Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kelepeisz Lajos

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

zozo


Kelepeisz Lajos

De miért kell szekundum négyzetben számolni?

s7manbs8

Az a mértékegysége. A sebesség változásának mértéke a gyorsulás, mennyi m/s sebesség változás van másodpercenként, azaz m/s / s .

Kelepeisz Lajos

Kérném a moderátort törölje a hozzászólásokat 691-mostanáig, mert már meghülyülök attól hogy építek egy "túlméretezett" hobbi gépet  amin más a vaskerék a maga 15g-jával már rontani vajmi keveset tud, de azért most írják le ezt a fontos infót 3x-ra, igaz más fontos dolog nincs is.
Kérném a moderálást és ha lehet kerüljük a szemetelést a topikomba, én sem megyek át a szomszédba köpködni, a segítséget szívesen fogadom, de ha nem lesz akkor, publikálom azt ami ónerőből jött.
Köszönöm

Kelepeisz Lajos

Ezt nem értem miért mondod?[#rinya]
De lehet bennem van a hiba, sokat kértem, csak tudod Tiborral már voltak előzmények amit te nem  ismersz, ahol Tibor nagyon kedvesen többször is felvázoltam a dolgokat, és az elvárásokat, azt elégeltem meg hogy azon a bizonyos lemezen megakadt a tű és nem tudjuk továbbléptetni, én nem akarom fényezni, de ő tényleg egy szakember az én szemembe, de egyszerűen mindig csak az a felületesség.

svejk

Ej basszus...
Az iskolázott(lan)ságunk kb. egy szinten lehet, Így 10 évvel ezelőtt én sem tudtam kiszámolni a tehetetlenségi nyomatékokat és nem ismertem a hajtásrendszerek alapképleteit, így az első "gépemet" csak szerény műszaki érzékemre hagyatkozva építgettem.
Aztán az itt elejtett információ morzsák miatt kellett kissé beljebb ásnom magam a témába.
Sokszor kiderült, hogy bizony ezekről volt is szó az iskolában, csak 30 évig nem volt rá szükségem.
 
Éppenséggel gondolhatnád, hogy én csak kib@szásból nem ajánlom az acél kerekeket de gondolod Tibor45 is ezért tenné?
 
Mi örömmel vesszük ha itt publikálod a gépedet, de nem mi tukmáljuk rád a számításokat, hanem Te kérdezel, kérsz tanácsokat folyamatosan.  
 

Kelepeisz Lajos

Hát jól van, akkor legközelebb nem próbálok kérdezgetni, akkor folytatom amit eddig csináltam, olvasok.

svejk

Mint látod általában kapsz a kérdéseidre választ.
Persze néha előfordulnak hibás válaszok/tanácsok is, de ezek sem rosszindulatból keletkeznek.
Neked kell tudni szűrni, hogy melyiket fogadod meg.

sanyi84

Svejk mester. Nagyon keveset láttam a gépeidet, lehetne ? Olyan jó lenne csak  látni és nem kibeszélni a dolgokat. (talán épp ezért nem kezdtem én is topicba... ) Persze ez más itt kérték. Én sem vagyok vaskerék párti, jó jó de ekkora géphez nem biztos hogy kellene plusz lendtömeg ami csak lassítja a gyorsulást. Viszont más! Sehol sem látok élettartam/gyorsulás számolást. Szóval amikor fordul egy egyenes pályán max gyorsulással max sebességen a gép azt meddig bírja. Érted... Szétvert már a nagy előtolás  egy szettnyi orsót a gépen amin dolgozok.

svejk

Nincsenek gépeim.
Volt egy bútorlapos, egy kis szervos demonstrációs, meg a Csiziét közösen rakosgattuk össze.
Ennyi elég volt, hogy rájöjjek ez nem nekem való, helyem sincs és igazából nem is tudok itthon igazi jó gépet összehozni.
Vettem egy gyári mechanikát, annak a vezérlését alakítgattam át.
 
Viszont sok gépnél bábáskodtam és még többet kísérleteztem itthon, ezekből merítem a tapasztalataimat.  
No meg nagyon sokat tanultam itt a fórumon.

000000000

hagyjátok mér azt a vaskerék
vaskerék
vaskerék
 
a "vas" ÖNTÖTTVASAT" jelent!
ami nem öntött vas, és Fe, C, az ACÉL!!!
 
amúgy egy szmart gumi/műanyag szíjhoz baromira elég aluminium(ötvözet) az is eltart 120 ezer évig, elhasználsz ezalatt 150 ezer szíjat,
 
az acél eltartana 150 ezer helyett 151 ezer évig
:)

sanyi84


0s07z7g7

Szia,
Lajos :
- írtam mailt csináld meg, de nyugodtan itt is egyeztethetünk én jól bírom a kritikát főleg ha valakinek igaza van.
- Az acél (vagy öntött kerék) én sem hiszem hogy lézerezéshez való (de egyenlőre még nem tartunk ott hogy jelentősége legyen)
T45 :  
- Én tudom hogy Te tudod...
- A szíjat és a bordás kerekek tehetetlenségével egyenlőre nem számoltam, elenyészőnek gondolom de majd ha előre jutunk azt is bele vesszük.
- A szíjnál az átmérőt pontosítom.
- Szerinted egy átlagos paraméterekkel rendelkező 1Nm-es motor terheletlenül 0-ról 600 1/min-re hány másodperc alatt képes felgyorsulni (milyen szöggyorsulásra képes?). És egy hasonló teljesítményű szervo motor 0-ról 3000-re ? (tudom hogy sok mindentől függ motor paraméter, vezérlő, Robsy vagy Mach3, de egy nagyságrendre kíváncsi lennék. (Lehetőleg egy konkrét válaszra.))

0s07z7g7

A 671-es hozzászólásom excel számítási táblázatát frissítettem. Remélem addig csinálom-csináljuk amíg jó lesz....

svejk

Én már elvesztettem a fonalat pontosan melyik részhez keresi Lajos az acél kerekeket, de gondolom mindenhez a precízebb kivitelük miatt.
Számoltam, remélem jól.
 
Ha ez a 24 fogú 3M-es kerék a mozgató szíjat hajtja és továbbra is 320 g a mozgatandó fej tömege, akkor:
 
A 320g-os fej tömegét a kereket forgató tengelyre redukálva 0,423 kgcm2-et kapunk.
 
A kerék 23 mm átmérőjű és kb. 20 mm vastag (15 mm-es szíj) de mivel van visszafordító kerék is ezért 40 mm szélességgel számolva a két kerék tehetetlenségi nyomatéka összesen:
aluból 0,03 kgcm2-re, míg acélból 0,086 kgcm2-re adódik.
 
Ezek valóban elhanyagolhatóak a fej tömegének inerciájához képes.
 
Ha viszont a meghajtómotorra keressük a kereket, akkor már rosszabb a helyzet, ott már összemérhető lehet a motor saját inerciájával.