Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mi és hogyan működik

Indította gaben, 2024 április 09, 15:32

Előző téma - Következő téma

PSoft

Gyerekkoromban...

Én, mással játszottam![#nevetes1]

No de, komolyra fordítva...
A legegyszerűbb karácsonyi villogó,(volt) a klasszikus lámpafüzérrel sorbakötött féncső gyújtó.
Igaz, hogy szegény AT403-as nem igazán díjazta a villogást, de...működött(a fényfüzér).:)

zozo

Áh, a fénycső gyújtóval nagyon össze-vissza villogott :)

sanyi84

Sziasztok!
Rég boncoltam, most is ezt fogom tenni de össze is kell rakni...
Megérkezett 2 éve letakart gép a műhelyembe, frekvenciaváltó hibával. Meg el el felejtette a paramétertár az értékeit.

Már a teherautón elkezdtem a boncolást.

sanyi84

Nos a vezérlővel kezdtem.
Így néz ki a gombok működnek a paramétertár elveszti az emlékeket, a kinézeten kívül  sokkal nagyobb hiba a nem megbízható előtolás üzemmód kapcsoló, elvileg 300 dollárba fájna   .



Kifolyt akku, némi rossz ic de filléres pár ezres a javítás szerencsére, szerencsém volt. Panel állapota szuper!


sanyi84

Már sok idő és sok probléma javítva de ugrok ezeken (majd azokat is mutatom) és megmutatom mit kaptam usa ból.
Egy vagy jó vagy nem jó vezérlőt. Utóbbi jött be, alaplap hibával indul. Sajnos a másik vezérlő sokszor hibát ír ki véletlenszerűen. Nagy kockázat, cseréljük meg a másik vezérlő ramjait és klaviatúráját. Emlékeztek 300 dollár egy ebbe jó kapcsoló ez meg került: 100 dollár szállítás és ár amerikán belül. Onnan pedig (reklám helye) usabolttal haza 18.000 ft (kb) postával. Ahhoz képest hogy 190.000 plusz áfáért/vámért és papírozzátok le ért akarta hazahozni sok cég nem rossz!

 

Szép zöld már a kijelzés (akár vörös is meg rózsaszín is lehet) .

Igaza volt havernak, szuperül néz ki az új külső plusz az eepromok is jók lettek eddig szóval le kell festeni a többi kopottas részt.


Ami kicsit kínos a 4 nyíl az az XZ és a két keresztbe lévő nyíl az az Y, néha tévesztem.

sanyi84

Egy akólból valók, azaz a GE Mark Century 2000 és a Fagor 8010 M ugyan az más köntösben. Teljesen csereszavatosak.

sanyi84

Lehet mosolyogtató a 28 K ram de 2 sorból megírhat az ember egy zsebet vagy többől. Egy furat 2 sor maximum. Egy spirál pálya 2 sor maximum. Így azért nem kevés.
Még valami ami maradt a rossz vezérlőből, a crt. Nos ezt ha venni kellene bőven fedezi a vezérlőre költött összeget.
Nem hobbi vezérlő de mégis. Gyorsabban áll fel mint egy pc, és kevesebbet is fogyaszt még crt vel is, viszont a paraméterezése bőven alul marad egy mai frekvenciaváltó paraméterszámain.

vjanos

Gratula.
Mi a gép tipusa?

sanyi84

Köszönöm . Peisa 501 spanyol gyártó talán.  Folytatom még a képek feltételét szerintem sokakat érdekelhet a tartományváltó, elektromos kuplungos bivaly erős és talán házilag is összerakható. Szalai György vagy Svejk magyarázott egy másik felhasználásnál óriási köráramokat egy relénél talán. Lehet ez is így tarthat benn.   Most szedem majd szét újra mert valami zörög, sejtem az okát.

sanyi84

Bocsánat lehet svájci talán. Minden esetre a főorsó az schaublin. Nincs gépkönyve de brutálisan egyszerű. Bár így azért nehezebb javítani elektromosan.

sanyi84

Sziasztok!

Folytatom a boncolást (újraépítést-javítást), talán ez a rész az áttétel miatt érdekes lesz hobbi oldalról is. Hátha valaki utána építi, ezért is teszem fel.
És azért mert nélkületek ez a gép nem lenne az enyém.
Hobbi oldalról a legérdekesebb résszel folytatom:
tartományváltó.
Alapvető gondja a hangja volt, és a szíj szaggatása. Sajnos nem lehetett volna pótalkatrész nélkül megoldani, de volt! Az új csapágyak "fogyó" alkatrész kategória, szóval azt ne is számoljuk.  
A tartományváltó 1 tartománya 100-1.700 f/min míg a másik tartománya (elméletileg) 1.700-9.999 f/min között működteti a főorsót. Nyilván az alsó sebességek minden tartományban erőtlenek ezért figyelembe kell venni megmunkálásnál is, de ezt leszámítva használható és szuper szerkezet. Maga az elektro kupplung olyan erős(helyes hézagolással) hogy előbb forog meg a befogó mint a kupplung.

Egy kupplung darabokban:


Tisztítás után jön az összerakás, alsó rész:

http://cnctar.hobbycnc.hu/sanyi84/boncolujjaepit/foorso/tengelyen%20az%20also%20kupplungresz.jpg

Itt látható nem egy anyagból van a behúzórész.

Felső fele ami szabadon forog, ez rugós(második kép), azaz közelebb jön ha az elektromágnes működik:



Ugyan ez alulról:

http://cnctar.hobbycnc.hu/sanyi84/boncolujjaepit/foorso/also%20tartomany%20kupplung%20alul.jpg

Látható ez a szabadon futó rész, azaz ez viszi át az erőt a főorsóra.

Itt jobban látszik:



Tehát van két állandóan forgó tengelyünk amin állandóan forog a mágneskupplung alsó része és a motorból jövő felső bordáskerék. És két csapágyon a főorsóra menő bordáskerék el tud forogni ha szabadon forgó üzemmód kell. Azaz épp nem aktív az a tartomány. Teljes egészében ennyi a működése.

Miután mindkét tartományváltót újra csapágyaztam és kicseréltem az egyik szabadonfutó bordáskereket (csapágyméret rossz volt) a kettő váltó édesapám satuján-sajnos ez a satu örökre az enyém :( :



A váltót a helyére raktam, alsó szíj a szabadonfutókról jön a főorsóra, egy szíjfeszítő is van amit majd feszíteni kell (feszítő szerszám ekkor készült) :



Most a motor oldali szíj, ide nem kell feszítés azt a motor tologatásával lehet elérni:

 
 
Mivel két csapágy is van a felső részen kell egy lemez ami összefogja, plusz két csap tartja pontos pozicióban:

 


A legnehezebb rész de ez már egybe fotózva:
Először felteszi az ember a motort, majd beköti az elektrokupplungokat, majd leveszi az elektromos dobozát a motornak és felteszi a hidraulikus munkahengert, visszacsavarozza a munkahengert majd a motor dobozát is ahová befut a tartományváltók vezetéke is:



A hidropneumatikus egység a főorsó házba van beépítve. Erről nincs kép. Elbeszélés alapján a légtelenítés:
M5 csavar becsavarása a leszerelt pneumatika részhez. A hidraulika csőre egy 0.5 l es kólásflakon megfelelő furattal a kupakon. Majd fogóval az M5 csavart fogva (emelőként használva a fogót) megszívjuk a hidraulikafolyadékot. Pár percet hagyunk a buborékoknak távozásra. Pár pumpálási ciklust csinálunk. Majd végső felszívás következik, amennyi csak belefér. Aztán összeszerelve a munkahengerrel a légtelenítő csavaron keresztül lelégtelenítve kész a hidraulika.

sanyi84

Sziasztok!

Folytatom a boncolást (újraépítést-javítást), talán ez a rész az áttétel miatt érdekes lesz hobbi oldalról is. Hátha valaki utána építi, ezért is teszem fel.
És azért mert nélkületek ez a gép nem lenne az enyém.
Hobbi oldalról a legérdekesebb résszel folytatom:
tartományváltó.
Alapvető gondja a hangja volt, és a szíj szaggatása. Sajnos nem lehetett volna pótalkatrész nélkül megoldani, de volt! Az új csapágyak "fogyó" alkatrész kategória, szóval azt ne is számoljuk.  
A tartományváltó 1 tartománya 100-1.700 f/min míg a másik tartománya (elméletileg) 1.700-9.999 f/min között működteti a főorsót. Nyilván az alsó sebességek minden tartományban erőtlenek ezért figyelembe kell venni megmunkálásnál is, de ezt leszámítva használható és szuper szerkezet. Maga az elektro kupplung olyan erős(helyes hézagolással) hogy előbb forog meg a befogó mint a kupplung.

Egy kupplung darabokban:


Tisztítás után jön az összerakás, alsó rész:




Itt látható nem egy anyagból van a behúzórész.

Felső fele ami szabadon forog, ez rugós(második kép), azaz közelebb jön ha az elektromágnes működik:



Ugyan ez alulról:




Látható ez a szabadon futó rész, azaz ez viszi át az erőt a főorsóra.

Itt jobban látszik:



Tehát van két állandóan forgó tengelyünk amin állandóan forog a mágneskupplung alsó része és a motorból jövő felső bordáskerék. És két csapágyon a főorsóra menő bordáskerék el tud forogni ha szabadon forgó üzemmód kell. Azaz épp nem aktív az a tartomány. Teljes egészében ennyi a működése.

Miután mindkét tartományváltót újra csapágyaztam és kicseréltem az egyik szabadonfutó bordáskereket (csapágyméret rossz volt) a kettő váltó édesapám satuján-sajnos ez a satu örökre az enyém :( :



A váltót a helyére raktam, alsó szíj a szabadonfutókról jön a főorsóra, egy szíjfeszítő is van amit majd feszíteni kell (feszítő szerszám ekkor készült) :



Most a motor oldali szíj, ide nem kell feszítés azt a motor tologatásával lehet elérni:

 
 
Mivel két csapágy is van a felső részen kell egy lemez ami összefogja, plusz két csap tartja pontos pozicióban:

 


A legnehezebb rész de ez már egybe fotózva:
Először felteszi az ember a motort, majd beköti az elektrokupplungokat, majd leveszi az elektromos dobozát a motornak és felteszi a hidraulikus munkahengert, visszacsavarozza a munkahengert majd a motor dobozát is ahová befut a tartományváltók vezetéke is:



A hidropneumatikus egység a főorsó házba van beépítve. Erről nincs kép. Elbeszélés alapján a légtelenítés:
M5 csavar becsavarása a leszerelt pneumatika részhez. A hidraulika csőre egy 0.5 l es kólásflakon megfelelő furattal a kupakon. Majd fogóval az M5 csavart fogva (emelőként használva a fogót) megszívjuk a hidraulikafolyadékot. Pár percet hagyunk a buborékoknak távozásra. Pár pumpálási ciklust csinálunk. Majd végső felszívás következik, amennyi csak belefér. Aztán összeszerelve a munkahengerrel a légtelenítő csavaron keresztül lelégtelenítve kész a hidraulika.

TROMF22

Az egyik fotón látszik az elektromos kupplung (tengelykapcsoló) típusazonosítójából néhány karakter.
Nem jegyezted fel véletlenül a gyártót és a teljes típusjelet? Ha azonosítható, érdekelne.

sanyi84

Csak a gyártó logo van ZF 1 24 V/ 12,5 W.

TROMF22

Köszi! Ez is jó támpontnak.