Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

5kye5guy9

A Z tengelyen túl nagy sebességek nem lesznek, az áttétel lehet akár 1:1 is, hogy azzal se növeljük a szükséges motor fordulatot. Tegyük fel, hogy van a motorban annyi tartalék, hogy leküzdje a pluszként megjelenő súrlódást is.
Ebben az esetben is lebeszélnél róla?
A másik opció a rotex kuplung. Ami most van rajta, az totál merev, azt nem akarom rajta hagyni.

000000000

Mert gondolom az ára vetekszik az AC szervóéval [#nevetes1]

000000000

Nem tudom mi a célod ezzel, de mostanában hódit egy új agyamentség a léptetőmotoros hajtások körében.


5kye5guy9

A cél az, hogy ha már úgyis átalakítom a Z tengelyt (egyéb, merevségi problémák miatt), akkor a jelenleg rajta lévő (lásd kép) totál merev kapcsolatot kiváltsam valamivel, mert ehhez 100%-os egytengelyűség kéne, amit nem fogok tudni garantálni.
A szíj és a kuplung között próbálok választani, és az előbbi mellett szól, hogy abban az esetben a motort lefelé tudnám fordítani. De ez csak egy hasznos mellékhatás lenne, nem létszükséglet. Ha azt mondjátok, hogy baj van a szíj hajtással, akkor maradok a betétes kuplungnál.

  

000000000

Nem tudom ilyen merevségi problémák adódtak ezzel.
Ahogy nézem ezek 15-ös sínek 16 orsó 5-ös emelkedéssel.
Milyen merevségi gondok lehetnek ezzel amit egy rotex kuplung vagy egy áttétel megoldana ?  
A kuplunggal max az orsó élettartamát növelnéd meg mert nem verné szét a léptetőmotor okozta rezonancia.
Erre pont megfelelő lenne a linket videóban említett csillapító.

000000000

Nem kell ám mindent elhinned amit a tutit mondó illetékes elvtárs mond.

Az az ötleted, hogy a merev kötést kiváltod, teljesen helyénvaló. A merev kötés egytengelyűség mellett is mindenféle káros rezonanciát közvetít oda, vissza.
Közvetlen hajtásnál legjobb megoldás a betétes kuplungok. Jó megoldás a szíj áttétel is. Jó minőségű, lágy szíjat kell használni, megoldva a feszítési lehetőséget.
Egyáltalán nem kell törekedni a lépés/egész egység elmozdulásra. Semmi jelentősége nincs.

Az áttétel nagysága, vagy léte több dologtól függhet.
Jó lenne tudni, mire akarod használni a gépet?
Kb mennyi a teljes Z mozgatott tömege, marómotorral együtt?

A Léptetőd NEMA23-1.8Nm motor és 1605 golyós orsó teljesen megbízható működést tud biztosítani közvetlen hajtás esetén is. Átlagos hobby gépet feltételezve.
Ha válaszolsz a két kérdésemre, még írok.

keri

Nekem damper nélkül is olyan a hangja mint ennek damperral...elrontottam valamit? [#hehe]

000000000

Bizonyára igen ! [#hehe]

000000000

Az ilyen hangot a rossz minőségű vezérlő, és rossz beállítás okozza. Együtt és külön külön is.

5kye5guy9

Pál Úrnak majdnem majdnem tökéletes a szemmértéke, a sínek 20-asok. És a merevségi probléma javulását nem a kuplung/szíjtól várom.

Az átalakítás oka, hogy le kell rövidítenem a löketet, mert ez most (gyárilag) kb. 320mm 2db HGR20 kocsival, amik így kb. 350mm-rel vannak magasabban, mint a maró éle. Felnyúlik egy torony az égbe, amiről lelóg egy hosszú gólyaláb, feleslegesen. Mert nekem elég lenne 150-190mm mozgás (190mm van a híd alatt), és 4 kocsit tennék rá.

Ami mozgat (Z tengely elemei + 2.2kW marómotor) kb. 7-9kg.
Alumínium/réz marására (is) használnám, meg persze puhább anyagokra, fára, műanyagokra.

Nem olyan vészes, ahogy most marja az ALU-t, (a képen lévőt 6 és 10mm-es szerszámmal martam) de jó lenne javítani rajta.

Ismétlem, a szíjjal nem az áttétel volt a cél, csak a helytakarékosság, kérdés, hogy ezért cserébe mit veszt az ember. Ha jelentőset, akkor van ilyen D25-ös kuplung a polcon.

    

000000000

2 kocsi ekkora kinyúláson édeskevés hiába van rajta akár nagy előfeszítésű is.  
Azért csak kiderül mi a hiba !

000000000

Értettem elsőre is, miért hoztad fel a szíj lehetőségét.
Csak arra gondoltam ha már átalakítasz hoz ki belőle a legcélszerűbbet.
Ha sok olyan munkát készítesz ami sok apró Z mozgással jár, akkor a célszerű áttételezni a nagyobb gyorsulás miatt. A súly miatt is.
Ha nem, akkor 1:1 is jó. A motor és orsó mindkét esetben megfelelő. Az, hogy az 1:1 -et szíjjal csinálod vagy nem. Nincs jelezősége, ha jól van kivitelezve.

5kye5guy9

A hibával én is tisztában voltam, ezért indult az átalakítás ötlete. Ennek kapcsán merült fel a szíj vagy kuplung kérdés.
Akkor szerintem megcsinálom szíjjal, maximum előkészítek egy-két furatot, csatlakozó felületet, hogy ha nem tetszene menet közben, akkor könnyen átalakítható legyen kuplungosra.
A Z tengely sok aprót leginkább a V-carv marásoknál jár. Ezeket figyelembe véve mekkora áttételt javasolnátok?
Szíj hangra mennyire kell számítani?

000000000

Áttételt én 1.25 és 1.5 között választanám.
Ami még fontos, a szíj hosszát a lehető legrövidebbre válaszd. Ne legyen se lazára se túl feszesre állítva. Valamekkora benyomhatóságának kell lenni.
A szíjnak nem lesz hangja. Ha mégis, akkor valamit nem jól csináltál.

5kye5guy9

Mindenkinek köszönöm a hozzászólását!
Majd beszámolok az eredményről.