Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

fn47xk7ei

a sinusgörbe ívének csúcsán nem áll meg szintén egy pillanatra?).[#kerdes]... vagy inkább állandó szögsebességgel áthalad a maximumon és a nulla értéken?[#nemtudom]

sastas

Az aktuális sebességet összekavartam a gyorsulás irányával [#conf]

g89ketty

Tudsz jobbat? Enélkül hogyan viseljelek el?[#pias]

svejk

Hogy mik vannak!?
Ilyet sem láttam még mint a bal oldali...
[#t19p118049#]

PSoft

IdézHogy mik vannak!?

Én meg ezen lepődtem meg a minap, szintén abban a topikban.
[#t19p117444#]
Igaz, hogy én már láttam ilyet, de úgy kb....negyven évvel ezelőtt.:)

Még úgy hirtelen, gondoltam is rá hogy meg kéne venni.
Ide a topikba...donornak.:)

2si5rj3b

E2N Előtolás ütközésre kikapcsolás:
Akinek E2N esztergája van, és tényleg jó állapotú, az nem véletlenül ragaszkodik hozzá. Az enyém pl. mióta öt éve megvettem, napi használatban van. Nagy szerencsével került hozzám minden gyári alaptartozékával együtt. Jóval később próbáltam ki az előtolás túlterhelésre való kikapcsolását, és ezzel meg is találtam az egyetlen hibáját ami felemlíthető, ugyanis a szerkezet nem működött. 30 év forgácsolás után az ember ugyanúgy tud hibákat elkövetni, mint kezdőként, csak ezek egyre ritkábbak az idő előrehaladtával, de nemrég mégis sikerült: a bábbal ütköztettem meg a hosszánt. Most februárban volt egy kis állásidő, rendes karbantartást végeztem, és nekifogtam szétszedni a lakatszekrényt, hogy a végére járjak a dolognak. Némi elemzés után az alábbi megállapításokra jutottam: A kikapcsolást egy körmös tengelykapcsoló végzi, mely 90 fokos, szimmetrikus fogakkal kapcsolódik össze, és a megnövekvő nyomaték hatására egy rugó ellenében tengely irányban elcsúszik egy csőtengely, ezzel kapcsolva ki az előtolás reteszelőjét.
A hajtáslánc  a szekrény jobb oldalánál kezdődik:  Zárófedél, amit 4 db M4-es csavar rögzít az öntvényházhoz. Mögötte egy nyomcsapágy, majd a vonóorsóhoz csatlakozó siklóreteszes hüvely, amit a vonóorsó hajt meg.  Ez a ,,H" jelölésű alkatrész a képen. Jól látszik , hogy ez egy további ,,T" alkatrészt hajt körmös kapcsolóval, a kettő között pedig rugó van.  A ,,K" jelölésű horony a ,,T"-része, amely az öntvényházban  találkozik a 90 fok ékelésű tengelykacsolóval,  aminek egyik fele magának a csigának a vége ,,90" jelölésnél van, de az öntvényházon belül, tehát nem látható. Ha a csigaorsó megáll, a ,,T" alkatrész  a hornyával együtt elindul jobbra. A 45 fokos fog felmászik a mindkét oldalon 45 fokos emelkedőn, miközben az előtolás reteszelő mechanizmusát ,,R" karral kilöki a reteszelt helyzetéből.  Ezzel  az előtolás hajtása megszakad,  az előtolás kézikarja alaphelyzetbe ,,ugrik".
Ráérzésre, utána meg némi rajzolás-számolás után rájöttem, hogy a beszerelt rugó túlzottan ,,kitart" a szerkezetben. Hogy valaki valamikor nem jót szerelt be, vagy eleve nem jót tettek bele, az rejtély marad, de az biztos, hogy a beszerelt rugó erejének legyőzéséhez az összes a lakatszekrényben lévő alkatrész szilárdsága kevés lenne, vagyis előbb összetörne, mint kikapcsolna a szerkezet.  A rugó eredetileg 3 mm-es keresztmetszetű, és 60 mm hosszú volt.
2,2 mm-es átmérővel, 50 mm-es hosszal a számítás szerint már működnie kell a szerkezetnek, mielőtt bármi tönkremenne a lakatszekrényben. Elmentem hát egy bácsihoz, aki 60 éve rugókat gyárt. Kettőt készíttettem, 2,2-es, és és 2,0 mm-es rugóacélból  19-es belső átmérővel, 50 hosszal. ( A vonó orsó átmérője 18 mm-es). Telitalálat lett a 2,2 mm-es, pont jónak bizonyult, ám  a 2 mm-es méginkább jó, mert a keresztszán kikapcsolásához, az előbbi rugó még mindig elég durva karakterisztikájú. Ha valakinek hasonló problémája van, annak nincs más teendője, mint szétszedni az egységet, megvizsgálni, hogy nincs-e berágódás, vagy egyéb defektus ami megakadályozza a helyes működést,  azután egy 19-es belső átmérőjű , 2,0-2,2-es  anyagból hajtott 7 menetes rugó kell még, és a kikapcsolás működni fog!
Fontos!!!
Nekem egy 1969-es ,,R" típusjelű gépem van. (régi lakatszekrénnyel) Nem tudom, hogy vannak-e módosított változatok, de gondolom, hogy vannak. Aki  esetleg kísérletezik a rugóerővel, annak érdemes először kézi hajtással, szánütközővel  próbálkozni, nehogy tönkremenjen valami. Az E3N lakatszekrénnyel szerelt szerkezetek számomra ismeretlenek, ezért a föntebb leírtak azokra nem vonatkoznak!    
Innen is üdvözlöm Dr. Fazekas Lászlót, hajdani professzoromat, és nem kisebb tisztelettel  Kasza József, néhai Kiss József, és  Kupeczki József tanártártársaimat, és hajdani  tanáraimat.  
A képet Svejk (a derék katona [#smile])) fórumtárstól kölcsönöztem (remélem, hogy nem baj).

  

Csuhás

Az E3N lakatszekrényben egy pici differenciálmű van, aminek a három tengelyére a következők kapcsolódnak: Az előtolás behajtása, az előtolás kimenő tengelye, és egy érdekes íves fogazású körmös tárcsa. Ezt a tárcsát rögzíti egy görgő amit egy állítható erejű rugó tol a fogak közé. A működés során a három tengely fordulatainak összege zérus, a forgás a behajtásról megy az előtoló tengelyre. Ha az megáll, mert ütközőhöz értünk akkor a forgás a rugós fékezésű tárcsára jut, és a fogak közül kitolódó görgő kikapcsolja az előtolást.

2si5rj3b

Köszi a leírást! Így már sejtem a dolgot! Egyébként van elérhető közelségben több E3-as is, lehet, hogy addig somfordálok, amíg bele nem kukkanthatok az egyik lakatszekrényébe.
Különben ha az E2 siklóreteszes csőtengelyét némi trükkel átalakítanánk, hogy a rugó "feszességét" lehessen befolyásolni, (mert ugye abban van rugó talppontja) akkor simán lehetne állítani nagyon finoman. No majd ha nyugdíjas leszek, és esetleg még bírok mozogni...

Csuhás

Összeszerelési rajz van a lakatszekrényhez, sajna nem túl részletes.

Az emu gépemnél volt a vonóorsó körül egy menetes hüvely, azaz lehetett a körmös kapcsoló rugóját előfeszíteni, és egyben beállítani a lekapcsolási erőt.

PSoft

Az elektronika topikból...

[#t47p22682#]

Az emlegetett Texas ős-PLC modul, pár közelebbi képen.

          

PSoft

És, a modul belseje...

          

svejk

Aha!

Ez azért más mint amire én gondoltam eredetileg, de azért köszönöm, hogy bemutattad! [#worship]

PSoft

Tipikus, sehol máshol nem használt "szerelvénydoboz", ragasztható, sima talpú MM fal, no és, a mára már kihalt szerelvény, a...borotvadugalj.:)

    

PSoft

Úgy fél évet ment...
4db. 7W-os spot LED-et hajtott...
Kb. egy hete, napról-napra látványosan kezdett csökkenni a LED-ek fényereje...
Ma még bekapcsoltak ugyan a LED-ek, de hunyorgó, kb. 1/10-ed fényerővel...
Aztán, pár másodperc után...végleg kihúnyt a négy spot fénye, ennyi volt.
Látható hibája nincs a meghajtónak.

Egy új meghajtóval viszont...megint fényár van a négy spot-on.

          

Csuhás

Látható hibája nincs a meghajtónak.
Látszik az a hiba csak szkóppal kell nézni. [#nyes]