Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

niu7vyvp0

Köszönöm a gyors válaszokat.
Első sorban fa marás/gravírozást szeretnék, nyák marás és később lézerezni.
 
Képet mutatok hogy hol is tartok a tervezésben.  
Orsóból 16X5 st ajánlott ez egyik fórumtársunk és 15 ös lineáris sínt. Pénz nyilván számít ezért szeretnék cmi kompromisszum képes megoldást. Esetleg ilyen tengelyhez tudtok jól bevált motort? V. tengely motor párost v. szimplán jó megoldást :)  
Nem szeretnék mellé lőni ezért kérdezek meg mindent inkább  
 [img]http://kepfeltoltes.hu/view/150904/g_p_www.kepfeltoltes.hu_.jpg]http://kepfeltoltes.hu/thumb/150904/g_p_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

svejk

Ehhez a géphez tökéletes lesz a léptetőmotor, majd a gyakorlatiasabb fórumtársak megmondják hány Nm-eset ajánlanak.

keri

Ezt így nem lehet. Szegény Svejk nem véletlenül nem mond konkrét adatokat mert még mindig itt lebeg Tibor aka "hajtáslánc méretezés" szelleme.
 
Döntsd el. Olyat akarsz rátenni ami olcsó és egyszerű megoldás, vagy olyat, ami méretezett.
 
Ha olcsót akkor úgy is az ár dönt. Jó lesz a 16*5-ös orsó. Gondolom a 15-ös sín is olcsó, ezért ajánlották, amikor én vettem a 25-ös volt a legolcsóbb. Tervezett terhelést bőven bírja mindegyik.
 
Motor direkt hajtásban 1Nm-től felfelé bármi, nekem 0,2Nm-es motor is mozgatta már ezt az orsót. Bár manapság a léptető motorok már elég olcsóak ahhoz hogy rátegyél bármit. Szóval én azt mondom NEMA23-asból tegyél rá ami belefér.
Nagyobb átmérőjű motorokból ugyan van nagyobb nyomatékú, de ezek lustábbak is.
 
Ha meg méretezed, akkor szépen begyűjtöd az adatlapokat és kiszámítod hogy adott tömeghez, gyorsulás igényhez, megmunkálási jelleghez, mi az optimális, és nem itt kérdezgeted, mert senki nem fogja helyetted kiszámolni, legfeljebb készségesen elirányítunk a megfelelő wikipédia oldalra, ahol megtalálod a szükséges alap számításokat :)
 
Viszont most szólok hogy teljesen más az optimális a lézerhez és a maráshoz.
 
Lézerhez, nyák maráshoz én egy erős, szíjas mozgatású könnyű mechanikát alkalmaznél, kicsi, de gyors motorokkal, áttételezve.
 
Maráshoz jobb a lassú, masszív, precízebb mechanika, mivel ott marás közben inkább erő kell mint sebesség, az üresjárat meg nem olyan gyakori hogy ennek alacsony sebessége rontsa le a megmunkálási időt.
 
Harmadik dolog. Nem csak méregdrága golyós orsó és vezeték létezik. Van trapéz orsó, bronz vagy spéci műanyag anyával (Sz.Józsi fórumtárs gyárt igény szerint beszerelésre készen ilyeneket, golyós orsóhoz mérten nagyságrendekkel olcsóbban, de nyers orsót méterre fillérekért kapsz, és anyát sem olyan bonyolult gyártani ha van esztergád és leleményességed) Ezek a súrlódás miatt ugyan nem olyan önnyű mozgásúak mint a golyós orsó, de szintén elég pontos és jó, különösen hobby célra, és olyan dolgokra amit te is felsoroltál.
 
A terved jó a céljaidra. Annyit kifogásolnék hogy az X tengely vezetékeit inkább a fölső profilra tenném hogy kisebb legyen az erőkar a marószerszám csúcsa és a kocsik között, valamint az Y híd síneit érdemes minél távolabb tenni egymástól, legalább úgy hogy a Z kocsik alá kerüljenek az Y kocsik.. Bár ez a négyzetes doboz szerkezet elég jól viselkedik a csavaró erőre, de a legnagyobb deformálódást minden esetben a Z szenvedi el, ezért ennek a minél direktebb erőátadására érdemes koncentrálni, és nem beépíteni ilyen rugózó közdarabokat. Optimális esetben a Z és Y kocsik egymás felett vannak, így az Y kocsi szerkezete nem szól bele a váz rugalmasságába, de persze mechanikailag ez nem mindig kivitelezhető, ezért el lehet tolni, hogy hozzáférj a csavarokhoz, de törekedni kell erre. Ezért szoktak inkább állított téglalap hidat alkalmazni.
 
Pl. itt ha 4darab profilból rakod össze a hidat, akkor érdemesebb 3-at egymás felé alulra meg duplán tenni (az erőkar miatt itt nagyobb errő hat) mert így ugyan azzal az anyag mennyiséggel merevebb lesz a szerkezeted, és a nagyobb sín távolság a Z-re is jótékonyan hat.

keri

Egyébként nem kell félni az áttételtől.
Az orsó csapágyazását úgy is meg kell oldani, a motor felfogatást is, a különbség csak annyi a direkt hajtáshoz képest, hogy a motor el van tolva a tengely vonalából. A fogasszíjas áttétel alkalmazása nem lényegesen drágább, se nem bonyolultabb mint egy direkt hajtásban a rugalmas betétes kuplung.

niu7vyvp0

Nagyon szépen köszönöm a kifejtett segítséget. Adtál egy jó löketet a tovább haladáshoz :)

niu7vyvp0

Esetleg az áttételezésről tudsz linkelni olvasni valót, hogy tudjak számolgatni?  
Hálás lennék érte!

keri

Hú, hát konkrét áttételezésről nem tudok hirtelen. Tibor volt a nagy spílere ennek az áttétel számításnak, de én is szeretem a matekot. Ha még létezik Tibor45 Robsy hajtás topikját olvasgasd...már amikor nem ugrottak egymásnak az emberek.
 
Áttételezés szempontjából https://hu.wikipedia.org/wiki/Tehetetlens%C3%A9gi_nyomat%C3%A9k" TARGET=_fnew>ez a bejegyzés érdekes számodra.
 
Nem tudom mennyire vagy képben matek és fizika terén, de azért elmondom.
 
Ugye egy test gyorsulása függ a tömegétől és a rá ható erőtől. (a=F/m) mi a maximális gyorsulásra törekszünk, illetve ha a levegő szántási sebesség fontos neked, akkor azt is vedd figyelembe hogy mennyi hely van az adott sebességre való gyorsításra.
 
A forgó mozgásban is így van csak a mozgás nem egyenes vonalú és máshogy nevezik.
 
Lényeg az hogy a mozgatott tömegeket visszaszámolod áttételeken keresztül a motor tengelyen mérhető inerciára, VAGY amit én jobban kedvelek, mert paraszti ésszel is jobban felfogható a mozgatott tömegre számolod vissza a forgó részek tömegét, és a motor nyomatéket vonóerőre. Ebből már tudod is a maximális gyorsulást.
 
Pl. 10kg hidat mozgatsz 1Nm-es motorral direktben 16*5-ös golyós orsóval.
 
A golyós orsóra ható 1Nm erő azt jelenti hogy 1 méteres erőkarral 1N erővel teszel egy fordulatot, vagyis 2*PI méter 1N erő aránylik az 5mm elmozdulásra azaz 6,28m*1N=0,005m*X azaz 6,28/0,005=1256 az elmozdulás aránya, így 1256N hat a 10kg-os hídra...elvileg. Ez nagyon sok, de hozzá kell adni a tömeghez az orsó perdületi nyomatékát tömegre átszámolva, az elmozdulás aránnyal szorozva, illetve a motor perdületi nyomatékát is.
 
Ha áttételezed a motort, akkor a motor mozgatott tömegre átszámolt inerciáját szorozni kell az áttétel lassításával, és szorozhatod a mozgató erőt is, vagyis ezzel növeled a gyorsulást, jó esetben.
 
DE egy hatalmas nagy DE.
Az áttétel a motor sebességet is osztja.
 
Sajnos a motorok sebessége nem végtelen, léptető motornál kifejezetten alacsony, szervóknál lényegesen nagyobb. És sajnos nem is lineáris a nyomaték görbe. Léptetőknél gyakorlatilag csak álló helyzetben tudja azt a nyomatékot amit ráírnak. Kb. fele akkora nyomaték az amivel lehet kalkulálni és ezt a fordulatot vesszük az üzemi fordulatnak is. Ez után rohamosan csökken a nyomaték, vagyis nem lehet hasznos teljesítményt kiszedni belőle. Persze az emlegetett Tibor most tépi a haját a pongyola megfogalmazás miatt, de kb. !!! ismétlem KB. ezek a gyakorlati értékek szoktak működni léptető esetén.
 
Ha pontos akarsz lenni, akkor veszed a motor nyomaték/fordulatszám görbéjét és integrálsz, deriválsz és úgy kiszámolhatod az optimumot.
 
Ha rám hallgatsz akkor fogsz egy egyszerű 1:2-es áttételt, egy néhány Nm-es motort és az elég közel szokott esni az optimumhoz :)
Esetleg ha értetted miről beszélek, akkor beírod egy Excel táblázatba, és a könnyen hozzáférhető áttételi arányokkal csinálsz egy egyszerűsített számítássorozatot, és kijön hogy 1:2,323584545 az optimális.

remrendes

Tudom, hogy ez https://www.dropbox.com/s/kqa4aww2p2u36gp/Servom%C3%A9retez%C3%A9s1.8.2.xls?dl=0" TARGET=_fnew>szervomeretezes, de nem eleg alacsonyabb fordulatszammal kalkulalni?

keri

De. Gondolom lehet olyan motorparamétereket beállítani ami megfelel a léptető motorhoz.

sanyi84

A Z tengelynél pedig ki kell egyensúlyozni a mozgatott tömeget és mindjárt jobb sebességet lehet elérni.... (Nem is neked írom szaky27 nek de kiegészíti a tiédet) Vagy súllyal de az növeli az X tengely tömegét ezt általában fix tornyos gépeknél szokták, de a légrugó jó megoldás erre. Én ezt használtam az egri cégtől rendeltem. Dupla Z sebességet értem el kis 0.47 Nm motor rángatja az ősöreg 1.3 kW motort ami a legnagyobb súlyú a szerkezetben. Optimális hobbigép nincs mert mindent munkálunk ezeken, talán a folyadékokat nem. Kb százalékban felmérve kell meghatározni mire kell rámenni. Aztán lehet várni míg valaki ehhez kurrens dolgot tesz fel.  

niu7vyvp0

Köszönöm ismét a segítséget, neki állok nézelődni és számolgatni.
Köszönöm hogy ilyen segítőkészek vagytok! :)

svejk

Az eredeti excel táblázat elkészülte óta Tiborc fórumtársunk rávilágított egy két hibára, de még nem lett javítva, valószínű nem is lesz.
így csak iránymutatóak  az eredmények.
 
Léptetőmotor esetében a motor fordulatszámát 300 1/percre érdemes választani.
 

keri

Hacsak az nem, hogy tökéletesen vízszintes motor nyomatékkal számol...de nem te mondtad hogy neked a magas a matek? Ahhoz képest ez elég igényes kivitelű kalkulátor.

svejk

Kissé kusza nekem az írásod, de ami a lényeg a tehetetlenségi nyomatékok az áttétel NÉGYZETÉVEL arányosak.
(ez sajnos az általam megismert legelső neten talált irodalomban is sajtóhibásan jelent meg)
Ez az áttétel lényege a dinamikában.

svejk

A szervomotornak olyan is a nyomatéka,
De egyébként más a hiba...