Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

Kelepeisz Lajos

Na ebbe megint belenyúltam, akkor hogy is van ez, ha AC szervo a neve akkor miért nem rendelkezik egy szervo motor alap tulajdonságaival?[#nemtudom]

PSoft

Félreértelmezted.
Tibor, a rövidrezárt forgórészű, aszinkron motorokra írta, amit írt.

Kelepeisz Lajos

Az lehet, sőt biztos hogy félreértettem![#vigyor5]
Picit utána olvastam már amit találtam, az AC szervomotor mágneses forgórészű aminek köszönhetően széles sebességtartományban szabályozható, és minden tartományban nagy nyomaték érhető el, emelet akár 6000f/per fordulton is működtethető.

J-Steel

Létezik egyébként rövidre zárt forgórészű szervo motor is.
Ez számunkra hobbycnc-seknek nem érdekes, de azért érdemes megemlíteni.

A rövidre zárt forgórészű motor (angolból indukciós motor) nagy előnye, hogy mivel nincs benne mágnes, nagyobb fordulaton nem keletkezik az armatúrán olyan nagy visszaható feszültség. A nominál fordulat felett mezőgyengítéses módban lehet elég sokáig pörgetni.

10 évvel ezelőtt az egyetemen mutatták be azt a motort, amelyben a forgórész nem is tartalmazott vasat, csak műgyantával kiöntött rézvezetéket, a kisebb súly (tehetetlenség) miatt szuper volt a gyorsulása.
 Álló helyzetben sajnos soha nem lesz akkora nyomatéka mint egy állandó mágnesesé, de vannak olyan applikációk, ahol pont erre van szükség.

ANTAL GÁBOR

Mezőgyengítés aszinkron motornál ??[#csodalk] nekem újdonság
 Az aszinron motor fordulatszámát a póluspárok száma és a freki határozza meg  . Nincs valami elírva az adatlapodon ?

ndpkrup8z

Üdv mindenki
 Adva van egy Elco 3RGM 90-50/1 tip motor. Úgy tünik, hogy
 ez állandó mágnesű forgórészes motor.Egy hűtőagregát
 ventilátorát hajtja.Csapágyat kellene cserélni.
 Régebben mintha olvastam volna olyant,hogy ha ilyen (vagy
 hasonló)motorból a forgórészt kiszerelik a mágnesmező meg-
 gyengül, csökken a teljesítmény.
 A kérdés az, hogy a forgórészt kivehetem-e az állórészből
 károsodás nélkül.
     Köszönettel: Péter

hostya

Eddigi hozzászólásai alapján én is erre a következtetésre jutottam...

"Nincs valami elírva az adatlapodon ?"
======
Pedig ott van.. "sárgán-feketén:" Végzettség: Villamosmérnök

J-Steel

Megint személyeskedünk. Te vagy már a második a fórumon, aki ilyen megjegyzést tesz. Ez valami hungarikum?

 Frekvenciaváltónál vektoros módban lehetőség van a rotor pozíciójának meghatározására (vagy a tengelyen lévő encoderrel, vagy háromból két vezetéken az áram pillanatnyi értékét mérve). A vektros szabályzó által létrehozott háromfázisú jel két összetevőt tartalmaz: Egy elektromotoros és egy gerjesztő összetevőt. Utóbbi azért felel, hogy a forgórész mindig fel legyen mágnesezve, az elektromotoros pedig a tulajdonképpeni forgatónyomatékot hozza létre végzi.

 Most nincs időm végignézni, de valahol itt beszélt a Texas Instruments szeminárumán az előadó mérnök:
Youtube link időbélyeggel

 Ha úgy vesszük hogy ez valóban így van amit fent és korábban leírtam, akkor egy ugyanúgy gerjesztett forgórész nagyobb fordulaton nagyobb feszültséget indukál. A frekvenciaváltó DC köztes köre azonban limitált mondjuk 600V. Ha a motor nagyteljesítményű, akkor előfordulhat, hogy nagyobb fordulatra van szükségünk a névleges nyomatéknak csak a töredékére lenne szükségünk. Ekkor mezőgyengítést alkalmazunk, tehát csökkentjük a forgórész fluxusát.
 Mi a mezőgyengítést előszeretettel használjuk Siemens S120-as frekvenciaváltó szériánál/motoroknál.

gab27

Pedig de... enkóder-visszacsatolásos üzemben működik, tessék utánanézni.

ANTAL GÁBOR

A magyar műszaki irodalom a mezőgyengítést a Dc motorokra alkalmazza.  A leírás alapján  biztos igazad van.

J-Steel

A külső gerjesztésű DC motorokra gondolsz.

fpd0kbd4

Egy hozzászólása alapján, megalázni a másikat,egy külön sportág ezen a fórumon. Még nem vetted észre? De "lerosszomtabletával" simán kezelhető.

jani300

Na most akkor egyszerűen kérdezem , mert csak így értem :)
Az általad említett módszerrel a frekvencia és a póluspár által meghatározott fordulatszám fölé pörgethető a motor ?
Asszinkron jellegű motorra gondolok a kérdésben .
Ott tartok műszakilag hogy a szinkron fordulat szlippel csökkentett értékéig pörgethető .
Nem kételkedem , csak akkor változik a tudomány és érdekes is .

jani300

A purhab miatti beszólásért elnézést kérek , de azt tényleg nem kellene csinálni .

Csuhás

Érdekes amit írsz. Ha jól értem ennek a mezőgyengítésnek a fékezésnél van szerepe?