Épül a gépem ::: Molnár Szabolcs

Indította gaben, 2025 február 26, 08:04

Előző téma - Következő téma

3ztiz2p39

Minél nagyobb a kereked annál pontosabban, kottyanásmentesebben fog illeszkedni a szíjon. Ezzel együtt csökken a kereszttengelyed fordulatszáma viszont nő a tengelyt terhelő forgatónyomaték.
 
Ha szervo lesz akkor csak specko kottyanásmentes vagy nagyon kicsi holtjátékú hajtómű jöhet szóba.
Sok esetben már a servomotoron rajta van.

y9au2mspr

A sebesség és a magas fordulat mellett megtartott erő miatt vélekedtek többen az élő fórumon Debrecenben (430km). Viszont minél többet gondolkodom azon,hogy mit kell teljesíteni ennek a masinának erősen szemezek a NEMA 42 típusú léptető motor családdal . Ebben látok tartalékot és kellő erőt. Amennyire leinfóztam a léptető motorok egyetlen hátránya,hogy minél nagyobb fordulaton üzemelnek annál gyengébbek lesznek .  Mindenképp a lehető legjobb döntésem eddig a gépépítésben az volt,hogy ide regisztráltam! úgy gondolom,hogy a tapasztalat megszerzése csak tapasztalt emberektől lehetséges ha az idő véges.

y9au2mspr

Bár,hogy is lesz a kereszt tengely ott lesz a gépen. Alapanyag van. Megcsinálom 25-ös tömör anyagból és 30x4-es hózott csőből is. Meglátjuk melyik lesz a befutó. Persze erre csak a jövő hét végén lesz időm legkorábban.

000000000

 
Azt hiszem kicsit eltájoltad magad, azzal a nagy léptetőmotorral. Vagy talán a szomszéd házát akarod elhúzatni?
 
Nézd csak meg annak a 150 wattos szervónak a nyomatékát?
Hogy is jött ki neked a 20 Nm –es léptető?
De, a hangsúlyodból érzem, hogy kicsiled talán ezt is?
 

000000000

Minél nagyobb, minél nehezebb annál jobb.
 
Én meg nem tudom lefogni a NEMA17-es motoromat.

etc77f5nr

Lefogni a vexta 1nm-es motoromat én sem tudom kézzel ahhoz nagyon sok erő kell. A servo motorral az a baj, hogy sokszor a hajtómű drágább mint maga a motor. Nálunk 3x2m-es asztalhoz 7nm-es motor van az y tengelyen x tengelyen és z tengelyen kisebb pontosan nem tudom mekkorák. Plazmához nem kell "erő", nem munkálod vele az anyagot csak a gép és kiegészítők súlyát kell vonszolnia. Végeztem a cncmmel az új táp és a normálisan összerakott mechanika után 200mm/p helyett 1200mm/p-el tudom csapatni a motorokat. :) Sokat számít +7volt meg normális mechanika.

000000000

 
Az se baj, ha látszok, van rajta jó kis (nagy) motor.[#nevetes1]
 
Mit mondjak? Ember (kezdő) legyen a talpán, aki ebbe a mai szervó őrületbe tudja, hogy most kell a szervó vagy mégse az?  
Na, és a Nm –ek dzsungele.  
Jó kis sötét erdő. Simán el lehet benne tévedni.
 
A szervo, az olyan jól cseng mostanában. Jó dallama van:))
De, ha kimondod: Lép-tető. Na, hát ez olyan darabos:))
 

etc77f5nr

Teljesen mind1, hogy melyik a minőséget megkell fizetni.

000000000

 
Így van!
 
Ide is rátartással bőven elég lenne a 6,4 Nm –es léptető. Sok tartalékkal.  
80-90 volttal hajtani.  Sztem.
Úgyis áttételezni kell.
 

000000000

Ha nem szorul a mechanika, akkor nem kell nagy erő.
Ha szorul, akkor tökmindegy.
Ha nagyot tesz fel és szorul, akkor lehet, hogy észre sem veszi a szorulást.

etc77f5nr

Nálunk 180V-al mennek. Sok tartalék sem jó, mert ha elakad az anyag akkor baj van. aki nálunk a helyét meg az asztalt tervezte cefet okos ember :). Volt amikor leesett a kivágott anyag és az alsó kád és az asztal közé szorult. Ott már a léptető is megfeszült, de nem tört el semmi, mert nem maradt ereje. Mindent aprólékosan megkell tervezni!

vyvk7xm7

„Megcsinálom 25-ös tömör anyagból és 30x4-es hózott csőből is. Meglátjuk melyik lesz a befutó.”
Ebben az esetben svejk #29-ben ott az igazság, hogyaszongya: „A "lehető legnagyobb átmérő"-jű cső tehetetlensége meglehet nagyobb lesz, mint a jól méretezett tömör tengelyé.”
 
Az alumínium ötvözeteknek sokkal jobb a saját tömegükhöz viszonyított szilárdsága. A réz ötvözővel az acél szilárdságát is meg lehet haladni, nyúlása viszont kisebb az acélnál, a tömege meg csak harmada. Nagyobb átmérőjű, kisebb csavarodású és mégis kisebb tehetetlenségű áthajtó tengely lehetne belőle.
Jó választásnak gondolom az ENAW-AlCu4Mg1 (ENAW-2024) ötvözetet, ha elérhető. De szerintem a kevésbé beszerezhetetlen AlMgSi0,5 csővel is jobban járnál, mint az acéllal.
 
Az áthajtó tengely közepének hozzáférhetetlen csapágyazása helyett, a tervezett alacsony fordulatszámra, alkalmas lehet a csiszológépeken használt, 3M™ 165 vászonalapú, ragasztható grafit szemcsés szalag egy a tengelyre tekert és ragasztott darabkája. (Csiszológépeken ezen siklik a smirgli szemcse nélküli oldala, miközben a szemcsés oldalt a melós nyomja az anyagba, mint állat, hogy mehessen már cigizni-kávézni. Nagyon bírós egy cucc ez a grafit.)

y9au2mspr

Nem kicsinyellem és nem is ragaszkodom ehhez. Viszont ez úgy jött ki,hogy ha van tartalék az sosem baj. Ezek szerint a plusz erő probléma is lehet.

y9au2mspr

Próbáltam a legtöbb infót össze szedni a lehető legjobb megoldásokra. Az viszont tény,hogy kezdőként hamar elkalandozik az ember. Viszont a ti szakmai hozzáértésetek majd helyre billenti a gondolataimat.

y9au2mspr

Nos akkor felteszem a költői kérdésemet mert már azt hiszem semmit sem tudok eldönteni a motorokkal kapcsolatban. Ti milyen motorral és elektronikával szerelnétek fel a 3 tengelyt ha magatoknak építenétek úgy,hogy az mozgási sebesség 15-20 m /perc legyen.