Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

j3rx6bsjd

Nem akarok kötekedni,de szerintem ez inkább megmunkálási próblémából ered.

000000000


000000000

Na ezt mondja meg valaki!A motor az egyik forgásirányba simán fut, a másik irányba zörög nem fut rendesen,terhelés nélkül,de terhelve is.

000000000

Inkább a marótengely merevségével van probléma, egy külön precizen csapágyazott marótengelyre lenne szükség.

3smbkb69

Lehet a gond a
 túl hosszan kilógatott marószár is,a maró átmérőjéhez képest
kopott,kipattant élszalag  
nagy előtolás,mert nyomja keni az anyagot..(vagy karcolja?)  

000000000

Ellenőrizd a fázisbekötéseket és ha van lehetőséged cseréj motort! Csak egy motor viselkedik így?

000000000

Sziasztok!
 
Meg nagyon kezdo vagyok a temaban, egy kis segitseget szeretnek kerni!
A lepteto motorok szukseges teljesitmenyet hogyan tudom megsaccolni, ha ismerek a mozgatni kivant sulyok nagysagat? (Kocsik sulya, munkadarab sulya)
 
Nem tudom, hogy mekkora motorra lenne szuksegem.

000000000

Hali!
 
A minap epp a kesleltetett utolso lepes modszeren gondolkoztam. Aki nem ismerne ezt a technikat annak rovden osszefoglalom, hogy mit jelent. Arrol szol a dolog, hogy a leptetomotor utolso lepesenel a rendszer csillapitott lengessel all meg. Ennek oka az hogy a mozgatott targy (tengely, orso, akarmi) rendelkezik bizonyos mozgasi engergiaval amit valahogy meg kell szuntetni. Amint a motor megtette a lepest a tengely fordulna tovabb. Ez ellen hat a motor. Bizonyos eseteknel elofordulhat , hogy lepestevesztes lep fel. Pl tullendul.
 
Mit lehet ez ellen tenni? Ket dolgot olvastam. Egyik ez a kesleltetett lepes modszere. Lenyege, hogy az utolso elotti lepesnel kis ideig nem lepunk. Elmeletileg a tengely ekkor ebben a pozicioban allna meg, csillapitot lengessel. Nyilvanvalo, hogy az utlso elotti lepes utan a tengely kiterese hamarosan eler egy pozitiv maximumot. Ez az a pillanatt amikor a lepesvesztes tortent. Ilyenkor ha kiadjuk az utolso lepesimpulzust akkor a tegely megmarad ebben a pozicioban es lenges nelkul all meg.
 
Masik dolog amit olvastam pedig az uzzemmod valtoztatas. Tegyuk fel, hogy bipolaris vezerlest hasznalunk. Ha a fekezes idejere atkapcsolnank unipolaris vezerlesre akkor lehetoseg nyilna kihasznalni ennek a vezerlesnek azt az elonyet, hogy bizonyos tekercsek rovidrezarasaval fekezest hozzunk letre. Ez a fekezes elonyosen valtoztatja meg a fekezes es leallas idobeni lefutasat.
 
Azt hiszem az elso megoldas nem sokmindenkit erinthet. Ennek foleg akkor lehet haszna ha a mozgatott tengely parameterei fix-ek. Ez pedig a mi esetunkben akkor all fent ha a megmunkalo szerszamot mozgatjuk mind a 3 tengely menten, es a munkadarab fix helyet foglal el.
 
De nezzuk meg a masodik lehetoseget. Vajon hogyan lehet megvalositani egy olyan vezerlest amivel unipolarisrol bipolarisra lehet atkapcsolni? Az alabbi 5letem tamadt. Bipolaris vezerles eseten 1-1 tekercs van H hidba kapcsolva. Lenyegeben arrol van szo, hogy a unipolarissal ellentetben nem fel tekercsek vannak aram allatt hanem teljes tekercsek. A tekercsek magnesesen sorba vannak kapcsolva. Ezt ugy is elerhetem ha minden egyes feltekercset H hidba kotok. (1motor=4*4 azaz 16 FET). Ezzel a megoldassal lehetoseg van ra, hogy unipolaris uzemben uzemeljen a motor. Tulajdonkeppen csak vezerleskerdese. Sot, lehetoseg van a tekercsek rovidrezarasara is!
 
Remelem nem zavartam senkit az eszmefutatassal. Gondoltam megirom hatha valakit erdekel.

f6kuxbs9f

Sziasztok!
 
Az Altalad vazolt megoldas mukodhet is, csak minek :-)
Ha mar van egy bipolaris vezerlesed, miert vezerelned a motort unipolarisan? Megnezegetve nehany leptetomotor adatlapot, azt fogod latni, hogy ugyanaz a motor, altalaban nagyobb nyomateku bipolarisan vezerelve, mint unipolarisan. Az unipolaris vezerles elsosorban egyszerubb es olcsobb kivitelezese miatt nepszeru hobbycnc-s vezerleskent. Bipolaris vezerlesnel mar nem celszeru eltekinteni a speci hidmeghajto ic-ktol, amiket eleg dragan adnak.
 
Udv

000000000

Az en kerdesemre senki? :)

t334wehtf

Amekkora az ideális lenne, akkorát úgy sem tudsz bontani, max venni. Ha gyengébb a motorod a kelleténél, akkor kissebb menetelemkedésű orsót, és kissebb dinamikát kell beállítani.

000000000

Pepper!
Egy hozzávetőleges és egyszerű számítást találsz, ha visszaolvasol (fogalmam sincs, hogy melyik topicban, de emlékszem rá) Egy viszonítási példa az én esetemben : M10 menetesszárral, (2Nm legnagyobb nyomaték) kb. 900N (90kg) nagyságú az az ellenerő, melynél egyensúlyba kerül a rendszer. Természetesen függőleges irányú emelésről van szó. (súrlódás is beleszámítva)

000000000

Koszi sracok a valaszokat! Ezzekkel azert mar lehet egyrol a kettore jutni.

000000000

http://pepper.dox.hu/motor2/page_01.htm
 
Nezzetek ra legyszives a linken talalhato motorokra? Ezek lepteto motorok? robotron 202-es, elektromos irogepbol valok. Koszi!

000000000

PeppeR: ránézésre szerintem ezek aszinkron motorok. Pusztán meghajtásra teremtették öket, nem pedig pontos pozicionálásra. Jól tetted hogy lefotóztad az adattáblát mivel innen kiderül minden: 220V egy léptetömotor ritkán üzemel hálózati feszültségröl, aztán 50/60Hz ez meg végképp kizárja... és ha jól látom (bár nem biztos), de még az indító kondenzátor paraméterei is meg vannak határozva. Mondjuk bipoláris üzemmódban meghajthatod ezeket, de iszonyat pontatlan lesz és az átlag 1.8°-os szögelfordulás helyett ~90°lesz az elfordulás (felezve ~45°). Egyszóval alkalmatlan a célra! Bocs ha a vége hülyeség, mert ez csak pusztán feltételezés... még nem próbáltam soha (nem is fogom :))