Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

ywathzay

És mivel szerkeszted ki a lánckereket?

zozo

Bármelyik CAD programban lehet, mivel a lánckerék egy a lánc osztásának és lánckerék fogszámának megfelelő szabályos sokszögű osztókörrel rendelkezik.
A legördülést a lánc osztásnak megfelelően kell kiszerkeszteni.

svejk

No ha ilyen jól megy ez Nektek akkor mindjárt kérdezek, csak megkeresem az ábrát.

svejk

No mindegy azt nem találom amit akartam linkelni de ez is jó lesz.
Egy szabványban olvastam, hogy a C értéke 0,1-0,15-szöröse az osztásnak, az r3 sugár értéke pedig a táblázatok szerint gyakorlatilag az osztással egyezik.

De nem találtam sehol utalást, hogy hol van ennek az r3-nak a központja?

Megnézve pár gyári kész lánckereket párnál kissé a lábkör felett indul az érintő, más kereknél talán inkább az osztókörnél.

Jó sok táblázatot átnyálaztam, de mindenhol csak a C-t és r3-at adják meg.

zozo

Gyakorlatból tudom, hogy a lánckeréken az osztásnak mindig kisebbnek kell lennie, mint a láncé. Persze csak minimális mértékben.

Ha a számítás szerint fogaztuk meg a lánckereket, átmérve a fogárkokat (páros fogszám esetén) azok halál pontosak voltak, de a lánc feszülve ment rá. Ha alámentünk a mélységnek, akkor a lánc szépen legördült és egy cseppet sem mozdult ki az árokból a görgő.

Már nem tudom, merre vannak a régi tapasztalati jegyzeteim, de a tanult képleteket át kellett írni :)

A kigördülés az osztókör alattról indul, de fejből nem emlékszem, hogy mennyivel. Valahol van egy TMK-s könyvem, abban szépen le van rajzolva, hogy mit honnan kell indítani.
Megpróbálom majd előkeresni.

svejk

Eh, a válaszodnak nincs köze ahhoz amit kérdeztem.
Légyszi kattints a linkre és tekintsd meg, hogy mit jelöl a C és r3!

zozo

Uhhh, basszus tényleg nem néztem, kapásból a lánc/lánckerék osztásra gondoltam C és r3 kapcsán :)

Igazából nem tudom, milyen tudományos előírás vonatkozik rá, de gyakorlatban ahogyan az esztergályosnak sikerül :)

Van amikor csak szögben egyenes oldalakkal letörik, mindenféle rádiusz nélkül.

000000000

lánc hajtás kell?

      

ANTAL GÁBOR

Zozó megválaszolta. Acaddal   Az egyetemi gépelemek könyvemben ben meg megtalálom a rajzot. Még arra is emlékszem hogy " kissé pontatlanabb de a célnak megfelel a GOSZT szabvány is". A neten is található jó rajz

Egyébként nagy ármérőjű keréknél nagyon olcsó megoldás a lézerezés . Ilyenkor pl 2 db vékonyabb lemezből illesztem össze a kereket . Pl 1/2 coll osztásnál úgy alakítom ki a kereket hogy 2 db 4 es lemezt helyezek egymásra , majd esztergával állítom be a vastagságot és a srégolást

svejk

Értem, köszönöm!

Pár hete elég hosszú időt eltöltöttem a keresésével, de hiába, konkrétumot nem találtam.

zozo

Átnéztem én is a 40+ éves gépelemek meg gyártástechnológia könyveimet, de egy árva szó nincs erről a letörésről.
Őseink egyszerűen az osztókörtől a fejkörig simán rádiuszosra letörik, semmi C érték meg ilyenek. Minek is, ott úgyis csak a ki- és belépéshez kell a láncot vezetni, ha jó a futás, akkor meg szinte hozzá sem ér a lánc.

A '70-es években csináltunk egy rakás Lada vezérműlánc feszítőt, dupla soros lánckerékkel. (a csúszkát kiváltandó)
Minden tudomány nélkül lettek letörve a fogak oldalai, az akkori műszaki rajz szabvány szerint, aztán mégis jól bírták a többezeres fordulatot.

Persze más a bicaj csoport lánckereke, ahol mint a kutya, ugyanúgy fut keresztbe a lánc is. Ezt meg oldalról is kihegyezik, hogy rátaláljon a lánc a fogra.

svejk

Köszönöm, hogy foglalkoztál vele!
Nincs különösebb jelentősége számomra sem, csak pár hete egy kolléga gyártott 3"-os 13 fogas lánckerekeket és mutatta rajzot.
Valami kiszerkesztett CAD rajz volt az is és ott is csak a C értékét adták meg, de azt nem honnan indul, sem a letörés szögét. (rádiusz sem volt megadva csak letörésként szerepelt)

A tervezőjét megkérdezve nem tudott a hiányzó adatra válaszolni, azt mondta hogy ahogy jónak látja a kolléga. :)

No ennek okán kezdtem el kutakodni de eredménytelenül.


svejk

No, ebből vetem a 0,1-0,15-szeres C értéket a múltkor, csak otthon nem találtam meg.

Közben rájöttem, hogy azért tűnik hiányosnak a méretmegadás mert valószínű hogy a körívnek érintője a lánckerék oldala és ugye 1 pont a kör kerületén, 1 érintő és a sugár teljességgel meghatároz egy kört.

Csak ugye megzavart, hogy a kezem ügyében levő 3 db lánckeréknél nem érintős kifutásnak láttam a letörési íveket és más-máshol voltak a kifutások.

svejk

Kollégám kérdezi, én fű vagyok hozzá.

20 éves Opel F-es Astra 1,6-os benyás Ecotech motorral.
Utolsó autószerelő óta a gyújtás ráadásakor nem indul ez AC pumpa a tankba, csak ha elkezdik indítózni.
Ez miatt aztán kissé nehezebben indul a motor.
Utána megy rendesen.

A gyújtásráadáskor az egyéb dolgok rendben vannak a műszerfalon.

Hogy működik ez, két helyről is van betápja az AC-nak?