Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

ra8nsmk6w

Abból a jó nagyméretű burkolóból nem adsz el egy 1,40m darabot.

000000000

Köszönö az ötleteket, edig kezd alakulni, dde mégsem tökély a dolog,
Mégpedig az a gond hogy az üres járatok azaz a go-k néha belevezetnek az anyagba,,,keresgélek itt a neten progikat de nem igazán találtam, nem tudsz-tudtok e esetleg valami egyszerüt erre a célra??

keri

Ja...tényleg, a Z-t visszahúzza alaphelyzetbe amikor G0-al mozgatsz, a többit nyilván nem.
 
Najó nem vagyok teljesen képben.
Az esztergának saját vezérlője van amibe G kódot töltesz be? Mert akkor ennek a vezérlőnek kell beállíteni hogy kiemelje G0 esetén...esetleg neked kell beszúrni a kiemelés koordinátáit, erre vannak programok itt a letölthető dolgok között amik ábrázolják is a G kódot, így könnyebb szerkeszteni.
 
Mach-et használva viszont oda konfigurálod ahova akarod a tengelyeket, és ha Z-t átmérőre X-et hosszra állítod akkor az ki is emeli automatikusan...illetve MACH-ben van direkt esztergához való felület.

ybm4ifb

D Laci
 
Ha mégis felszednéd a viacolort..azt elhoznám...

bmejdz9nu

Mindig tudtam, hogy nem vagy kispályás :) Azaz csak a komoly dolgokat szereted :)

ukcge40u

Nekem a garázs szimpatikus, de kisebb ajtóval.
Momentán építenem kell egy új műhelyt, de ahhoz építenem kell egy garázst, hogy a műhelyes cuccaimat tudjam hol tárolni...
Elhoznám... :)

43pbwjg8s

ejj... de kőn!!!
Nincs valakinek felesben/pluszban egy 23SH056-028-8W-F8-1.7 létecse? Ócsért?

43pbwjg8s

Bocs! Ezt nem ide akartam!!!! Átmegy az adok/veszekbe!

Szalai György

Tehát ismeretlen, jelzések nélkül szervomotor.
Látom nem vállalkozott senki a válaszra. Nem baj, majd remélem engem kijavítanak és lesz sok vélemény.
Kérdésed: Hogyan azonosítható, mik a paraméterei?
Az én kérdésem: szervomotor, sőt motor-e egyáltalán?
Vagy csak egy szervomotornak látszó tárgy. Esetleg csak attól az, hogy valaki azt mondta rá, aki szintén hallotta valakitől, de szervomotor gyártók katalógusai nem tartalmazzák.
 
Egyszerű esetben: Hengerközeli külső formájú. Kézzel könnyen forgatható, csapágyazott rúd tengelye van.  Súly / térfogat aránya alapján nagyrészt vas anyagú. Elektromos kapocsléce van, vagy vezetékek lógnak ki belőle. Feltételezhetően valamilyen villanymotor, vagy korlátozottan annak is használható.
 
Ki kéne deríteni, hogy a forgórésznek kell-e elektromos ellátás, vagy nem.
Ha kell neki, akkor valószínűleg keferendszeren keresztül kapja, akkor is, ha kívülről nem látszanak a kefék. A tengelyt kézzel megforgatva halljuk, hogy van-e kefehang, vagy nincsen. Ha van, (néha nagyon kicsi) akkor valószínűleg kommutátoros egyenáramú, vagy egyenáramról is járatható motor.
(Hogy csúszógyűrűs motor is lehetne, azzal ne foglalkozzunk, mert azokra nem jellemző sem az általunk használható mérettartomány sem a rejtett keferendszer.)
A tengelyt forgatva és a vezetékeket vagy kapcsokat egy szisztematika szerint, egyenfeszültségű voltmérővel végig méregetve megtalálhatjuk azt a két csatlakozást, amik között pici egyenfeszültséget mérhetünk. Az lesz a forgórész két kivezetése. Elkezdhetünk pár volt próba egyenfeszültséget kapcsolni rá. Kézzel előre-hátra tekergetve a tengelyt, érezhető a forgatáshoz szükséges erőkülönbség. Ha nem, akkor az állórésznek is külön elektromos táplálásra van szüksége. Az előbb azonosított forgórész kivezetésekre most némi váltakozó feszültséget kapcsolva, a maradék vezetékek között voltmérővel meg kell keresnünk azokat a vezeték párokat vagy párt, amire áttranszformálódik a forgórészre kapcsolt váltóáramú jel. Ezek az állórész tekercsek kivezetései.
 
Na most vissza az elejére. Ha a motor tengelyét kézzel forgatva semmi súrlódó kefehang nincsen, akkor valószínű, hogy a forgórésznek nincs szüksége külön elektromos táplálásra. Mert mágneses vagy rövidrezárt forgórészű motor. Akkor a tengelyt forgatva, váltófeszültség méréssel megkereshetjük az állórész tekercseinek végeit. Ha megtaláltuk, akkor van egy váltakozó áramú többfázisú táplálásról járatható motorunk. Ha nagyon pici, pár millivoltos értékeket mértünk, akkor valószínűleg servo célra hátrányos helyzetű, rövidrezárt forgórészű motor. Ha pár voltos feszültséget akkor mágneses forgórészű motorunk van. (A léptető szabályosan ugrálva forgatható)
 
(Mágneses forgórészű motoron mindég van egy vagy több pozíció jeladó. -ha le nem szerelték róla- Ezek jeleiből kalkulálja a kontroller a forgórész pozíciójától függő, állórész gerjesztő áramokat. Ezek a motorok a kontrollerük nélkül tovább nem vizsgálhatók. A jeladók működési módjának és vezetékeinek azonosítása egy külön történet.)
 
Ha a motoros működéshez szükséges minden vezetékünket sikerült azonosítani, akkor már tudjuk, hogy milyen működési elvű motorral állunk szemben. Meg kell hajtani, hadd forogjon és keresni a határértékeket. Ehhez már kell egy terhelhetőbb tápegység. Nem muszáj folyamatosan szabályozható feszültségű, jó a több lépcsőben kapcsolható is. Áramvédelem is csak annyi kell, ami magát a tápot védi.  
 
Keressük meg először a legmagasabb fordulatszámát.  
Mérjük meg, hogy mekkora a motor legnagyobb átmérőjű csapágya és keressünk akkorát egy csapágy katalógusban. Nézzük meg, mekkora az arra megengedett legnagyobb fordulatszám. Rögzítsük a motort rugalmasan. Tengelyterhelés nélkül, pörgessük fokozatosan lassan egyre feljebb. Fokozatonként hagyjunk időt a hőmérséklet stabilizálódására. Ha már nem emelkedik tovább, akkor lépjünk a következő mérési fokozatra. Mérjük és jegyezzük fel fokozatonként a fordulatszámát és a felvett áramot. Figyeljük a hőmérsékletét, és a rezonanciát. Ha elértük a legnagyobb csapágyra megengedett legnagyobb fordulatszámot, vagy a hőmérséklet nem stabilizálódik, hanem csak egyre emelkedik és eléri a 80C fokot, esetleg a rezonancia elviselhetetlenül erőssé válik, akkor ne emeljük a fordulatszámot tovább, elégedjünk meg ennyivel. Ez legyen a határ fordulatszám.
 
Most már meg kell keresnünk a kivehető legnagyobb nyomatékot is. Ehhez tengelyterhelésre van szükség. Azt legegyszerűbben egy nagyobb méretű, megbízható, ismert, szénkefés DC motorral hozhatunk létre, ha a tengelyét össze kuplungoljuk a mérendő motorunkéval és a mérendő motorral forgatva, a terhelő motort generátorként használva, elektromosan terheljük. Terhelésként, alkalmasan megválasztott ellenállások, vagy izzók, kapcsolható fokozatai működnek. A terhelő ellenálláson mérjük és jegyezzük fel a feszültség és az átfolyó áram értékeit. Forgatónyomaték mérő eszköz híján, ezekből az értékekből számolhatjuk a terhelő teljesítményt, abból a terhelő nyomatékot.
A mérendő motort alacsony fordulatszámon pörgetjük. A terhelő ellenállást nagyról egyre kisebb értékre csökkentve, megkereshetjük azt a tengelyterhelést, ahol a mérendő motor fordulatszáma drasztikusan esik. Ez a fordulatszámhoz tartozó legnagyobb kivehető nyomaték. Ismételni kell a terheléses próbát fokozatonként több fordulatszám értéknél és feljegyezni az adatokat.  
Ha a mérendő motor hőmérséklete megszalad, (nem stabilizálódik) egyre emelkedik és eléri a 80C fokot, hagyjuk abba a mérést, eljutottunk a határértékig. Visszahűlés után kezdhetjük újra a mérést a következő fordulatszám fokozaton, megint fordulatszám esésig, hőmegfutásig, vagy a megengedhető legnagyobb hőmérséklet eléréséig.
 
Még fontos a tengelyterhelés nélküli motor egységugrás jelre adott válasza. Ennek mérési módszeréről Tibor45 többször irt már, nem tudnék hozzátenni semmit.

000000000

Még mindig keresnék tanácsot/progrramot, kis fa eszterga egyszerü g-kód készitésre, sajnos még mindig nnem igen müködik a dolog.ha tudtok kérlek segitsetek...

s7manbs8

Valami olyasmire gondolsz, hogy meghúzol egy tetszőleges ívet és olyan alakra esztergálja ?

000000000

Csáó, igen olyasmi,vagy kicsit díszesebb, a gondom a nagyolás szerkesztéssel van....
1cm fogást sajna nem bír a gép....

s7manbs8

Nem egy darab ívre gondoltam én sem, hanem több szakaszból állóra. Ilyen programot nehéz találni ? Régebben én is gondoltam effélére, pl. kézzel lerajzoltam egy alakzatot, beszkenneltem, és programmal próbáltam ezt az alakot G kóddá alakítani, mintha csináltam volna ilyesmit, pont fára gondolva én is.

D.Laci

Dolphincadcam, OneCnc,  MastercamX4.

000000000

szia.
a Dolphincadcam-ot letöltöttem, de az angol miatt nem igen alakulok vele, a szerszámpálya nemsikerül, szerintem a szerszám beálítással van gond...vagy ilyesmi.
az one cnc-t még megpróbálom..köszönöm ötleted.