Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

Rabb Ferenc

  Ellentétben "elektron"-al nekem eddig világos, amit írtál. Régebben már volt valakinek hasonló gondja, de nem emlékszem, hogy mi lett a megoldás. Bízzunk benne, hogy olvassa és felhomályosít bennünket.  
  Végálláskapcsolóid vannak? És ha igen, akkor árnyékolt vezetékkel vannak bekötve? Mivel egyértelműen a frekiváltó bekapcsolásakor őrül meg a rendszer, az és környezete a hunyó. Nem rendezted át a kábeleket mostanában? Esetleg túl közel van a végállás és a marómotor vezetéke.  
 
Kifogytam az ötletekből[#nemtudom]

43pbwjg8s

Nincsenek jelenleg végálláskapcsolók feltéve.
Csupán annyi van amit irtam. :(
 
Nem nagyon rendezgettem. De hát....
Szépen végig fogok nézni mindent, hogy mondtam, és hátha kiderül.
 
Azért biztos, hog yvalahol változott, valami, mert a frekiváltónak még nincs meg a helye, és volt egyszer olyan, hogy véletlenül feltettem éppen az egyik léptecs tetejére.
Akkor természetesen az a tengely tévesztett is egyből. De ahogy levettem és eltettem máshova akkor a gond megszűnt....
De tényleg... Már csak találgatni lehet igy szóban messze a géptől. Meg kell azt nézni rendesen.
 
Azért köszönöom az eddigieket.
Respect, és remélem megérted, hogy tévedni emberi dolog. Arról, hogy mi a fene volt velem a hét elején nem is akarok még csak elmélkedni sem.
De azért ugy érzem Te is nagyobb vagy annál, hogy marhaságokkal foglalkozz.
 
Mégegyszer respect!

s7manbs8

Egyszer el kéne menni hozzád páran, aztán rendbe tennénk téged is, meg a gépet is. :)

s7manbs8

A frekiváltók eleve a működésükből kifolyólag zavart kelthetnek, ha nincs megfelelően beüzemelve, és a nem elég zavarvédett vezérlőket is bánthatja amiatt.

43pbwjg8s

Oda jutottam , hogy volt akit kértem rá, hogy rendbetegyen. De nem keresnék inkább mentséget.
 
A gépet remélem magam is meg tudom oldani, persze segítséggel. Csak ugy tanulok belőle.
Persze remélem hamar sikerülni fog. Jön "szakember" szaktárs hozzám a hétvégén. :)

43pbwjg8s

Az eladó (szakmai) üzemelte be nekem.

svejk

Általában az össze-vissza földelés a fő ok.
 
Első legfontosabb kör: dugaljzat-frekiváltó-motor(azon keresztül egyben a mechanika is le van földelve)
Innentől kezdve a mechanikát felejtsük el, semmilyen vezeték ne menjen a fémvázra sehonnan.
 
Második kör: Dugaljzat-PC. Tovább semmi, tessék optocsatolós leválasztást biztosítani az LPT portra.
 
Harmadik kör: dugaljzat-vezérlőegység hálózati zavarszűrője(ha fém dobozban van akkor a doboz)
 
Motorok végálláskapcsolók vezetékeinél ha árnyékolt kábelek vannak akkor csak a vezérlőnél kell őket a táp GND-ire kötni, a mechanika felől szabadon kell hagyni a harisnyákat.
Esetleg lehet a vezérlőben a GND-t összekötni a a vezérlő hálózati földelésével, de pl. kettős szigetelésű toroidnál és 60-80V-os primer tápfeszültségnél inkább csak problémát okoz.

s7manbs8

Mivel az ugra-bugrát okozó jelek a PC és a vezérlő közti összeköttetésen mennek be a vezélőbe, ezért volt olyan eset, hogy a kis tákolmány gépemen, ami működik azóta is hibátlanul,  a vezérlő bemeneteire és a GND lábai közé tettem egy 10nF-os kerámia kondikat és meg is szűnt a jelenség, ez amolyan plusz lehetőség, mivel én optoleválasztást nem használtam annál.

Rabb Ferenc


43pbwjg8s

Köszönöm!
ezek alapján itt inkáb a földelés hiánya az ami gyanús, valamint a leválasztás hiánya lehet még.
Na hogy most honnan szerzek egy leválasztó kártyát.... ?
Szőr a polokba kívánhat, pedig Ő nagyon jókat készít ahogy hallom. De hát.. Ki ki megérdemli a maga részét. Én is. :)
 
Az árnyékolásokat át kell ellenőriznem, ugy ahogy mind a ketten mondtátok.
A harisnya mennyire lehet távol a motoroktól a tapasztalatok szerint? Gondolom minél közelebb legyen. Egy pici akadály, hogy a motorok nálam egy csatlakozón kapcsolódnak még egyelőre a hosszú, vezérlőhöz veteztő kábelhez. Amig nem volt fix, hogy melyik gépen lesznek igy oldottam meg, hogy könnyen lehessen ide oda rakosgatni őket.
 
A trafó kicsi, de bőven kiszolgálja a motorokat eddig. (alig melegszik)
33V a kimenője a motortáp oldalon és 9 a digihez. Egy nyomtató trafója volt.
 
Teljesen más vezérlőt tervezek később (egy H2) amihez mindn megvan külön. De amig alapdolgokat tanulok, ugy gondoltam ez a H1 is kiszolgál.
Remélem igy lesz és sikerül mindent rendbetenni.
 
 
 
Egy kérdés:
A főorsó tengelye el van választva a főorsó testjétől?
Bocs a alapkérdésért, de most nem néznék utána a számotokra annyira egyszer kérdésnek. Nekem ehhez most át kellene bogarásznom egy halom dolgot.

Rabb Ferenc

Ideológiát már gyártottunk eleget. Tényleg az lesz a legjobb, ha módszeresen végignézed az egészet. Mivel a hiba  - mint írtad - egyik napról a másikra jött, biztos, hogy konkrét oka van. Valami ma nem úgy műxik, mint tegnap. Hiába, a gép is csak ember.

43pbwjg8s

Hopp!
 
Egyet elfelejtettem és fontos azért:
 
A teljesen kikapcsolt PC esetében is megvan a gond!!!!
Csak a vezérlő megy és a főorsó.
Még annyit megtehettem volna, hogy lehúzom az LPT-t. Igy kiszűrtem volna tejes biztonsággal a PC oldalt is.
 
A Vezérlő lesz szerintem.

43pbwjg8s

Igen
Most már azt hiszem mindent leírtam ugyis amit lehetett.
Most a cselekvésé lesz a következő...
Köszönök mindent mindannyiótoknak!

7vpav5d32

Ne bánts semmit. 90%-ban kábel szedi össze a zavarokat. Ezzel szenvedtem én is valamikor. Az LPT kábel árnyékolása volt az ok.

svejk

Azért rögtön ne rohanj optos leválasztásért, anélkül is menni fog.  
Ilyenkor: dugaljzat-PC- LPT kábelen keresztül a vezérlő GND-je.
Ekkor szintén nem ajánlott a vezérlő hálózati kábel földelését összekötni a GND-vel.
Javarészt toroid trafók a használatosak és műanyag doboz, ezzel megoldható a kettős szigetelés követelménye.
Fém vezérlődoboz esetén esetleg lehet a vezérlő hálózati védőföldjét a dobozra kötni(ha nem valósítható meg a kettős szigetelés) de ilyenkor szintén nem ajánlott a vezérlő tápfeszültségnek GND-jét összekötni a földeléssel, maradjon az csak a PC-jén.
 
Természetesen ezek csak irányelvek, egyes esetekben más megoldás is lehetséges.
 
Árnyékolás: legtöbbször nem szükséges, ha mégis nincs jelentősége hogy 1 vagy 2 cm-marad ki.
Alapvetően a zavarsugárzást kell kiküszöbölni és nem ellene védekezni.
 
Ha a frekiváltóhoz is árnyékolt kábellel van bekötve a motor, akkor a frekiváltónál egy pontból induljon ki az árnyékolás bekötése és a védőföld, illetve ugyan így egy pontba(a motoron erre a célra kialakított csavar) legyen bekötve a motornál is.
Ilyen esetben nem érvényes az hogy az árnyékolást csak ez egyik végén kötjük be.