Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

RJancsi

Ismét a "Villanyászok" segítségét kérem.
Adva vagyon egy kisebb 230V-os asztali szalagfűrész. Rafinált módon a kétáramkörös főkapcsoló mellett van egy nyomógomb is, amivel indításnál csökkenteni lehet a búgást. [#nyes] Azaz indító és üzemi kondenzátor is van a motoron. A probléma az, hogy sem a motor adattáblája, sem a kondenzátorok felirata nem látszik, az előző tulajdonosok és az évek tettek róla, hogy többször át legyenek festve. Jelenleg bekapcsolásnál attól függően búg halkabban vagy hangosabban, hogy nyomom az indító kondi gombját vagy sem. De a motor nem indul, és kézzel sem lehet megforgatni, olyan, mintha fékezve lenne. Ha lekötöm az indító kondenzátort és kézzel megpörgetve bekapcsolom akkor elindul, de nagyon ronda hangja van, hallhatóan rángat és gyorsan melegszik.
Jobb híján lekötöttem róla mindent és rátettem a békebeli Commander SE frekiváltómat. "Auto" üzemmódban pár másodperc matatás után gyönyörűen hajtja a motort és 20-100 Hz között tökéletesen működik, csendben fut és nem melegszik.
Ám a fűrész a szomszédomé és nem szeretném a frekiváltót rajta hagyni, inkább a kondikat vetetni hozzá, mert tuti az a baja.
A frekiváltó üresjáratban 4-5 A közötti áramot mutat, megterhelve (fát vágva, hiszen szalagfűrész) 8-9 A-t. Ebből ki lehet találni, hogy hány Wattos lehet a motor, és mekkora indító és üzemi kondi kell rá? Egyáltalán kell indító kondenzátor? Terhelés nélkül nem indul el csak üzemivel? [#nemtudom]

Szalai György

Ha ez egy kb. 1kW névleges teljesítményű motor, (kisebb 230V-os asztali szalagfűrész) akkor 50 uF folyamatos üzemi kondenzátort és mellé 150 uF indító kondenzátor tennék. Kezdetnek.
Indításkor a két kondenzátor párhuzamosan kapcsolódik, így lesz 200 uF kapacitás. Ha felpörgött a motor, akkor meg marad az 50 uF.

RJancsi

A problémám épp a "ha". Ha tudnám, hogy mekkora motor van rajta, nem lenne gond a kondikkal. Ránézésre 0.75-től 1.5 kW-ig bármi lehet. Az 1 kW jó középérték, jobb híján ebből is ki lehetn indulni.

Alga76

Én lakatfogóval állítanám be az áramokat üzem közben megmérve, hogy ne legyen túlgerjesztve.(A frekiváltós üzem közben mért terhelt áram lenne az etalon. ). Ha nincs lakatfogó akkor feszültség mérés is jó.

Túl nagy kondinál hallani a búgást, ami már sok és leéghet.

Ezen okoskodás alapján gyakoroltam be. :-)
http://www.waterfront-woods.com/Articles/phaseconverter.htm

Szalai György

Mérések és próbálgatások sokaságával közelebb kerülhetsz egy pontosabb, vagy célszerűbb értékhez, de nem hinném, hogy a kisebb 230V-os asztali szalagfűrész esetén szükséges.
Az indító kondi rövid ideig van bekapcsolva. Ha több a kapacitása, akkor a nagyobb indítóáram miatt hangosabb lesz az indítás jobban melegszik a tekercs. Majd vissza hűl. Nem indítózol félpercenként.
Az üzemi kondi meg egy bizonyos motorterhelésen pont optimális lesz, a többin meg pont nem. Puhafa, keményfa, élesebb fűrészfog, vagy kopottabb, finomabb fog vagy harapósabb, jobban nyomod, vagy kevésbé, mind más terhelés.

Szalai György

Azért egy pár fotót lőhetnél arról a gépről, hátha megtudom miről beszélek.

RJancsi

Íme a darab. Elnézést, hogy előlről nincs fotó, de a szomszédom (akié a masina) nincs otthon, így csak a kerítésen áthajolva tudtam lefotózni. Mint írtam sem a motor, sem a kondik feliratából nem látszik semmi.

    

PSoft

Habár konkrétan nem írtad hogy 1f vagy 3f motor hajtja azt a gépet...
A képről ítélve ez egy eredően 3f motor.
Az is 3f motort sejtet hogy frekiváltóról járattad.
Más a kondenzátor számítás 1f-ra tekert és más 3f-ra tekert motor esetében.
Hány kivezetésű az a motor és hogy van kötve a kapocsléce?
14-16-os tengellyel, 0,35-0.55 kW körül szoktak lenni ebből a "régi" típusból az ekkora fizikai méretű motorok.

RJancsi

Jogos. 3 fázisú a motorka és deltába volt kötve. Azért is próbálkoztam a frekiváltóval mert elsőre 3 fázisúnak tűnt.
Az indító/üzemi kondis megoldás az egy fázisról történő meghajtást szolgálta, mint ahogy most a frekiváltó is ezt teszi, csak kicsit(?) kulturáltabban.

PSoft

Hogy mekkora kondenzátor kellhet?
Egy régi könyv, egyik megsárgult lapja szerint...

IdézEgyáltalán kell indító kondenzátor? Terhelés nélkül nem indul el csak üzemivel?

Szerintem...
Nagy az indítandó tömeg, kevéske lesz az indítónyomaték egy fázison.
Feszes szalag, nagy kerekek...
Szerintem, kell az indító kondenzátor(is).

sufnituning

Valaki véletlenül nem tudja a trabant illetve a wartburg kondenzátor értékeit?
Gondolok itt a feszültségre és a faradra??
Ha jól tudom, itt már nagyfesz van?

Esetleg helyettesíthető a mikrosütő kondijával, vagy ez baromság?[#conf]

t4fs3a8s


PSoft

Se a Trabant, se a Wartburg, nem volt mikrosütő. [#vigyor2]

t4fs3a8s


Rabb Ferenc

A Trabant 6 voltjához képest a Wartburg 12 voltja már valóban nagyfesz. [#vigyor2]