Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

PSoft

Nagyon egyszerű a megoldás!
 
Amikor kész a befogó,(esztergálás/marás)egy alapos zsírtalanítás következik.
Általában aceton,vagy alkohol,attól függ,hogy mi van itthon.:)
A zsírtalanítás után,már ügyelve arra,hogy ne fogdossam össze,mert a kézről is tapad rá kosz/zsír.
 
Egy drótdarabra felakasztva gázlángon melegítem,sárga/lila/fehér,stb.
Majd,amikor egyenletesen átmelegedett,egyforma a színe mindenhol,egyszerűen olajba mártom,és az olajban hagyom kihűlni.
 
Általában trafóolaj van "kéznél",de más hígabb olaj is jó,nincs jelentősége.
Az olaj "ráég" a felületre,és egy elfogadható,egyenletes barna,vagy inkább fekete tartós felületet ad a vas-nak.

PSoft

  "Milyen javulást vársz az egyoldali, mély hornyú csapágyazástól?"
 
Hát,...nem is tudom igazán.
 
Ugye,ez a motor az eredti alkalmazásban az NDK-s "villanyírógépekben" volt.
Hajtotta az írógép mechanikáját állandó üzemben.
Az állandó üzemet úgy kell érteni,hogy az írógép bekapcsolásával a motor forgásba lendült,forgott,forgott,és akár napi nyolc órán át bekapcsolva várta,hogy a titkárnő nyomkodja a billentyűket rajta.
 
Az írógépben fekvő beépítéssel csendesen,szinte hangtalanul futott a maga kis 1300-1400-as fordulatával a spécin megkonstruált öntvény perselyes,zsírzógombbal is ellátott csapágyain.
 
Ezek az írógépek,több tíz éves konstrukciók,szinte kivétel nélkül több évet,állandó üzemben futott motorokkal/csapágyakkal.
Jópár darab végezte nálam az évek folyamán a "boncasztalon".
Érdekes módon,egyikbe sem találtam széthajtott,lógó tengelyű,kikopott perselyes motort.
Pedíg,az eredeti fogasszíjas hajtás,igencsak "húzta" bennük a motortengelyt.
Szoros tengelyű,nehezen járó motor volt közöttük,de azoknál a szorulás az évek alatt beszáradt zsírnak volt betudható.
 
Amivel én "próbálkozom",a marómotornak alkalmazás...
 
Az eredeti alkalmazásban fekve 1400-at pörgő motor itt "feláll",és legalább a tízszeresét kell neki pörögni.
A motor súlyának jelentős részét a külső/köpeny forgórész képviseli.
Ezt a súlyt,el kell viselni a csapágyazásnak,hisz a tengelyen keresztül a csapágyakat terheli.
Bár,...így eredeti formájában,de felállítva,több órán át 9-10 ezres fordulattal pörgetve/dolgozva sem tapasztalható pld.melegedés az eredeti perselyekkel sem.
Spéci kis motor ez!
 
Szóval,...nem is tudom.
Egyenlőre maradnak a gyári perselyei a motornak,majd az üzemórák megmondják,hogy kell-e a mélyhornyú csapágyak fele lépni.:)
A mélyhornyúakkal,biztos,hogy hangosabb lesz valamivel,de még mindíg alatta fog maradni egy kommutátoros motor sivításának.:)
 
Ami most jobban izgat,az a motor áttekercselése kétpólusúra,és magasabb frekvenciára.
 
Pár kép a motor eredeti csapágyazásáról.
Ez a motor kétféle köpeny forgórésszel is készült.
Az utolsó képen,a másik verzió.
Ennek,a köpeny küllős kialakításából kifolyólag sokkal nagyobb a levegőhangja.:(
 
 
 http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6873.JPG" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6874.JPG" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6875.JPG" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6876.JPG" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6884.JPG" border=0>
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/Munk%e1k/Mini_grav%edrg%e9p/%cdr%f3g%e9pmotor_fortuna/%cdr%f3g%e9pmotor_eredeti%20csap%e1gyaz%e1s/IMG_6886.JPG" border=0>

sanyi84

Írtam ez ügyben, nekem ilyen kinézetű van. Kiveséznénk a bekötését itt vagy a fórumon kívül? Bár itt más is tanulhatna belőle...

PSoft

Nos,...
 
Mint ahogy előbbre már írtam,háromfázisú,szimetrikus tekercselés van a motorokon.
Igaz,hogy az írógépben egyfázisú,állandó üzemű segédfázisos üzemmódban,kondenzátorral mentek,de háromfázisú a tekercselése.
A motorok,3x220/127V-ra,négypólusúra vannak tekercselve.
Volt még egy átkapcsoló is beépítve az írógépbe,amivel át lehetett kapcsolni/kötni a gépet 127V-os egyfázisú hálózatra is,de ennek most nincs jelentősége.
 
A motor kivezetései,színes vezetékekkel vannak jelölve.
A motorok szinte mindegyikénél,szisztematikusan ugyanazok a színek a hat kivezetésnél.
A hat szín,amit az "NDK"-s gyártó használt:
piros/kék,fekete/szürke,sárga/barna.
Ezek a színpárok,így ahogy írom,egy-egy tekercs kezdő,és végző kivezetésének a jelölései.
 
Ha a szabványos háromfázisú kapocsléc bekötését veszük alapnak,akkor...
 
Alul,balról jobbra:   U1 V1 W1
Felül,balról jobbra:  W2 U2 V2
 
Ez,a motor kivezetéseknél alkalmazott színekkel úgy alakul,hogy:
 
Alul,balról jobbra:  U1-sárga V1-fekete W1-piros
Felül,balról jobbra: W2-kék U2-barna V2-szürke
 
Tehát:
 
-U1 sárga
-V1 fekete
-W1 piros
-U2 barna
-V2 szürke
-W2 kék
 
És,még egy képes segítség a kapocsléc szabványos bekötéséhez.
 
Remélem,tudtam segíteni az eligazodás-ban.:)
 
 
 http://szirty.uw.hu/Alapfokon/Frekivalto/csillagdelta.png" border=0>

Szalai György

Szerintem:
Ennek a motornak az egyik legnagyobb előnye, (a több hátrány között) épp a sikló csapágyaknak köszönhető lopakodó járás. Ha cserélni kell, akkor a grafitos öntöttvas siklóperselytől már hozzáférhető lehet egy-két kedvezőbb tulajdonságú csapágyfém is. De a magasabb fordulatszámok felé, ahol a száraz súrlódást felváltja a hidrodinamikus súrlódás, a csapágyanyag jelentősége csökken, a kenőanyagé meg növekszik.
 
A halk üzemet megtartani, tízezres fordulatszámon, csak nagyon pontosan beállított, precíziós (drága) golyóscsapággyal tudnád. Egy előnye biztosan volna. Az, hogy a motorkád képes lenne tőle felvenni az axiális erőket is. Hiszen épp a gravírozó szerszám használatakor, a forgácsoló erőnek jelentős része Z irányban hat, az eredeti csapágyazás meg nagyon tisztán csak radiális erő felvételére készült.
 
Talán ilyen kicsi erőre kitalálható házilag axiális-radiális sikló csapágyazás is.

yuagaci9g

''Ugye,ez a motor az eredti alkalmazásban az NDK-s "villanyírógépekben" volt''
 
Az NDK-ban úgy nőttek a villák, hogy nyírni kellett őket?  [#confused][#confused]
 

000000000

Köszönöm a választ!
Powerbelt-nél pl kapható mindkét fajtában az XL... C40 vagy alu. A T5 csak aluban van. Egyébként mi a baj az acél tárcsákkal? Talán a súlyuk miatt a nagyobb tehetetlenségük a baj?

svejk

Valóban!  
A minap L-est kerestem az csak acél, a nagyobbak öntöttvasban vannak.
 
Igen adott esetben a tehetetlenség káros lehet.

Szalai György

Csak még egy szög van a fejemben.
A motorod, eredetileg, a nehéz írógépbe beépítve, egy helyben dekkolva várta, míg teltek felette a boldog békeévek. A forgórész forgássíkját ez idő alatt senki sem változtatta. Üzemelő írógépet minek is emelgetett volna bár ki.
De most jössz Te, és más ötleted van. Elkezded a motort, üzem közben, ide-oda ráncigálni, és hogy nagyon el ne fáradj bele, ezt még szervósítod is.
 
A motor külső forgórésze egy hatásos lendkerék, percenként tízezerre felpörgetve meg egy príma giroszkóp, ami nagyon igyekszik megtartani a forgás síkját. De Te nem hagyod neki, fel-le rángatod Z irányban, ezért ebből erő lesz, ami hat. A forgórész vasát a csapágyazásával összekötő, kilencágú csillag formájú alumínium öntvény szárain fog dolgozni, míg valami nem enged.
Az meg merev, törik.
Tízezres fordulaton elszabadulva, jó, ha csak a gépedet bontja le.
Ezért támadt az a vízióm, hogy ha csapágycserére kerül egyszer a sor, akkor ezt a részt is célszerű volna olyan lyukassá alakítani, mint a nagyon pörgő modellező BLDC-ken látható.

2f428kduf

A giroszkóphatás csak a tengely irányának megváltoztatásánál jelentkezik, ha a Z tengely le-fel, illetve jobbra-balra mozog, NEM változik a tengely iránya, nem jelentkezik járulékos erő

ygzhw8kag

 
Üdv
 
Ihletet kaptam a motor témától.
Van egy  motorom ami egy  Renault clio kormányszervójában volt. Nagyon jó minőségü ,kicsi és nem utolsó soban valami extrém halk. 24 V on 3600at pörög ,üresjáraton 1.2A vesz fel.
Megpróbáltam lefogni ,persze kesztyűben de nem tudtam.
Szerintetek alkalmas e főorsónak? Max 6mm marószárral aluminium megmunkálására. Illetve kell e gyorsító áttétel?
Ha igen milyen megoldást javasoltok ami megőrzi a motor halk járását?  

sanyi84

Köszönöm, időm engedi elő keresem a motort a gyűjteményemből. Beszámolok az eredményekről.

Dakota25

Szervusz PSoft!
Vigyázz kérlek a sokszoros fordulattal!
A motort széttépni akaró erő a kerületi sebesség négyzetével arányosan nő. Ötszörös fordulaton 25x , tízszeres fordulaton százszor lesz nagyobb, mint amire tervezték a szerkezetét.
A legkisebb leválás, torzulás olyan kiegyensúlyozatlanságot okoz, ami széttépi az egész miskulanciát.
Nem biztos, hogy megéri.

Csuhás

Ebben van valami. Elvégre minél nagyobb fordulatszámra készül egy motor, jellemzően annál karcsúbb a forgórésze. Ipari alkalmazásnál senkinek se jut eszébe külső forgórészes motort nagy fordulatra használni ( eltekintve az energiatároló speciális motoroktól )

Szalai György

Óóó…  Most nézem,hogy a gépeden lévő motoron már nem is az a kilencágú csillagos forgórész van, hanem egy attól sokkal tömörebb. Az nem úgy néz ki, mint ami el akarna repülni.
Szerinted, ha egy ilyen forgórészen megdöntve volnának fúrva a hűtőfuratok, akkor egy kicsit fújná a levegőt?