Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

xt79ipd3

A hegesztést senki nem javasolta és én is tartok a vetemedéstől.

Szalai György

A hegesztésen kívül van még a forrasztás és a ragasztás. Mindkettő házilag is kivitelezhető.
Ezek egyik sem jó?
A ragasztást erre a feladatra alkalmasnak gondolom és egyszerűbben kivitelezhetőnek, az összes többi kötéstől.

PSoft

Nem tudom, azért kérdezem.
A forrasztást nem "gátolja" az elox alu réteg?

Szalai György

Eleinte gátolja. Azután győz a smirgli, a forrasztózsír, meg a rozsdamentes drótkefe.
Ahol meg ott marad az elox, legalább nem taknyolódik össze a szép anyag.

xt79ipd3

Összecsaptam egy ábrát. Így jó lehet?

Piros: ragasztott felületek Palmatex-szel
Kék: 2-2 csavar a végeken a biztonság kedvéért
Zöld: a közös nútok kiöntése epoxy gyantával

  

Szalai György

Szerintem biztos nem.
A Palmatex az gumi. Cipőtalpra való.
A töltőanyag nélküli epoxinak pedig nem a legjobb a nyíró szilárdsága, ezért nem alakkal záró eszköz.
Az epoxi a felületi tapadásban jó, ezért felület kell neki, amit a Te elképzelésedben elfoglal előle a szuperrugalmas Palmatex.

Jó megoldásnak tartanám, ha az összefekvő felületeket kennéd epoxival. Azután, ha szükségesnek látod kiönteni az üreget, akkor dugjál bele valami alu vagy szálerősített műanyag csíkot, amin keresztül a ragasztó összeköti a két szelvényt.

Ragasztás előkészítés fontos. Érdesítés, portalanítás, zsírtalanítás.
Próbát mindenképp csinálni kell, mert sok ragasztó sokféle.
Aminek nincsen korrekt műszaki adatlapja az kerülendő, bármit ígér a reklám.
Nekem az Araldit AW 106/ Haerter HV 953 U bizonyított.
Nem kiöntőgyanta, hanem ragasztó és nem ciánakrilát, hanem epoxi.

svager

Kicsit túlbonyolítod ezt a dolgot,vegyél M6×80 bk. csavart az egyik profilt átfúrod és a másik profilba teszel egy anyát.

Nem kell semmilyen extra csavar a sima horganyzott is elég,és ha nagyon cifrázni akarod,akkor felváltva rakod egyszer az egyik profilt fúrod át aztán a másikat.

5kye5guy9

Az átmenő csavarról egy kérdés: ha meghúzza rendesen, akkor nem fogja deformálni (összepréselni) a profilt? Ha csak módjával húzza meg, akkor meg minek?
Ez megnyugtatóbb megoldásnak tűnik, itt nyugodtan meg lehet tépni a csavart:

  

zozo

Tényleg túl van bonyolítva. Sokkal egyszerűbb szendvics szerűen két alulap között megcsavarozni a profilt. Az egyik csavar sor mindjárt a lineár sínt is foghatja.
Mint írtam, tök felesleges a két darab 80-as profil, eképpen megerősítve elég lenne egy is, arra a 600 mm hosszra.

Bocs, többet nem szólok hozzá, felőlem akár technokol rapiddal, vagy csirizzel is ragaszthattok gépet.

Nekem idegen egy gép építése során mindenféle hegesztés, forrasztás és ragasztás.

zozo

"A Palmatex az gumi. Cipőtalpra való."

Gyuri, már jó 30 éve nem használják cipőtalphoz sem. :)
Sokkal jobb, korszerűbb ragasztók vannak már.
Infrás melegítés után hidraulikus présben nyomjuk rá a talpgumit a cipőre. Ezután a gumi szakad, nem a ragasztás.

PSoft

A Palmatex ez esetben, csak tömítőanyagként funkcionál.:)
Nem engedi, hogy a "zöld" kitöltőgyanta elcsorogjon.
Jahhh...
Még a rezgés csillapításában is segíthet.:)

RJancsi

A Palmatex-et (vagy valamelyik utódját) véletlenül sem használnám. Ugyebár először mindkét felületet be kell kenni vele majd megvárni, amíg porszáraz lesz. Utána össze kell nyomni és préselve szárítani 24 órát. A gond egyfelől a felkenéssel van, nem igazán lehet egyenletes vékony rétegben felvinni. A nagyobbik gond a darabok összeillesztésénél lesz, ahogy összeér a két darab, már mozdíthatatlanul összeragadnak. Ha pár tized mm-es lépcsővel sikerül elsőre összeérinteni, az már úgy marad, esélyt sem adva az igazításra. Egy "hagyományos" epoxi ragasztó vékonyan kenhető és a fazékidőig tetszés szerint igazgatható a két darab. Összeszorítva a felesleges ragasztó kinyomódik amit azonnal le lehet törölni vagy kötés után lecsiszolni.

xt79ipd3

Köszönöm az eddigi hozzászólásokat. Valóban nem volt szerencsés dolog a Palmatexet említenem, mert ezáltal sikerült is teljesen hülyének nézetnem magam. :)

Ezen a fórumon szerencsére egy problémámra 6-8 ember is megoldást javasol. Lesz legalább 5 féle verzió. Nyilvánvaló, hogy csak egy megoldást fogok alkalmazni. De azt nem szeretném, hogy valaki sértve érezze magát, mert nem az ő ötlete lett a befutó.

A két alulap közötti 80x80-as aluprofil egy csomó plusz gondot és költséget hozott volna az alulapok beszerzése során.
A két 80x80-as profilt meg az előbb hozta a futár. Az összefogatásukat majd megoldom valahogy, maradjunk ennyiben. Csavarozni azért nem szeretném teljes hosszban, mert macerás és nem szeretném 10-12 furattal gyengíteni őket.

Közben még egy dolog miatt kezdtem el aggódni. Ez pedig a híd tömege.
-A két 80x80-as aluprofil 9kg
-vettem egy gyári komplett Z egységet, 3kg
-KRESS marómotor 1,7kg
-léptetőmotorok, X golyósorsó és lineárok tömege: 8-10kg biztosan lesz. Ez nagyjából 24kg. Nem lesz ez egy kicsit sok?

zozo

"A két alulap közötti 80x80-as aluprofil egy csomó plusz gondot és költséget hozott volna az alulapok beszerzése során. "

Erre csak annyit, hogy folyóméterre adják a 80x6-os, 80x8-as, 80x10-es stb. téglalap aluszelvényt.

Egy db ilyen lapot az egy db 80x80-as profilra a sínekkel együtt felcsvaroznék, oszt joccakát.
Függőleges irányba jól merevítené a hidat, előre-hátra kevésbé, de nem is szükséges, elég a 80-as profil merevsége.

Távol álljon tőlem, hogy rábeszéljelek, csupán egy vélemény a másoké mellett.

xt79ipd3

Vettem egy gyári Z egységet. Ez 300 mm hosszú. Ezt nem tehetem fel a hídra, ha az csak 80mm széles. Akkor a hídon lévő lineáris sínek talán 40-50mm távolságra lennének egymástól. Ez szerintem túl közel van. Azért döntöttem a két 80x80-as aluprofil egymásra építésén, mert így a lineáris sínek között is tudok nagyobb távolságot hagyni, ami szerintem ideálisabb a 300mm hosszú Z egységhez.