Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Üdv!
 
Sajnos nekem nincsenek gépeim, így nem tudok rendelésre készíteni ilyeneket. Épp ezért tartott nekem is ilyen sokáig amíg elkészült. Ebben az egész gépépítésben ez a legroszabb számomra, mármint az, hogy hónapok teltek már el az elkezdés óta. Ha rajz kell róla, azt szívesen adok.
 
Üdv!

Kristály Árpád

Hallihó mindenkinek!
Én tudnám vállalni, csak egy kis időt kérek, mert a mühely átalakítás alatt van. Szándékaim szerint sok mechanikus dologban számithatnátok rám!
Hallihó mindenkinek!

t334wehtf

A mechanika megépítésének 2 legnehezebb pontja az orsó és a szán kivitelezése.
 
Természetesen mindkettőt meg lehet vásárolni készen, de meglehetősen borsos áron.
 
Épülő maróm orsójára én magam is bolygóműves anyát fogok csináltatni. Miután nincsen esztergám, ez értelem szerűen egy plussz költséget fog jelenteni, de a kotyogásmentessége, és kis surlódási vesztesége miatt megéri.
 
Viszont a szán egy sokkal problémásabb téma. A cél, hogy pontos, kotyogásmentes legyen, és mindemellett kicsi legyen a surlódási ellenállása.
 
Egy nyomtató takarítása közben jöttem rá, hogy a nyomtatók fejvezető köszörült, esetenként krómozott rúdját és esetleg a hozzá való perselyt is felhasználhatom erre a célra.
 
Ismerősöktől elkunyeráltam/felvásároltam az összes A3-as mátrixnyomtatót (vastagabb a vezetőrúd), így szert tettem 2 db 1/2 collos  (d12,65mm), 570mm-es és 2 darab d12mm, 500mm-es vezetőrúdra a perselyeikkel együtt, plussz még vagy 5 darab 300mm körüli hosszúságúra (z tengelynek jó lesz). Ezekkel egy kb. x280, y250, z150-as munkaterű gépet tudok kialakítani, úgy hogy viszonylag merev lesz a szánszerkezet.
 
A probléma ott kezdődött, hogy a perselyeket elnézegetve be kellett látnom, hogy határozott kottyanással bírnak, üresen és frissen kenve sem voltam megelégedve a surlódásukkal, pláne nem terhelve (tömeg és forgácsoló erők), ráadásul ha már egy egészen kicsit is ferde volt, akkor megszorulnak...
 
A perselyes megoldást elvetettem, görgős medoldáson kezdtem gondolkodni. Az első ötletem az volt, hogy egy csapágyazott görgőt egy 90°-os esztergakéssel ki kéne esztergáltatni, és páronként alkalmazva 4 ponton történő felfekvéssel működne. Az ötlet jó lenne, de nincs esztergám, így ismét bérmunkára szorulok, és ha számolgatom, akkor kéne 24 görgő, bele 48 csapágy, plussz, hogy a hézagmentesítést precizen meg lehessen oldani, kéne 12 mart tartó. Ez szép, igényes kivitelezés lenne, de költséges.
 
Aztán elkezdtem gondolkodni, hogy mi lenne, ha maga a csapágy futna a vezetéken, felfekvési pontonként 3 darab, összesen 36 darab. Na hozzászólásom lényege itt kezdődik, megmutatom, hogy mire jutottam:
http://www.tomktom.hu/vegyes/szan.gif" border=0>
A dolog lényege, hogy a vezetéket ha szükséges, akkor alulról meg lehet támasztani, azaz a görgős szerkezet alulról nyitott.
A kivitelezés úgy néz ki, hogy venni kell mondjuk 30*30*3-as alumínium L szelvényt, amit mondjuk satuban ~120°-ra ki kell nyitni, majd a megfelelő helyeken megfúrni, a fölső csapágyat (csapágyak 1-essel jelölve) távtartókkal beszerelni, rögzítő anyáját jól meghúzni. A két oldalsó csapágyat szintén távtartóval beszerelni, és rögzíteni. No ha eddig eljutottunk, akkor konstatálhatjuk, hogy semmit nem ér, amit csináltunk, mert kotyog, mint az állat...
A trükk abban van, hogy a 2 oldalsó csapágyat egy feszítőcsavarral ráfeszítjük a rúdra. Ezzel minden kotyogás megszünik, és meglehetősen könnyű marad a járása a szánnak.
A feszítás valahogy úgy néz ki, hogy egy megfelelő hosszúságúra vágott menetes szár egyik végétől kb 5 mm-rel beljebb rögzítünk egy anyát (pl: kontraanyával, vagy legyen önzáró anya) ezt átbújtatjuk a neki kialakított furaton, a másik oldalra is fölrakjuk az anyá(ka)t, majd minkét végére fölrakunk egy maróval csonkított cső-távtatrót (2-essel jelölve). A még nem rögzített anyákkal szétfeszítjük az egészet, majd rögzítjük az anyát.
 
Ennek az egésznak a rögzítése a minkalaphoz további L profillal (mindkettő vastagon rajzolva) és csavarokkal történik.
 
Eléggé kókány és igénytelen, de pontos, és kis ellenállású.

s5f8tmfv3

Az ötlet egész tetszetős, kár hogy nem két hónappal ezelőtt dobtad fel -bár biztos akad olyan is akinek nem késő. Az én mechanikám is szinte csak hulladékból készül (csigalassan), van is gondom vele elég :)Ez a szán biztos könnyebben mozog mint egy perselyezett, a gyárinál meg jóval olcsóbb, aki munkával igyekszik pótolni a pénztárca hiányosságait, annak érdemes kipróbálni.

s5f8tmfv3

Akadt egy kis (kis?) gondom a menetesszár rögzítésénél. Gondoltam két oldalról rögzítem, ahogy pl. a bolygóműves anyánál is látható -két anya közé van kontrázva a csapágy. A gond a következő: a csapágy belső átmérője 10mm, a menetesszár viszont kb. 9,7 szóval akárhogy rakom össze, kézzel megforgatva is látszi hogy üt. Bolti mszárról van szó, azt tudom hogy az esztergáltatott pontosabb, de hiába is csináltatnék, csap nem lehet rajta, max egy, hogy az anyába tudjam hajtani.
Mit lehet ezzel kezdeni? Hogyan lehet a mszárat központosan a csapágyba rögzíteni? Tekerjek vmit a menethornyokba csapágyhosszban? Aki csinált már ilyet légyszi segítsen. [#confused]

000000000

Én pont most fejeztem be a küzdelmet a menetesszárral. Szerencsére sikerült megoldani. Nálam M10-es a menetesszár, amin (a lentibb képen látható #208) donomit-bronzanya fut. A kétoldali csapágyazás viszont 8mm belső átmérőjű. Pont az ilyen gondok miatt terveztem 8mm-es csapágyakat. A problémám csak azzal volt, hogy nincs esztergám, így fúrógép és reszelő (szegény ember esztergálya) segítségével állítottam elő a 8mm-es tengelyvégeket. Reményeimhez, és a tegnapi próbámhoz képest nagyon jól sikerült (pont 8mm, és nem üt, vagyis központos). A gond összerakás után jött, mert a dupla csapágyazás összeszorult. Azt hittem vághatom ki az újonnan készült csapágyházakat, mivel abból többé sehogysem jön ki a csapágy (egy számmal kisebb furat, és ragasztó). Szerencsémre elég volt egy ütés, majd a már jól bevált teflon spray és ez is megoldódott... most két ujjal lehet forgatni a 400mm-es "X" tengely orsóját. A lenti képen látható bronzanya meg egyenesen szuper, ami egyrészt a pontos megmunkálásnak, másrészt a Nicro Thermocup 1200 nevezetű fém-grafit bázisúspray-nek köszönhető. Szóval már "csak" az "Y" és a "Z" tengelyek vannak hátra. Ja ha már sinek... én kétsoros fiókcsúszót használtam. Ennek előnye a sima fióksínnel szemben, hogy itt sokkal hosszabb a sínt megvezető csapágysor. Először az alsó csúszó, majd utána a felső csúszó tolódik ki, így a csapágysor mindég a marómotor alatt marad, tökéletesen megtámasztva azt. Maradandó sérülés nélkül ~90kg-t bír ki az "X" szánom, ami kb. 20kg-os munkaterhelést jelent. Ez a fajta fióksín meglehetősen drága volt (a fióksínek viszonylatában) 8000HUF. A kuplungom pedig drótharisnyás magasnyomású gumicső (csőkuplung).
Amatőr: próbáld meg kihézagolni pl. rozsdamentes fóliával, aztán csapágyragasztóval ragaszd be.
 
Sziasztok!

3smbkb69

Amatör, fémragasztóval bekent anyát tekerj a végekre,majd kötés után,esztergáltasd le...ez elég központos

s5f8tmfv3

Ha így csinálom, hogyan hajtom be a menetesszárat az anyába? Valami bontható megoldás kellene, összepróbáltam 0,1-es hézagolólemezzel, már csak be kéne ragasztanom a csapágyba. Milyen ragasztó lenne OK? Nekem itthon ez a kék színű Loctite-om van, 243-as. Ez jó? Azt írja: schraubensicherung -csavarrögzítő, ha igaz.
Barkács haverom szerint kúpos anya jó volna, ha a csapágyakat kiesztergáltatnám. A ragasztott anyát meg fogom próbálni, mondjuk a motor felőli oldalon, így már csak a másik felével kell kezdenem valamit. Köszönöm a segítséget! [#smile]

000000000

én nem értem biztos világosan ezt a hézagolólemez dolgot (csapágyba, vagy menetesszárra ragasztod), de sejtésem szerint nem fogod tudni szépen ívre hajtani azt a 0,1-es lemezt. ha nem sikerül, akkor meg ütni fog (pontossabban feszülni fog minden fordulatnál)
knifemaster javaslata célravezetőbbnek tűnik.

6dvb4peg3

Ha van rá lehetőséged, esztergáld le a szár végét 8-as átmérőre (tokmányba fogáskor ne a szárat fogd meg mert megsérül a menet, tekerj rá két anyát amit összekontrázol.)csúcsfurat, támasztás, aztán hadd forogjon.
Ha, már nem akarsz másik csapágygarnitúrát venni, gondolom így van, ez után jön a java ui. kell olyan perselyszerű gyűrűt esztergálni, pontosat ami rácsúszik a szár vékonyított részére és külső részén se kotyog a csapágy, és nem hosszabb a csapágy belső futógyűrűjénél. 3.-4. re szerintem profi módra sikerülni fog. A 8-asra nyurgult szárra vágsz egy M8-at és máris kész.
A macerásabb ha a gűrűbe is fúrsz M8 menetet feltekered és a szárral együtt esztergálod vissza 10-esre, viszont ha a belső oldalán hagysz egy peremet spórolhatsz egy 10-es anyát, így nyerhetsz néhány mm-t is

000000000

Amatőr!
Ha nincs esztergád vidd el az első utadba eső esztergályoshoz a menetes szárat, biztos megvárhatod és ezért nem fog semmit kérni.Vidd a csapágyat is hogy illessze rá.  
A menet nem fog megsérűlni ha direktbe befogja, persze a tokmányt nem fogja megtépni, A gondosabb esetleg 3/4 részét betekeri finom csiszolópapírba, az érdes része a menet felől lesz  és kész. Kis fogással nem fog elforogni.
A kontraanyás esetben akkorát üt mint Pap Laci valamikor.Ha a mángorolt M10 et (ami kivül 9.8) leveszed 8-ra akkor a menet alja még picit látszik persze ez lehet hogy nem baj.Az esztergán vágott menet egyébként nem jobb mint a bolti mángorolt válogatott menetes szár, viszont legalább 10x es pénz. A motorral átellenes végén nem volna elég egy golyós megtámasztás ekkor csak egy központfurat kell a tengely végébe. Persze ez csak egy ötlet.

Kristály Árpád

Hallihó mindenkinek!
Uraim azért nem ártana, a befogás előtt ráhuzni egy hasított aluminium cső darabot!
Természetesen nem lehet esztergán ilyen hoszban M-10-es menetet vágni úgy, hogy összehasonlítod a mángorólt menettel, de nagyobb átmérőnél azért más!
Üdv.

000000000

Szerintem felesleges túllihegni. Egy bolti menetes szár cirka 1m hosszú, ami az esetek többségében még sok is egy orsóhoz. Szóval én simán befogtam a menetes részt a tokmányba, majd a tokmányból kiálló részt (méreteknek megfelelöen)leesztergáltam. Esztergálás után pedig levágtam a sérült és felesleges darabot. Anyával befogni nem túl jó, mert egy anya sem teljesen központos. Egyébként egy acél menetesszár nem is sérül annyira, hogy ok lenne ennyi aggodalomra.
Amatör, mi lenne, ha 8-as csapágyat használnál? ...nem kéne ennyit barkácsolni. Egy 8-as csapágy 22-es külsö átmérövel, kb 300 HUF.

s5f8tmfv3

Uraim, nagyon köszönöm a segítségeteket![#eljen]
Máris jobban érzem magam, a helyzet nem is olyan reménytelen. A csapágyházak megvannak, csapágyból csak 3db használt van hogy próbálni lehessen. Utána kell néznem létezik-e olyan csapágy ami kívül akkora mint 6000-es, belül viszont kisebb mint 10mm. Ha nem, az sem baj, ennyi jó ötlettel felvértezve már biztosan megoldom. (recece: a lemezt a csapágyba ragasztottam, úgy hogy a mszár is benne volt, feszítette a lemezt kifelé, de tényleg nem lett valami szuper)
Még egyszer köszi mindenkinek!

t334wehtf

A 629-es, de az is csak 9 mm-es (d9, b8, D26, C4.64kN).