Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

Te szeretsz kísérletezni (én is nagyon), akkor csináld meg azt, hogy a motorra nézve 5V DC tartalmú 1, 2, 4, 8, 16 kHz-es PWM-el vezérelsz egy FET hídba kötött 24V 50 W 3000 rpm körüli DC szervó motort, álló tengelyűre lefogva méred a motor nyomatékát. Majd végül sima 5V DC feszről ugyanezt a nyomatékmérést.  
Vajon mit fogsz tapasztalni?:)

keri

Én úgy gondolom a motor alul áteresztő szűrőként viselkedik, nem rezgőkörként. Persze nagyon nagy frekvencián beleszólhatnak a parazita kapacitások, de alapvetően nem összemérhetőek a motor induktivitásával ezek.

keri

Ha tippelhetek, szerintem csak annyit, hogy más hangmagasságon fütyül a motor. Ezeken a frekvenciákon szerintem elhanyagolhatóak Gyuri által mondott tényezők.

000000000

hasonlatra irtam a rezgökört!
a dc motor paraméterei határozák meg a meg választot pwm frekit de leginkább amiböl van ötvözet a tekercselés már ahoz viselkedik és a fizikai trükök is az az kialakitás!

000000000

Valamit részben már kapizsgálsz....de akkor Te is dobjál össze egy ilyen mérést, és emeljük a tétet (bár a motor vezérlések gyakorlatában már elég ritka és értelme sincs, csak pár speciális motornál) 32, 64, 128, 256, 512, 1024 kHz PWM-re.
Csak aztán bírja a FET hidat is a nagyobb frekiket valódi teljesítmény négyszög PWM jel alakkal a méréskor.:)

000000000

A villamos motorok különleges "jószágok", jobb esetben mechanikai munkává alakítják a villamos energiát működésük során saját speciális műszaki törvényeik alapján.
A villamos rezgőkörök picit mások, így nem tartanám szerencsés hasonlatnak idekeverni. Ez majdnem olyan lenne, mint amikor nátronlúggal akartál "homokszórni" valami félreérthető magyarázatod kapcsán a másik topikban. De szeretünk Téged, mert segítőkész, jóindulatú, és bizonyos témákban nagy tapasztalatú vagy.

svejk

A jó tanár rávezeti a tanulót a megoldásra.
Helyesen teszed, bár nem én kérdeztem.
Szalai György a lényeget leírta, talán ennyi elég is volt a kérdezőnek, mert megelégedett vele.
Az is igaz, hogy a kérdésben szó sem esett nyomatéktartásról, mindössze a fordulatszámot szerette volna vezérelni, ki tudja milyen célból.
 
De ha már felszólítottál a kísérletre.
Először is talán le kell szögezni, milyen körben van a motor, gondolom nem H-hídról van szó hanem a klasszikus egyszerű kapcsolóeszköz a negatív ágban, a motorral párhuzamosan a szabadonfutó dióda(ez egy nagyon fontos alkatrész).
A működésük persze nagyban hasonló.
A motorról feltételezzük hogy permanens mágnesű, azaz megfelel egy külső gerjesztésű motornak.
 
Talán abból kell kiindulni, hogy  a motorban a forgatónyomatékot a forgórésztekercsen átfolyó áram és az állórészpólus fluxusának kölcsönhatásaként jön létre.
Leegyszerűsítve az állandó mágnes miatt esetünkben a fluxust állandónak tekinthetjük, tehát a forgórészen átfolyó áram fogja a forgatónyomatékot meghatározni.
Tehát nekünk arra kell törekednünk hogy az egyenáramról hajtott motor estén kialakult áramerősséget kell tudni a PWM-mel előállítani.
A motor forgórészének van egy Ohmos ellenállása, mely adódik a tekercselő huzalból és a kommutáció(kefék) átmeneti ellenállásából.
Ez az érték motortól függően pár tizedtől pár Ohm-ig terjedhet. (bár a kérdésben a motor mérete sem volt meghatározva)
Ezen kívül fontos paramétere szempontunkból a forgórész induktivitása, mely ilyen kis motornál párszor tíz uH-től a mH-is tartományig terjedhet.
Nézzük kis frekvencián mondjuk 20% kitöltéssel.
Számolni kellene és rajzolni de nem teszem, lényeg az, hogy kis frekvencián a 20%-os kitöltésű négyszögfeszültség hatására az áramerősség nem lesz egyenletes, sőt a szünetekben meg is szakadhat.
A kitöltési tényezőt fixen hagyva, és a frekvenciát növelve a négyszögfeszültség hatására egyenáramra szuperponálódott háromszög alakú áramot kaphatunk a forgórészben, ugyan is a visszafutó diódán folyik az áram tovább a szünetekben.
A frekit tovább növelve a forgórészben egyre simább lesz az áram jelalakja, de a forgórész növekvő reaktanciája miatt változatlan kapocsfeszültség mellett nem tudjuk a megkívánt áramerősséget áthajtani.
 
Ááá, én ezeket a dolgokat nem tudom szépen leírni... a lényeget már úgy is leírták előttem.

000000000

Jajajjjj:) Nulladik probléma a válaszodban:
"gondolom nem H-hídról van szó"
Miért gondolod ezt, amikor még Keri-nek is FET hidat írtam?

svejk

Először is a kísérletre a #9025-ben szólítottál fel, akkor még Keri sehol sem volt. (az meg az én bajom hogy párszor tíz sort ennyi időbe telik megírnom, esetleg más dolgom is akadt)
Másodsorban igaz nekem is FET hidat írtál, ez az én értelmezésemben H, de minimum fél híd.
Harmadsorban úgy veszem észre a hozzászólásaid nem építő, segítő jellegűek, inkább a szokásos kötözködőnek tűnnek számomra, így részemről a téma befejezve, kár volt a #9030-cal is az időt töltenem, gondolom úgy is ezer hiba van benne :(

svejk

A #9024-es kérésemre pár mondattal tudtál volna válaszolni, megelőzendő 8-9 felesleges beírást.
De ha nem, hát nem...
 

000000000

én nem akartam natrolugal homokszorni maratam az igazanál a szodánál csak más felhozta a nátrolugot és össze is tévesztete a kettö vegyületet ö volt sasi kolega!
ebböl lett hosszas el beszélgetés homok topicban!

000000000

igy van nincs köze a rezgökörnek a pl felhozot dc motor pwm részébe csupán azt akartam felhozni egy adot dc motornak mért is van fix pwm fekvencia tartománya amin jo hatásfokal is müködik mert adotal a fizikai paraméterei ötvözet öszetétel huzalozás stb ezek öszetétele erösen meghatároza a megválasztot pwm fekvenciát a jo hatásfok érdekében!:)

000000000

Picit megint ideges vagy, és vagdalózó ok nélkül. Biztos Danibá "megsértett", mert nem Veled egyező volt a véleménye a semleges csevegőben. Vagy talán azért, mert Te is rosszul tudsz dolgokat a PWM-ről, mint György, és én ezt merészeltem megjegyezni egy műszaki Fórumon. Higgadj le, elvileg most jöttél vissza a nyaralásból. Picit inkább azon gondolkozzál el, állandósult állapotban hova tűnne el már ugyan olyan egyszerűen a DC feszültség összetevője a PWM jelnek??? (maradjunk 20 kHhz-ig, mert a hobby PWM végfokok efölé ritkán mennek), ha már ott van az a szerencsétlen motor bekötve egy teljes H FET hídban.
Látszik, hogy az említett mérést nem csináltad még meg soha...:)

s7manbs8

Ma hozzáláttam az LCD monitoromat javítani, ami most is megy itt ahogy fórumozok. Bekapcsoláskor pillanatra bekapcsolt, aztán ki, aztán megint be, aztán megint ki. Vagy 2 éve 2 kondit cseréltem a tápjában, 1000uF/16 V-osokat a szekunder oldalon, azóta ment mostanáig. Most szétszedve nem láttam felpúposodva semmit, de csak kondira gyanakodtam. Majd mind mellé próbának tettem pótlólag, de egyikre sem javult meg a hiba, továbbra is ugyanaz a jelenség. Aztán egyszer csak a Zöld led nem aludt el, azt hittem megjavult, de nem, csak most már ezt kezdte csinálni, de a kép egy pillanatra se jött be, mint addig. Na már majdnem földhöz lett vágva, mivel 3 órája kínlódtam vele, aztán nézegettem még már az utolsó percben, mikor észrevettem, hogy egy vezeték elszakadt a sok kibe rakástól, ami a háttérvilágítás panelre ment a 12V vezeték, visszaforrasztva megint elkezdte a régi dolgot. Kapacitás mérőm sajna nincs, illetve nem tudom hol van, mert rég nem használtam. Még a 230V-primer oldali kondit nem néztem cserével, vagy ilyesmi, mert olyan alkatrészt hirtelen nem tudtam honnan szedni, de az a lényeg, hogy arra gondoltam, hogy a háttérvilágítás bekapcsolásakor egy pillanatra sok áramot vesz fel, és azt nem bírja már, ezért egy ellenállást tettem a 12V tápjába, úgy a Zöld led már nem aludt el, de nem volt kép sem. Túl nagy ellenállás volt, aztán, kivettem, de a hosszabbító vezeték benne maradt, azt rövidre zártam. És láss csodát, beindult, mondom nem hiszem el.... Aztán megint kibe húztam a 230V kábelt és megint jó, mindig.... Na ehhez mit szóltok. Elméletem szerint az a 10centis plusz vezeték miatti kevés ellenállás illetve induktivitása miatt, a csúcsáram bekapcsoláskor leesett egy olyan értékre, amit még bírnak a puffer kondik. Mindjárt mutatok képet a dologról, már mindegy annyi időt elbaltáztam vele, hogy a mai napból már nincs semmi.

s7manbs8

Előzőhöz a kép:
 
http://www.kephost.com/images4/2011/8/30/287tjh775yf90buv6isx.png" border=0>