Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

Bencze András

Szerintem valami PTC lesz de ilyen formában még nem láttam.

cx79vmdj5

Sziasztok!
 
Az l6203 icvel kapcsolatban érdeklődnék, az adatlap a motorvezérlő kimenetekre egy rc-tagot ir, nem vagyok jó angolból, valaki leforditaná nekem, hogy az mire való?
 
Köszönettel
Bernula László

mxjj54gxi

Az az úgynevezettt snubber tag, ami a kimeneti félvezetők védelmére szolgál. Induktív terheléskor ilyennek mindig lennie kell, az induktivitás "visrosszúgását" emészti fel.
Az ellenállás és kapacitás méretezése:
R = VS/Ip
C = Ip/(dV/dt) ahol:
VS a maximum tápfesz
Ip a maximális terhelő csúcsáram;
dv/dt a kimenőfesz maximális, behatárolt jelemelkedési sebessége, általában 200V/ms használt érték jó

VighLajos

A kispolszkis kollégám e célra kalapácsot hordott magával. A fejénél fogva, mint önindítót.

VighLajos

De ez már ismét nem elektronika. [#falbav]

cx79vmdj5

Az adatlap szerint van a végfok hídba védődióda. Az elég az l298hoz is. Akkor ide miért kell plusszba? Ir valamit a fetek gate-source és a drain-source kapacitásáról is. Nem lehet hogy ezzel van kapcsolatban? Mondjuk kapacitiv csatolás van a gate-source és a drain-source között? Tényleg ilyen csatolás létezik, és van minden fetnél?

mxjj54gxi

A védődióda csak egy dolog.
Induktív terhelésnél a snubber tag szükséges dolog, főleg nagyobb áramoknál.
A feteknél a gate el van szigetelve a csatornától, ezért térvezérlésű a tranzisztor, mert egy teret hoz létre.
De mivel el van szigetelve, ezért ez gyakorlatilag egy kondenzátor. Amikor a fetet be akarod kapcsolni, akkor a gate elektródába annyi töltést kell bevinned, hogy ez a kondi töltődjön fel, mikor ki akarod kapcsolni, akkor az ott levő összes töltést ki kell szívnod belőle.
Egy nagyáramű fetnek ez a kapacitása nanofarádos méretű, és ha figyelembe vesszük, hogy az átkapcsolási időt nagyon kicsire kéne venni, hogy ne legyen nagy az átkapcsoláskor a csatorna vesztesége, akkor elég combos gate áramok jönnek ki, amperes szintekről lehet beszélni, már 5-10 amperes feteknél is!
Ez a kapacitás nyilván kétfelé oszlik, közös pontja a gate, és másik pontjai a source és a drain, és van minden fetnél.

cx79vmdj5

Tehát lehet kapacitiv csatolás. Egy unipoláris vezérlő ellép. Azt szeretném kideriteni, hogy a végfok fetnél lehet-e zavar? Elvileg áram visszaáramoltatásos a vezérlő, tehát a tüske nem juthat vissza a fetbe, hanem a másik tekercset tölti. Vagy a rezonancia okozza. A rezonancia csökkenthető a snubberral? Snubberként működhet egy a drain-source közé kötött 100nf kerámiakondenzátor?
Rferi szeretném megköszönni az eddigi segítséged.

mxjj54gxi

A snubber szerepe rezonnciacsökkentés, de nem a motor mechanikus rezonanciájáról van szó, hanem a motorkörben keringő áramok rezonanciájáról.
A D-S közé kötött 100n kondi önmagában veszélyes lehet, ha nincs soros ellenállás, mert a motor tekercsével rezgőkört alkothat, és akkor áramrezonanciát, egy lecsengő rezgést hozhat létre, de a puding próbája az evés. Dinamikus vizsgálatok kellenének tárolós szkóppal, hogy jól látható legyen, pontosan mi is történik, ha hangolod a snubbert.
Ennek a snubbernek a méretezése elég firnyákos dolog, én sem vagyok tudora sajnos.

cx79vmdj5

Nem lehet, hogy a snubbert ugy kellene méretezni, hogy a motor mechanikus rezonanciája ellen hasson? Tulajdonképpen nem tudom mitől lép el a vezérlőm, a spiráltesztnél nem áll pozícióba vissza. Minden paraméterrel kipróbáltam pedig. Rezonanciafreki alatt is járatva, tisztán dc árammal kapcsolgatva a tekercseket, többfajta gyorsítással, többfajta motorral, mechanikusan terhelve a motorokat, sőt még a hálózati 50Hz alatt is kipróbáltam. Úgy tűnik mindig ellép, és ránézésre mindig ugyanannyit, legalábbis ugyanott áll meg. A vezérlő féllépéses.

s7manbs8

Az ilyen lépéstévesztésnek elég sok oka lehet, mechanikai és elektromos oldalról is.

mxjj54gxi

Szerintem a snubbert nem tudod a motor mechanikus rezonanciájával összhangba hozni.
Ellenben rossz snubberrel a motor tekercsében leng az áram a lépés alatt, ami biztosan nem tesz jót a lépés pontosságának.

cx79vmdj5

Akkor azt hiszem hagyom ezt a snubber dolgot.

cx79vmdj5

Felsorolnál néhány lehetőséget, hátha valami olyanra gondolsz, amire én nem gondoltam...

robokacsa

valakinek nincs véletlenül toroid indító áramköre készen? esetleg panel, amit csak be kell ültetni?
400-600 W os trafóhoz