Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

fs9s63xkf

Helló!
 
Léptetőmotorral, 16x4-es golyósorsóval, maximális 8000 mm/p.
Fánál munka közben a 4000 mm/p nem szokott gondot okozni.
 
Üdv.:
Psychobilly

000000000

DE az biztos nem kemény fa !!!Sőtt még fenyő sem vagy max1mm fogással!![#csodalk][#eplus2]

000000000

nálam  6000-rel vitt tegnap 13 mm-t  fába, fenyönél keményebb anyagban
a Z tengelyem elment kicsit  azt lejjebb kell venni majd ,  
de 6-7mm az ideális fogás, tul sok volt ez a 13 mm :)

000000000

Szia Ebalint!
 
297-es IC-t kaphatsz  Budapesten a LOMEX-nél
(Lehel út eleje) , vagy az Elektro KONTHA (üllői
út 60-as szám környékén).

4mjnxdwuu

Hello.  
A Kérdésedre a válasz : minimális, ezt már sajnos csak önmaga mozgatására tudná használni, ha engedném. Igazság szerint 30V ról használom, ott kb 8-11 m/p ( ezt 20cm ut alatt gyorsulta fel a 40 cm-es asztal) de kisérlet kedvéért mentem fel 60 V-re ott a 40 cm alatt értem el ezt a sebességet, majd az asztal a lendülettől fogva mejdnem leborította magát. Mert erő ott már nem volt, csak lendület. De ezt az értéket, szerintem csak a golyós orsónak, + a kis alu asztalnak köszönheti. esetleg a nema34-nek.
üdv.

000000000

H1 vezérlő, 30V-os motortáppal, 1242-es (kb. 0.4Nm-es) Japán motorokkal, M8-as menetesszár X tengely gyorsjárat 5200mm/perc, Y= 4800mm/perc, Z=8000mm/perc (M1 mechanika).

fs9s63xkf

Helló!
 
Az bizony 4mm-es fogás volt és még nyugodtan lehetett volna több is. Egy parkatta darab volt szóval nem épp a puha fák közé tartozott :)
 
Üdv.:
Psychobilly

mutz8958e

Szia Géza!
 
Köszönöm  tippet.
 
Közben sikerült Szegedröl a RET-Kft-töl rendelni. Nagyon korrektnek tünnek.
 
Internet elerhetöseg :
 
http://www.ret.hu" TARGET=_fnew>Itt

000000000

...csak ámulok és bámulok a sebességeken...

000000000

Üdv. Mindenkinek!
 
Köszi Trapista a válaszodat, ezt feltételeztem én is.
Itt azért elképesztő adatok vannak továbbra is,  
ha megengeditek én Mindenkinek azt mondanám,
hogy, ha egy átlagos lépetető motor eléri az 600 -1200 1/min
tartományt, és még ott leadja a névleges nyomatékának
10 - 20 %-át, akkor kisebb fajta műszaki, technikai csodával
állunk szemben.
Azért két dolgot az ilyen extra közölt adatoknál megjegyeznék:
-érdemes lenne az igazi mérést megtenni, azaz egy frekimérővel
megmérni a step jeleket, és abból meghatározni a fordulatszámot.
(pl. : mért freki (Hz)  /  egy fordulatra eső lépésszám). Ugyanis
az egy dolog, hogy a monitor adott ablakában mit ír ki a program.
- a motort érdemes közben nyomatékkal terhelni, (legegyszerűbben
egy súlyterhelésű tárcsával önmagában, ha pedig már be van építve
akkor mondjuk egy 20 - 500 N-os erővel (kinek mekkora teljesítményű
a hajtása) az elmozdulással párhuzamosan terheljük meg az adott
hajtást. Ebből a tesztből sok minden (P, M) visszaszámolható.
Ha így is tudja a rendszer ezeket az extra jó paramétereket,
(amit kétlek), akkor korrekt a max. sebesség. A végcél ugyanis
ne feledjük a lépésvesztés elkerülése, a biztos pozícionálás adott
tartományon belül.
Ha nem így járunk el, lassan az derül ki, hogy egy léptető motoros
hajtás 2-10-szer jobb paramétereket produkál,
mint egy szervohajtás :))), ami azért a szakiradalom és tapasztalatom
alapján csak - csak nem lehet valós dolog.
 
Üdv.: Tibor45

000000000

Szia Tibor45!
 
Természetesen a motorok ezen tartományban már rég szinkronmotorként viselkednek, de ez nem baj, ha a szolgáltatott nyomaték még felette van a terhelőnek. Ha ez nem így lenne a motor azonnal blokkolna (kiesne a szinkronbol)! A végleges sebesség beállításoknál simán tesztelni kell a gépet ősszetett alakzatokkal (méret és alak helyességet ellenőrizve), ha ez így ok, akkor miért ne lehetne használni a rendszert?!
A H1 Vezérlő tuningnál leírtam a folyamatot és a CNC tesztekkel (menü alatt) olvasható módokon (is) lehet tesztelni.
Természetesen ez a sebesség csak kézbentartott gyorsításokkal használható és szinte kizárólag átpozícionálásokra (nem megmunkálásra a lézert kivéve)!

000000000

bocsi elszámoltam mwgam , csak 3000mm/percel martam :)
a gép megy  6000-rel is  de az má gépnyuzás
 

4im2adcie

Nekem még sokat kell gyakorolnom hogy utolérjem Trapista 17 000 mm/perces gépét. Én még csak 1000 mm/perc körül járok.
Kellene a talin egy gyorsulási versenyt tartani, mindenki bemutathatná mit tud, lehetne fogadásokat is kötni. [#nevetes1]

000000000

Hello Mindenki!
 
Egészen komoly témává vált ez a maximális sebesség ügy.  
István Neked abban igazad van, hogy van olyan stepmotor, ami
igen óvatos gyorsítási előjáték után állandósult állapotban tényleg
forog 50 -100 1/s-al. A probléma ott van, hogy ezt a motort
ilyenkor már szinte csak a tehetetlenségi nyomatéka tartja  
"életben". Ez viszont egy felhalmazott energia (kvázi egy szinkron
lendkerék W=1/2*teta*omega*omega energiamennyiséggel),
és nem sok köze van a kézbentartható hajtáshoz.
Ha tehát egy ilyen rendszert
a legkisebb terhelésből, veszteségből adódó nyomatékcsúcs
kizökkenti, akkor ahogyan írtad kiesik a szinkronból, és megáll.
Ez viszont szerintem elég nagy gond, egyértelmű lépésvesztés,
nem is kismértékben. Ráadásul ha behelyettesítünk egy M6-os  
orsó-anya líneáris hajtás erőátviteli, ideális képletébe, azt kapjuk
hogy F=~6280*M, azaz 0.01Nm hasznos nyomatéknál is közel
még 6 kp-os tolóerőd van, magyarul ilyen mérvű lassító áttételnél
a rendszer már nagyon érzéketlen a szánra ható plussz erőre, tehát
valóban működőképesnek tűnik a dolog. Azonban rendszertechnikailag
azt kell nézni, hogy főleg egy menetes szárnál a súrlódónyomaték,
szennyeződések miatti többletterhelések, kopások, stb hatására
mindig csak egy hajszálon múlhat a szinkronban maradás,  
hiszen ezek a terhek már közvetlenül a motor tengelyén nagy
szorzótényezővel hatnak.
Arról már nem is beszélve, hogy ha hirtelen kellene megállni,
vészhelyzetben, akkor ez hogyan realizálható.
Összefoglalva: én, mint valamikori CNC gépgyártástechnológus
nem úgy nézek csak egy motorra, mint egy L és R elemekkel
helyettesíthető villamos elemre, hanem a teljes mechatronikai
rendszerban elfoglalt paraméter hatásai érdekelnek.
Itt szerintem sok kedves Fórumozónak az a gondja, hogy már
gépeik mérete, vágyaik, valós feladataik már nem "hobby" szintűek.
Félreértés ne legyen - István, én Téged nagyon tisztellek, és
Magyarországon szinte egyedüli vagy, akinek mindenki sokat
köszönhet ezen a fórumon.
De azt hiszem, akik itt már 1-2 KW-os főorsóval acélt is forgácsolnak
a gépeikkel, csakis a valós, még kézben tartható M-n jelleggörbére
alapozhatják a hajtásukat. Ehhez a Te hajtásod is kiváló.
Maradjunk annyiban, hogy aki komolyabb ipari feladatokra is
használja gépét, én azoknak step hajtás esetére nagyon tanácsolom
a 20-40%-os nyomatékletörési pont meghatározását, és e fölött
saját érdekükben ne járassák gépüket. Akit pedig ezek az érvek -  
gondolatok nem érdekelnek, mivel demokrácia van, Mindenki azt
csinál amit akar adott határokon belül!:)
Bocsánatot kérek a kicsit hosszabb szövegért.
 
Motoros gyorsulási verseny ötlete pedig nem rossz, érdemes
lenne rajta elgondolkozni!
 
További szép napot!
 
Tibor45

000000000

Értem és megértem érverésedet!
Természetesen lehet eszmefuttatásokat indítani és amit írsz az szerintem is reális "veszély", de a gyakorlatban, ha a gép a teszteket jól produkálja, "szerintem" hobbi célokra használható "határ értékeket" kapunk (persze nem árt a határérték alat használni gépünket)!
Én azt sem szeretném, ha egyeseket megilyesztve, a gépük lehetőségét nem (merve) kihasználva használják! Szerintem, ha a tesztek jók, mehet a dolog![#vigyor2]
Természetesen a szennyeződések okozta "váratlan" nyomaték emelkedések veszélye reális, de nem tudom, hogy mikkel kell (lene) számolni a "biztonságos" értékekekn belül maradáshoz (hobbi szinten)!
Egy biztos, ha a motor lépéstéveszt (kiesik a szinkronból), akkor blokkol és ez eléggé észrevehető ahhoz, hogy tudjunk a jelenségről és beavatkozhassunk![#eljen]