebb az X-Y-Z tengelyek csapágyazására.

000000000

Tudtak pedig. Damaszkuszi acelként is ismerték, de a katana is igy készult. Többször kikalapálták az izzó vasat majd ujra összekaovácsolták. igy kiégett belőle a szén. Ahol keményíteni akarták pl élénel oda grafitos agyagos kencet kentek és úgy hűtötték le. A maroktüskénél megint másféle edzést alkalmaztak. Így a kard teste rugalmas volt az éle rideg, a markolattüske meg a kettő között. Hét évig volt inas valaki egy kovácsnál mire mester lehetett, szóval volt ideje tanulni.

ra8nsmk6w

Ha szétszeded megláthatod, hogy sima mélyhornyú golyóscsapágyak vannak benne, még a legdrágább tipusokban is.A percenkénti 100 fordulatszámnál is néhány év alatt kuka

000000000

„igy kiégett belőle a szén”
 
Első hallásra meredek kijelentés. A másodikra is.
Hogyan tudták kiégetni belőle a kovácstűzben? Amit feltételezem szén táplált.
A kalapálgatás szerintem arra ment ki, hogy többféle tulajdonságú „vaslemezt” egymással összekalapáljanak. Az egymás mellé tett lemezeket kovácshegesztéssel „kötötték össze”.
No meg, volt abban hasbaakasztás is rendesen.
Pl. a kovács addig nem foglalkozott az asszonyával, amíg a cucc el nem készült. Lehet, hogy csak alibi volt az egész felhajtás? Az is lehet, hogy erre voltak felvéve a segédek?

sasi

Egy öntött bugában a kristályok közel gömbalakúak, és hasonló méretűek, kvázi „homogének” (durva közelítéssel). Ha ebből lemezt készítünk, azt elsősorban hideg hengerléssel tesszük. Az ilyen alakítás hatására a kristályok a hengerlés irányában megnyúlnak, és ezért hosszirányban nagyobb lesz a mechanikai szilárdsága a lemeznek, mint keresztirányba.
Huzal készítésénél is ez a jelenség, sőt, még hosszabbak a kristályok a többlépcsős alakítás miatt. Ha ilyen huzalokat összefonunk bonyolult pászmákba, és összekovácsoljuk, nagyon hajlékony, szívós anyagot kapunk. Ezt már több ezer éve alkalmazza a hozzáértő kovács ember, a damaszkuszi is, de talán az indiai alkalmazta először.  
A kard legnagyobb erénye, ha nem törik el a küzdelem közepette, az éle huszadrangú, de a középkorban már készítettek olyan kardokat, melyeknél a két élt magasabb széntartalmú acélból kovácsolták (hosszabb ideig izzították a kovácstűzben, szén diffundált az acélba, így keményebb, és ridegebb lett) a rugalmas testhez, így éltartóbb lett, de megmaradt a rugalmassága is.
Amennyiben egy vasdarabon azt szeretnénk elérni, hogy legyen rajta edzhető, és alacsony széntartalmú rész, akkor cementálás előtt agyaggal fedjük be azokat a felületeket, melyeket nem kívánunk keményíteni, és így hevítjük szén dús közegben. Idő kérdése, hogy milyen mélyen diffundál be a szén, akár több mm is lehet, de persze annak nincs sok értelme, sőt…

3vv2btrhv

Sasi , mikor akarsz a MahTech-re kimenni , szeretnék veled találkozni .

sasi

Szia Tibor!
Szerdán leszek a kiállításon, a telefonszámomat elküldtem.

3k74cecek

De ugye nem a szabvány mélyhornyúra gondolsz?
A maiakat nem ismerem de a régiek inkább egy ferde hatásvonalúra hasonlítottak.
A probléma abból van, hogy egyrészt nem eléggé porvédettek, a homok pedig nagyon romboló egy csapágyban. Másrészt az anyaguk nem egészen egyezik a tényleges golyóscsapágy anyaggal. A felület kidolgozásáról már ne is beszéljünk.
Aztán ha valaki erősebben meghúzza, mert nincs érzéke hozzá, akkor nagyon hamar haza lehet vágni.

HJózsi

http://www.youtube.com/watch?v=rwQqtf86qOc&feature=related" TARGET=_fnew>The traditional Making of a Samurai Sword (Katana)

ra8nsmk6w

Amiről szó van azt monoblocknak hivják és semmit nem lehet állitani rajta. Az ára az úgy 5000- felfelé, mondjuk az égig. Én még nem láttam 50 000 ft-ost de a kerékpárszerelők azt mondják, hogy abban  is sima mélyhornyú van.Viszont a védelme nem hasonlitható a régi szereltekhez( annál azért sokkal jobb)

43pbwjg8s

Nekem pl. egy régebbi kónuszos van. A csapágy futófelületek ferdehatásvonalt adnak.
Ez állítható.

svejk

Hallod, ez a biciklicsapágyas fortunád már lehet verné az ablaktörlőmotoros szervos gépet is :))

43pbwjg8s

:)
Kicsiny kis keretből, kicsiny kis lehetőség. :)
Ami van azt használjuk! :)
De ezt én fortunának nem gondolnám. Azért ez ahhoz nem való.
Inkább egy negyedik tengely csapágyazásának.

svejk

Bizony a nagy többségünk így kezdi, és talán ez a helyes is, még ha rögös is az út.