Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

jani300

Ha függőleges orsóelrendezésű maróra gondoltál ,akkor ha nem derékszögű az orsó az asztalmozgatásra ,akkor az az asztal nem lesz sík .

keri

Ezzel XY síkot, és erre a Z merőlegességét, valamint a főorsó egytengelyűségét tudod ellenőrizni.
Nagyrészt jó a módszer, de XY derékszöget nem indikálja, azt külön kell nézni.
 
A másik probléma, hogy egy 50*50-es hengeren mért 1 százados eltérés az a 150-es derékszög szárán ~3 század lesz.

keri

Először nézel egy síkot XY mozgással a henger tetejére.
Aztán orsóba fogott órával nézel egy orsó merőlegességet szintén a henger tetején.
Majd a Z alsó és felső pozícióban körbetapintod a palástot. Ha egyik pozícióban nem üt, a másikban igen akkor Z lineár nem merőleges.
Ezt beállítva megint kell mérni egy orsó merőlegességet.
 
Viszont az XY merőlegességhez még mindig kevés a henger, bár lehet derékszögnek használni az oldalára borítva, de előfeltétele hogy az asztal síkja is egybe essen YX síkkal.
 
 
Szóval ahogy mondtam: macerás de nem lehetetlen.
És ahogy te is mondod, a henger kis mérete rontja a mérés pontosságát.

000000000

Nanemá! [#nevetes1]
 
Ennyire azért ne menjünk le békába.

keri

Igen. Ez így van.
 
Ilyenkor keletkezik perem a marási sávok között, de ezt a hibát az orsóba fogott indikátor órával ki lehet mutatni.
 
Az asztal síkba marását amúgy is csak a gép teljes beállítása után végezném el.

keri

Lehet ütköző tuskókat rögzíteni és azok mentén eltolni a munkadarabot. Az asztalhoz ez pontosan pozicionálja a munkadarabot, főleg ha ellenőrzöd is. Azonban mozgó asztal esetén gondolni kell arra a problémára is, hogy az alátámasztás változása miatt az asztal síkja elfordul a pozíciótól függően. 1-3 század ívesség is lehet, ami végül is nem nagy hiba, de ha ekkora lépcső van a sínpályában az már gond.

000000000

Alakul már!
 
Ez a lényeg.
Hagyjuk már az asztalt!
Azon síkoknak kell egymáshoz merőlegesnek, párhuzamosnak lenniük egymáshoz képest, amin a szerszám, vagy az anyag mozog.
Minden más majd csak ezután jön.
Mikor beállítottuk a SÍKOKAT, utána jöhet a főorsó és az asztal.
Mikor minden belőve, EKKOR érdemes az az asztalt síkba marni.
Mert a forgácsolás nem más, mint a már MEGLÉVŐ síkok másolgatása. Amikből adott esetben forgástestek is tudnak lenni.
 
Minden eldől akkor, amikor az "ágyvezetékeket" felraktuk.
 
Szóba is került itt, hogy amikor a síneknek megcsinálja az ember a helyét!
Nem akarom itt hírbe hozni az illetőt, aki megjegyezte, mert végül heves védekezésbe kényszerül.
Pedig pont arról van szó, hogy amikor a váz összehegesztve, leöntve, utána kialakítjuk a síkokat, ahova a síneket, prizmát "tesszük".
 
Az eredmény azon múlik, mennyire volt pontos a gép, amin ezt csináltuk. Na meg a szakértelmünktől. (a legjobb géppel is el lehet cseszni bármit)
Néha a műveletek rossz sorrendje is mindent elront.

keri

Precíz alkatrészekből pontos gépet összerakni illesztgetés nélkül elvileg lehet, mert végül is a derékszöggel is ezt csinálod a precíz elem beépítése nélkül, de nagyban függ a géped szerkezetétől a pontosság, mivel ha kis felületen illeszted a hosszan kinyúló alkatrészeket, akkor annak a hibáját fel erősíti.

2vkx6unz

Én a követekőképpen csinálnám, de lehet, hogy rosszul [#wink]  
Először a Z tengelyt és a főorsó tengely párhuzamos elmozdulását ellenőrizném és állítanám be a X és Y síkban. Csak a Z hez képest mérőorával. Ha ez rendben van akkor a főorsó tengelyébe fogva egy karon kersztül a mérőórát beállítanám a főorsó tengelyéhez az asztalt. Nyilván a mérőórát többször körbeforgatva.

000000000

A végeredmény ugyan az.
Hogy ellenőrzöd, hogy a Z-tengely minden irányból párhuzamos a főorsó tengelyvonalával?

000000000

Végül is, gyártásnál megoldható.
A Z-tengely szánját bázisfelületnek használva simítani a főorsó csapágyfészkeit.
Egy nagyobb esztergán a keresztszánra fogatva.
Kis túlzással, horizontál esztergaként használva.
A fúrórúd a tokmányba, de inkább a főorsó kúpjába, szegnyereggel megtámasztva.
Csinálni kell egy befogót a keresztszánra. Erre felfogni a főorsó, Z-tengely "együttest".
Hasonlóan oldottam már meg motorblokk vonalba fúrást.

jani300

Köszönöm a válaszaid !
Némi megerősítésre vártam , hogy érdemes trükközni :) Mostanra akkor arra jutottam , hogy a vezetékek helyét , függőleges orsóval 250-es marótárcsával lesíkolom . Miközben írom , rájöttem hogy egy befogásból , a vízszintes orsóval ugyanígy mehet  az oldalfelület is (csak le kell venni a vetikálfejet). A váz forgatás nélkül semmiképp nem menne , most jobbnak látom két egybefogásból készült darabból összeépíteni ,és utólag beállítani. A teljes művelettervvel nem fogok itt zavarogni . Ha rossz az elképzelésem csak fog szólni valaki :)

2vkx6unz

Mondjuk befogok egy 10 mm átmérőjű udat ami a z elmodulas hosszanak a fele és a z-t mozgatva mérem a hibát a mérőórával. Addig állítom amíg 0 nem lesz mindkét végén. Ha nagyon igényes vagy akkor az orsót 180 fokkal elforgatod, hogy a befogas hibáját is ki tudd küszöbölni. Ezeknele a beállításoknál tök mindegy milyen az asztal helyzete.

9a43swpp

A Z tengelyt legfelső pozícióba állítod. Fogsz egy rudat és befogod a szerszám helyére. A rúd fele olyan hosszan lógjon ki lefelé, mint amennyi a Z hasznos elmozdulása. A rúd aljához nekitámasztasz oldalról egy mérőórát. Ezután leengeded a rudat, közben nézed az órát. Nyilván több oldalról is meg kell/lehet csinálni.

000000000

Ennek csak egy szépségbaja van, hogy semmi dőlést nem fog mutatni, max a rúd görbeségét, ha van.