Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

3k74cecek

Ez érzésre ilyen meleg, vagy mérted pontosan?
Mennyi idő alatt lett ilyen meleg (hideg állapotból indulva) ?
Ha tovább járatnád melegedne még, vagy ez az állandósult állapot?

000000000

Mértem. Elég gyorsan szerintem (kb. 3 perc), úgy érzem, nem melegedett tovább (10 perc össz járatás), de aggaszt, hogy ebbe marási teljesítmény nem volt (fogalmam sincs, hogy a két erősen rászorított falap meg a tokmány súlya megfelel e a marási erőknek, szerintem nem). Lehet, hogy normális a 60-70 fok, de engem nagyon meglepett, a procim vízhűtéssel, túlhajtva 40 fok...  
Legfeljebb tekerek rá rézcsövet és vízhűtése lesz:-)

Szalai György

Mosolygós szép jóestét.
 
Ha nem méred meg a villanymotorod által próba közben felvett áramot, teljesítményt és időt, vagy elektromos munkát, akkor soha nem tudhatod meg, hogy a feszültség és a felvett áram szorzata, nem több-e 550Watt-nát. Azaz, hogy mechanikailag nem terhelted-e alaposan túl a motorodat. Az elvégzett munkát is mérheted egyből, ha másképp nem, hát a villanyóráddal.
- Mindent kikapcsoljál otthon, mindent húzkodjál ki a konnektorokból.
- Amikor nem forog semmit se a villanyórád, akkor dugd be a motoros cuccod csatlakozóját egy üres konnektorba és kapcsold be, had pörögjön a villanyóra.
- Amikor a villanyóra alumínium forgó tárcsáján lévő széles csík éppen középen van, akkor gyorsan kapcsold le a villanyóra alatti kisautomatát.
- Vegyél elő egy másodpercmutatós órát, és mikor egész perchez ér, kapcsold fel a villanyóra alatti automatát, amit az előbb lekapcsoltál.
- Figyeld az időmérő eszközödet, közben számold a villanyóra alumínium tárcsájának fordulatait.
- Pont egy perc elteltével, kapcsold le ismét a villanyóra alatti kisautomatát.
Írd fel egy papírra, hogy a motor által végzett elektromos munka hatására mennyit forgott a villanyóra alumínium tárcsája.
 
A fordulatok számából ki kell kalkulálnod az elvégzett elektromos munkát.
Minden villanyóra adattábláján van egy szám, ami megmondja neked, hogy egy kilóWattóra munka hatására menyit kell forognia az alumínium tárcsának. Honnan tudod, hogy melyik az a szám? Az van utána írva, hogy rev/kWh vagy csak r/kWh.  
- Az egy kilóWattórát, azaz 1000 Wattórát oszd el ezzel a számmal, és már tudod is, hogy egy tárcsafordulattal hány wattóra elektromos munkát mértél meg.
- De neked nem egy tárcsafordulatod volt, hanem több. Tehát szorozd össze az előbb megszámolt tárcsafordulatokat ezzel a tárcsafordulatra eső Wattórával.  
Most már tudod Wattórában, hogy a motoros cuccod, menyi elektromos munkát volt kénytelen elvégezni miattad egy perc alatt.
- Nem ment egy órán keresztül, mindössze egy perc ideje volt erre. Egy egész óra alatt hatvanszor ennyit melózott volna. Tehát a Wattórában kapott elektromos munkát szorozd meg hatvannal. Így megkaptad menyi Wattórát dolgozott volna a motorod, ha hagyod egy óra hosszát járni.
- Ha ebből az egy órai Wattóra elektromos munkából, egyszerűen figyelmen kívűl hagyod az idő tényezőt, akkor előtted van Watt-ban a motoros motyó által felvett villamos teljesítmény.
- Na! Ezt a Wattszámot már összehasonlíthatod a motorodon feltüntetett 550 Wattal. Ha több mint 550 Watt, akkor mechanikusan túlterhelted a motorodat, nem is csoda hogy beleizzadt.
Ha meg kevesebb, mint 550 Watt, akkor még nincsen túlterhelve.
 
Hogy a 60-70 fok sok-e vagy nem, azt a végzett munka ismerete után, a motor gyártójától, forgalmazójától, adatlap alapján tudhatod meg. Egy korszerű, de általános felhasználású motor maximális megengedett hőmérséklete száz fok körül is lehet, (Speciális motornál még több. Szilikonok, spéci műanyagok.) a felhasznált szigetelő és kenő anyagoktól függően. Régi gyártású motoroknál (A szerves anyagok felhasználása miatt, papír, gumi, szerves szigetelőlakk, szerves csapágyzsír, amik a hőmérséklet emelkedésével rohamos öregedésnek indulnak.) jóval kevesebb, 50 fok körül.
 
Lehet az is, hogy nem csak a fadarabfék terheli meg nagyon, hanem a marófej, ami szerinted is szintén túl meleg. Nem jár az kissé nehezen?
 
Persze ez sem szentírás, csak az én saját véleményem. Tévedek, elrontok dolgokat. De ha nem javít utánam senki egy ideig, akkor lehet benne igazság. Nézzen utánam, aki tud.

svejk

Egy kis kiegészítést ha megengedel a villnyórás teljesítményméréshez.
Az óra csak  a valós teljesítményt méri a meddőt nem. Egy ilyen motornak a cos fi-je főleg terhelve elég rossz is lehet.
És sajnos a meddő áram a tekercset melegíti még plusszban.

3k74cecek

Ha ezt hideg állapotból produkálta a 3 perc alatt akkor vagy nagyon túlterhelted, vagy részleges zárlat van  már a motorban. Hogy melyik eset áll fenn, azt  az üresjárási és a terhelés alatti áramból, és a Szalai György 2255-ös hihetetlenül precíz leírását véghezvive lehet majd eldönteni.
Maga a 60-70 fok még elmegy, de már több ne legyen. Viszont erős a gyanúm, hogy azért még egy kicsit melegedett volna ha tovább járatod. A tokmány súlya nem számít terhelésnek folyamatos járatáskor, ez csak a bekapcsoláskori gyorsítás idején jelent terhelést.
A fával való szorítás már jó, vagy akár sok is lehet. Ez szorító erő és átmérő kérdése.

3k74cecek

Tökéletes. Azt ugyan én nem láttam sehol a hozzászólásban, hogy a marófej is meleg lett volna. Persze ha azt szorította a fa akkor jogos.

000000000

- Na! Ezt a Wattszámot már összehasonlíthatod a motorodon feltüntetett 550 Wattal. Ha több mint 550 Watt, akkor mechanikusan túlterhelted a motorodat, nem is csoda hogy beleizzadt.
Ha meg kevesebb, mint 550 Watt, akkor még nincsen túlterhelve.
 
- Lehet az is, hogy nem csak a fadarabfék terheli meg nagyon, hanem a marófej, ami szerinted is szintén túl meleg. Nem jár az kissé nehezen?  
 
 
El vagyok ájulva, de komolyan:-) szombaton kipróbálom, kiszámolom, meg lefotózom a ketyerét, lássátok, miről van szó.
 
Sajnos szorító erőt nem nagyon tudok mérni... Szerintem a marófej nem jár nehezen (más orsókkal összehasonlítva, stb), de az biztos, hogy van surlódása, tömege, hiszen eleve  a főorsó vagy 4 kg, a többiről nem is beszélve.
Lehetséges, hogy a fadarabos leszorítás lett túl erős, itt is az a bizonytalansági tényező, hogy nem tudom, mekkora erők vannak forgácsolásnál  
 
(esetleg, ha valaki tud rá adatot, mondjuk, 20-as marószárral 5mm-es fogásmélységre, valamilyen előtolásra, akkor meg tudom azt tenni, hogy x kg súlyal terhelem a tengelyt, amit szorítok a fával, és valamivel egzaktabb eredményt kaphatunk)
 
Maradok a Szalai féle számításnál, oszt kiderül, elektronikailag ok e kb.
(sajnálom, hogy ennyire amatőr dolgokkal fárasztalak titeket, de sajna tényleg fafejű vagyok hozzá).

000000000

http://cnctar.hobbycnc.hu/stgellert/marofej.jpg" TARGET=_fnew>emlekeztetőül, erről a marófejről van szó

000000000

Az egyik gepemen van egy ampermero, ami a fomotor aramerosseget mutatja. 3kW-os 3F motor.
Ezen ha megnezem adott parameterek mellett mennyi aramfelvetelt mutat az segitseg? Ad valami alapot a szamitasokhoz?

000000000

Megköszönném, szerintem igen!
Aránypárokkal számolva valami összehasonlítási alapnak jó lesz (amúgy egyre inkább arra gondolok, egyszerűen kicsi a motor:-( ).

svejk

Figyeljcsak Stgellert!
Én azt hiszem ismerem a cuccod eredetét.
nekem gyanus hogy az nem 50Hz-es motor...
Várj egy pár napot utánanézek...
Volt abban a szerkezetben egy mechanikus freki, vagy vázisváltó is (motor-generátor)

000000000

Várj egy picit vele, holnap lefényképezem, az adattáblát is, abból okosabbak lesztek (Stojkától van amúgy, valami olyasmit emlegetett - rég volt, vagy 1 éve:-) ), hogy mechanikus fordulatszámszabályzó létezik hozzá)

3k74cecek

Most visszanéztem a témát az elejéig. Kicsit más lett a dolog állása. Teljesen félreértettem a dolgot. Azt hittem a motor tengelyén van egy sima marófej, nem pedig egy hajtómű.
Flexibilis tengellyel meghajtva ez a hajtómű (én a marófej alatt másra gondoltam) 2900-as fordulattal, már elég jelentős terhelés egy 550 w-os motornak. Ezt mutatja az is, hogy a hajtómű is melegedett, pedig annak nem igazán illene. Ott valószinűleg túl sok a zsír benne, és a keverési munka alakul hővé. Aztán kérdéses, hogy a csapágyak mennyire vannak megszorítva? Kézzel mennyire könnyű megforgatni? Tudom ennek a beállítása kompromisszum, mert nem szabad kotyognia, de szorulnia sem. A fogaskerekek nem szorulnak ? Van elég hézag a fogak között? Aztán a flexi tengely is veszteség, mert a bele végig dörgölődik a házához. Milyen hosszú a flexi tengely?
 

000000000

Érzésem szerint minden ok, a flexi tengely 2 méter hosszú, 10mm vastag szállal rendelkezik. Két ujjal tudom forgatni a marógép tengelyét, vagy a motor tengelyét, úgy, hogy össze vannak kötve a flexibilis tengelyel, és a tengely mondjuk 40 cm-es rádiusszal "u" alakban van....
http://magiist.fpn.hu/Kepek/bowden.jpg" TARGET=_fnew>itt látható a flexibilis tengely
A motorral nem foglalkoztam még, mert nem bírok rájönni, hogyan lehet bekötni:-)

000000000

Biztos, hogy nem tudtok mondani egy nagyon ovodásoknak készült elektronikával foglalkozó könyvcímet?
Valahogy, az az érzésem, amikor egy vak ember meséli a látóknak, hogy milyen szép is volt a napfelkelte Bali szigetén...:-)