Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

fn47xk7ei

No igen, régebben még a kréták is jobb minőségűek voltak.[#wow2]

    

4umhue7vh

Biztos volt már téma, de én nem tudom, miért van PL. Pansonic AC szervo motorba lendítő kerek 120x13mm . Middíg arról van szó hogy, vékony orsó, kicsi bordáskerék, tengelykapcsoló, stb. Akkor most mi van?

  

000000000

Semmi nincs.
Ugyanis az az alkalmazás, ahova ezt a SPECIÁLIS motort tervezték, oda ez a motor forgórész kialakítás az optimális.
Ezzel a nagy lendkerékkel (J~=20.6 kgcm2) szószerint vasba öntötték a motor hajtás szerényebb dinamikai képességét. Így valószínúleg ez a motor nem is egy CNC pozíció hajtást valósított meg, hanem csak valamilyen különleges sebesség hajtást, ahol fontos volt a nagyobb elektromechanikai időállandó.

PSoft

Valószínú úgy van ahogy mondod.
De fordítsuk meg a dolgot, a hobbista fejével gondolkodva.(csak elméleti síkon)

Ha én "ügyesnek" érzem magam és valamilyen módon leveszem róla a ~=20.6 kgcm2 J-vel bíró "lendkereket"...
Van rá esély, hogy ez a motor akár egy CNC pozíció hajtásban is jól teljesíthet?

4umhue7vh

Ez konkrétan egy gyári cnc y tengelyén volt, bocs azt elfelejtettem leírni. Ha nem onnan szedem le fel sem merül bennem hogy feltegyem a kérdést.

000000000

Motor P? Motor feszültség? Motor névleges fordulatszám? Motor pólusszám?

Mekkora tömeget mozgatott ez a motor? Egy motor fordulatra hány mm-t mozdult el ez a tömeg? Milyen CNC gépről beszélünk egyáltalán (fémforgácsolás, SMD beültető, ...)?

Ha ezekre van adatod, akkor lehet talán valamilyen logikus indokat találni, miért így tervezték meg ezt a motort, azaz mint írtam miért növelték meg ennyivel az időállandóját a dinamika rovására.

4umhue7vh

Sajnos a gép gyártóját nem tudtam kideríteni, de fémipari gép volt. Nálam van a komplett  X-Y tengely, 32mm vastag 700 ill 900mm hosszú 10mm emelkedésű orsót forgattak direktbe. az egész cucc 350kg körül van, a fényképen szereplő motor ezt a tömeget mozgatta, az x tengelyen is ilyen motor volt az asztal 150-170kg lehet.

      

molnarfme

Üdv. Én inkább csilapitó keréknek tippelném. A nagy emelkedés miatt nem önzáró a menet, és a rezgés miatt igy egyszerübb a pozició tartás.
Ferenc

000000000

Az adatokból a gyorsulási függvény görbék alapján az derült ki, hogy ennél a gépnél a nagyobb maximális mozgatási sebességet fontosabbnak tartották, mint a gyorsulási képességet. Mivel nagy mozgatott tömegekről van szó, és direktbe hajtást választottak, ehhez a nagy redukált J-hez kénytelenek voltak megnövelni a rotor J-t is, hogy elkerüljék a meredeken eső gyorsulási függvény szakaszt, ahol a káros instabilitásra, lengések kialakulására a pozíció szervókör sokkal érzékenyebb. Így egy ~3 szor kisebb gyorsulási képességű, de szép enyhe ívű parabola jelleggörbére került a hajtás.

svejk

No és Psoft kérdésére mi lehet a válasz?

A szóbeli motornak 26 kgcm2 az inerciája, tehát akár  6 kgcm2-eset is lehet belőle faragni.
(mondjuk még ez is sok mert egy átlag felhasználású 750 W-os szervo motoré 0,8-1 kg cm2 körül van, igaz a szóbeli 1 kW-os)

A névleges 2000-es fordulat sem áll távol a szokásos 3000-től.

De fordítsuk meg.
Miért rakta bele a gyártó a motorba?
Miért nem mondja azt, hogy nesztek itt a motor, ha nagyobb inerciájú kell akkor rakjatok rá nagyobbacska acél szíjkereket.

Vagy csak csupán üzletpolikia állhat mögötte?

svejk

"Így egy ~3 szor kisebb gyorsulási képességű,.." szám szerint, saccra?

designr

A linkelt adatlap akkor szerinted biztosan a fémtárcsával megnövelt inerciájú motorra vonatkzik?Nem lehet hogy erre még rájön a fémtárcsáé?
Van két motorom..lentebb a képeken..
RSOemax ezt a Panasonic gyártotta az Allen Bradleynek..samsungnak.
2. eredeti Panasonic.(Ez ismerős lehet neked..)
1,5kw-1,5kw
Méretre hasonlóak..RSOemax kicsit nagyobb.
RSMH szereplő felirat szerint  42,9-es inercia..ez arra utal hogy  ez azonos a linkelt katalógusban lévő MHMA 1,5kw mtorral(első M az Matushita-ra utal..)
Akkor azt mondod ha megnézem ebben is találok egy inercianövelő fémtárcsát?

    

000000000

Szám szerint Robsy hajtás optimalizáló program alapján.
1. verzió: lendkerék nélkül, h=10 mm
2. verzió: lendkerékkel, h=10 mm gyári megoldás [#conf]
3. verzió: lendkerék nélkül, h=4 mm

Ahogy már írtam az előbbi hozzászólásaimban, egészen más és más a hajtás dinamikai képessége csak azáltal, hogy mekkora a motor tengelyére számított redukált J. A J pedig a gép merevség után a második CNC főisten, ezért kell nagyon mérlegelni az előnyöket/hátrányokat, amiket okoz egy kis fémdarab többlet vagy hiány a motor tengelyen.

  

designr

Ha már fémtárcsa..
Egy ilyen kontrukciójú motorból a forgórész kivehető-e a mágnes legyengülése nélkül?
Ezek már modern mágnesek..a forgórész vasmagjára ragasztott ives külsőrésszel.Rajtuk valami üvegszálas bandázsanyag..
Az említett fémtárcsa eltávolítása megoldható-e házi körülmények között? Nehézséget  csak az esetleges szétszerelési tilalom okozhat..
Csinált már valaki hasonlót..pl csapágyazás miatt?

PSoft

Szedtem szét, javítottam már, pld. Ezt a Bautz motort is.
Meg ha már szét volt szedve, -több napig volt darabokban a motor kivett forgórésszel- a csapágyak cseréje is megtörtént.
Az igaz, hogy ilyen irányú mérések -mágnes legyengülés- nem történtek, de a "termelésbe" visszaállítás után nem voltak észrevehető/mérhető paraméter változások a motornál.