Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

remrendes

Amilyen motorokat en eddig lattam, azoknak a felepitese es a mukodese is kulonbozott.

gab27

Akkor tkp. jól látod, bár a doksi a vezérlőé (egészen pontosan ettől válik egyértelművé, hogy szervóról van szó), csak egy kis fogalomzavar lépett fel. Persze ez nem meglepő, ismerve a gyártók marketingjét...

A "szervó" kifejezés arra utal, hogy a rendszer visszacsatolásos (zárt hatásláncú, szabályozott kört alkotó) üzemben működik, ti. hogy a szabályzó az érzékelőtől kapott ellenőrző jel és az alapjel között különbséget képez, majd ebből kiindulva a beállított paramétereknek megfelelően avatkozik be a szabályozott szakasz működésébe. Ennek megfelelően teljesen mindegy, hogy mit szabályozol (feszültséget, hőmérsékletet, elmozdulást, sebességet, gyorsulást, nyomást stb.), ahogy annak sincs jelentősége, hogy milyen médiumnak pontosan melyik jellemzőjét szabályozod az adott cél érdekében (léteznek hidraulikus, pneumatikus stb. szervórendszerek is speciális használatra, pl. lineáris dörzshegesztő gépet hidraulikus szervóval valósítottak meg).

A vezérlés ettől a koncepciótól annyiban tér el, hogy zárt kör helyett csak nyitott láncról beszélünk, a vezérlésnél a zavaró jellemzők hatását figyelmen kívül hagyjuk.

Önmagában semmilyen motor nem szervó. A piaci szereplők szóhasználatában az ún. "szervómotorok" (ez legtöbbször szög- v. forgásjeladóval szerelt permanens mágneses szinkronmotorra vagy kefés DC motorra utal) csak a megfelelő elektronikával ill. a szög- és/vagy forgásjeladó bekötésével együtt válnak szervóhajtássá. Egy "DC szervómotor" pl. triviálisan hajtható vezérelt üzemben (pl. táp -> potis, irányváltós PWM elektronika -> motor), de ilyenkor persze már nem nevezhető szervónak semmilyen értelemben, hacsak nem építjük be mellé fixen az operátort (servus, azaz szolga (!)) is, aki a kívánt pozíció eléréséig kapcsolgat és tekergeti a forgatógombot. :)
Ugyanakkor léteznek olyan speciális szervók is, amelyek indukciós motort szabályoznak. Mivel korábban a léptetőmotorokat szinte kivétel nélkül vezérelt üzemben, visszacsatolás nélkül hajtották, aktualizált ismeretek - és/vagy némi gondolkodás - híján sokan nem tárgyalják a szervóknál.

tl;dr: a pongyola meghatározásokat megritkítandó, érdemes a "szervó" kifejezést a definíció szerint olyan hajtásokra használni, amelyek szabályozott körben, zárt hatáslánccal működnek. A motor besorolásával (PMSM v. AC szervó, DC szervó, léptetőmotoros szervó) könnyedén lehet pontosítani a rendszer jellegét, vagy ugyanezzel utalni arra, hogy egy bizonyos motor - kedvező elektromos és elektromechanikus állandói mellett - valamilyen be-
 vagy ráépített jeladóval van szerelve.


Ld. 3.6.3 szekció, itt és itt, ebből a jegyzetből. Az elméletet is ajánlom az elejéről.

svejk

Ajaj!
10 éve én a hasonló megnyilatkoztatásokkal örökre elástam magam pár fórumtárs előtt. :)

gab27

Úgy tűnik, ez nem szegte kedved. :)

Mondjuk nem hinném, hogy remrendes pont azért fog megorrolni rám, mert leírtam neki, hogy mit tanítottak szabtechből...

000000000

Azért csak óvatosan bánjunk ezzel a szervo kifejezéssel, és adjuk meg neki a kellő műszaki tiszteletet.
Egy hitvány dinamikai képességű motorból ugyanis nem lesz szervó motor csak amiatt, mert szervókörbe beteszed, és megfűszerezed még egy kis "csicsavilág" számítástechnikával.

Kisamotors

Szerintem az idők folyamán, ahogy fejlődtek a rendszerek, hozzájött egy többletjelentés is, ami a hatékonyabb, nagyobb teljesítményű működéssel van kapcsolatban.

gab27

"(...) ugyanezzel utalni arra, hogy egy bizonyos motor - kedvező elektromos és elektromechanikus állandói mellett - valamilyen be- vagy ráépített jeladóval van szerelve."

svejk

Inkább megerősített, tanulásra sarkallt és így segítette az előrehaladásom.
De azért pár nyugtatót be kellett kapnom anno. :)

remrendes

De nem am, sot. En elsosorban tanulni jarok ide :)

Peppe51

B16 elfordul-leesik /FEIN fúrógépen RÖHM tokmány).
HOGYAN LEHET RÖGZÍTEN?

zozo

Két okból esik le.
1. nem jó a kúpszög
2. rezonancia, nagy terhelés.

Ez utóbbin segít a főorsó végébe fúrt menet.
A tokmányt is át kell fúrni és sülly. fejű csavarral rögzíteni a főorsóra.

zozo

Ja, és a brutálisabb megoldás, felmelegíteni a tokmányt ér rákoccintani a kúpra. Vagy csapágyragasztó. (ez csak melegítve lesz bontható)

Révész Richárd

Vagy olajos/zsíros és azért esik le.

jani300

Ha ráteszed csak agy rezsóra a tokmányt ,és felütöd , az lehet örökre ottmarad :)

Csuhás

Az eddigi ötleteken túl, lehet hogy a kúp hegye, vagy nyaka felütközik és nem engedi a kúpot kellően összezáródni.