Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

3D nyomtatás

Indította gaben, 2024 április 09, 15:30

Előző téma - Következő téma

keri

Én 12est nyomtattam. Dörzsárazás ráfért, de egész jó.

s7manbs8

Rásúroltam a rúdra, jó lesz, nem tudom mivel lesz érdemes kenni hogy ne kopjon hamar ?

keri

Dobd bele olajba pár napra, hogy megszívja magát, és onnantól gyakorlatilag önkenő lesz.

keri

Természetesen nem étolajra gondoltam. Hajtómű olaj, vagy sima motorolajra gondoltam.
 
Utána fel kell tölteni fehér lítium zsírral.
 
Gondolom te is http://www.thingiverse.com/thing:24990" TARGET=_fnew>ezt az IGUS stílusút nyomtattad. Ez a lamellás kialakítás a legjobb szerintem.
 
Másik amin gondolkodtam, hogy lehet érdemes lenne egy lamellányi csavarodást beletenni, hogy ne csíkban koptassa a tengelyt, hanem teljes felületen. Illetve lezárni "X" gyűrűs tömítéssel, hogy a por kint a kenőanyag bent maradjon, de mégse fogja le nagyon.

ezsolt74

Az Igus oldaláról le lehet tölteni az összes csapáhyának a terveit jónéhány formátumban,(van STL-is).

vjanos

Mi birja jobban a zsirt/olajat? Abs vagy Pla?

keri

ABS tuti bírja. Ezért használja az autó ipar, de szerintem a PLA is.
PLA-t azért nem ajánlanám csapágynak, mert kemény, és könnyen olvad. Ezek egyike sem túl előnyös sikló csapágynál.
Ugye szerintem az IGUS lamellás csapágyának is ez a titka, hogy a vékony lamelláknak jobb a hőleadása, mivel a műanyag csapágyak rákfenéje, hogy rossz a hővezetése, ezért túl nagy sebességet nem viselik el.

keri

Sastas topikjából folytatva a témát.
 
Szögezzük le az elején hogy én elméletben filozofálok erről. Neked gyakorlati tapasztalatod van, és nem vitatom hogy 3D nyomtató alkalmazásban a te tapasztalatod szerint bevált és működik a dolog.
 
Szóval én nézegettem az adatlapokat. A lineáris sín teherbírása nagyobb, mivel a golyók általában nagyobb felületen fekszenek fel, a homorú golyópálya miatt.
Illetve mivel ezek alátámaszthatóak ezért a szerkezeti teherbírása gyakorlatilag csak az alátámasztástól függ. Önmagában viszont nagyon pocsék paraméterei vannak, mivel úgy van tervezve hogy egy referencia felülethez kell hozzá feszíteni. Saját HiWin sínemnek pl több század görbesége volt. Egy szabadon álló kör keresztmetszet kialakítása miatt nem keletkeznek asszimetrikus feszültségek a megmunkálás során, ezért elvileg egyenesebb lehet, illetve ezt eleve önhordásra találták ki.
 
Persze, nyilván a keresztmetszettől függ hogy mennyire hajlik, ha összemérhető kör keresztmetszetű lineáris tengellyel, az is hasonló paramétereket fog produkálni kihajlásra, hiszen végeredményben acél mindkettő.
 
A dupla vezetéknek viszont megvan az az előnye, hogy jóval nagyobb az erőkar. Márpedig a kocsi játéka/távolság ami meghatározó az egész rendszer játékában.
Azaz egy 9-15mm golyótávolságú kocsi mindig pontatlanabb lesz, mint egy 80-100mm távolságú lineáris tengely, mert 10* akkora hiba kellene ugyan ahhoz a játékhoz.
 
Mivel itt a kihajlás nem igazán tényező, én inkább a vékonyabb tengely pártján vagyok. A sín előnye általában az, hogy bontásból vásárolt márkás síneket és kocsikat vesztek. Ezek pedig nagyságrendekkel jobb minőségűek mint a gagyi kínai tengely, így persze hogy jobb.
 
Plusz amit mondtál hogy a 2-4 csapágy házzal együtt nehéz. Szerintem felesleges rá az az alutömb, máris nincs gond a súllyal.
 
Létezik egyébként széles golyós sín is. Ez máris jobban tetszene, csak az a baja, hogy rohadt drága :) egyszerűbb kettő olcsó hagyományost ugyan olyan távolságban letenni, azoknak a teherbírása is nagyobb (súllyal együtt)
 
Egyébként utána néztem az alu tengelynek. Powebeltnél http://powerbelt.hu/products/LINCSAP-CSAPAGY-ONKENO-CCM" TARGET=_fnew>erre a kerámia bevonatosra izgultam rá.
 
12ezer a 12-es tengely mérete :)
De ennél tuti nem gond a kopás, sem a súly.
Ha most beválik a siklócsapágy a normál acél tengelyen, akkor lehet hogy a következő nyomtatómat ilyennel építem.

keri

meg most még utána néztem a powerbeltnél, mert egyazon márkából van tengely és sín is.
kb. dupla annyi a legolcsóbb sínes megoldás mint a legdrágább tengelyes.
A hagyományos tengely meg majdnem tized annyi.

0bn8uxmw

Én kb. 1.5 éve próbáltam ilyen igus csapágyat nyomni, nem lett jó. A lamellás főleg nem (kotyogott elég hamar) a spirál pályás már jobb volt de olyan probléma van vele, hogy lassú mozgásnál képes letapadni(vagy irányváltásnál) a bőséges kenés ellenére is. PLA és ABS verzióban se volt különbség ebben. Olajban áztatni nem próbáltam az lehet segít rajta.
Az Igus gyári csapágyakról is olvastam panaszt, hogy a lassú mozgást nem szeretik.

0bn8uxmw

Jut eszembe, Elektronnak ha jól tudom van Iglidur szála ha jól tudom mintha kapott volna mintát az IGUS-tól, arra kiváncsi lennék mit lehet vele alkotni.

ezsolt74

Én próbáltam Igus dupla összekötött lineáris tengelyt, nagyon finoman csúszik rajta a kocsi.
Ez is alumínium, és nem túl olcsó,de nem is megfizethetetlen, viszont merev ,nagyon halk, és könnyű szerelni.
3D nyomtató X tengelyéhez tökéletes megoldás lehet.

keri

Ez mondjuk minden siklócsapágyra igaz. Fizikai axióma, hogy a csúszó súrlódás kisebb mint az álló.
 
Csapágy anyagnak az ABS nem a legjobb.
Olajjal impregnált nejlon nagyon jó, illetve a POM, a Teflon, ZX100 anyagok amik hosszútávon is tartósak. Illetve hát maga a szinter bronz csapágy anyagok.
 
Viszont kísérletezni bőven jó, hogy tapasztalatot gyűjtsek vele.  
Amiért a siklócsapágyak irányába kacsingatok nem az, hogy gyorsan kopna a golyós persely, mert meglepően jól bírja, és a pontosságával sincs gondom, de a siklócsapágyak elvileg simábban, csendesebben működnek. na meg műanyagból jóval könnyebb is lehet.

ezsolt74

Megnéztem,az Igus oldalán az DryLin W-t próbáltam.
Drágább nyomtatókat igazán szerelhetnének ilyennel(simán beleférne a a többszázezres árba).

vjanos

Na akkor én is leírom az idevágó tuti gondolataimat :))
 
Szerintem a nyomtató esetében elhanyagolható a kis golyótávolságú, profilsínen ülő normál állapotú kocsi által bevitt hiba.
Ugyanígy a néhány század, ne adj isten tized görbeség - ez a "műanyagcsurgatós" FDM technológia szerintem nem nagy pontosságú alkatrészekre való, fontosabbnak tartom az esztétikus végterméket.
 
Arról meg ne is beszéljünk, hogy a legtöbben otthon dísztárgyat, békát, Milennium Falcont, vázát, Eiffel tornyot, LCD tokot meg mittomén mit nyomtatnak :).
 
Szerintem a nyomtatásnál nincs vagy elhanyagolható a fejre visszaható erő, azaz kevéssé fontosak az olyan számítások, hogy "két ujjal megnyomva ennyit meg annyit hajlik"
 
Szerintem fontos a minél könnyebb mozgó tömege ugyanakkor merev vázzal bíró konstrukció, hogy fürge legyen a gép, és az oszcilláló mozgások miatt ne kezdjen el rezegni.  
Bár úgyis lesz olyan eset, amikor sikerül eltalálni a sajátfrekvencia környékét és énekelni kezd.
Ugyanezért nem kedvelem a 8-as rúddal operáló szerkezeteket. Nem az a gond, hogy mekkora terhelésre mennyit hajlik; hanem hogy a teljes szerkezet dinamikus működése közben kileng.
 
Azaz végül szerintem főleg a kialakuló rezgések ellen kell védekezni.
Ezek miatt lesz hullámos/"ghostos" a nyomat oldala, kampós a sarok irányváltásnál, kilógnak rétegek a síkból stb...
A levegőben lógó profilsínt nem az abszolút terhelhetőség vagy egyenesség növelése miatt kellene valamihez hozzáfogatni, hanem hogy kevésbé lengjen be egy cikkcakkos kontúrnál, kitöltésnél, irányváltásnál.
Szerintem ehhez a várható terhelés (elmozdulás, irányváltás) irányába kell vastagítani a szerkezetet. Erre lehet egy egyszerű és szerénytelen példa az https://picasaweb.google.com/lh/photo/hGWCPNSSmSEO5FESDpMZL9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink" TARGET=_fnew>alu U profilba rejtett sín - bár nyilván ennél is lehet jobbat találni.