Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

Maradjunk annyiban, "vicces" emberke vagy, és hihetelenül hat Rád a csicsavilág...
Mondjad már meg nekem, hogy majd amit ott látsz azon a kijelzőn és valóság között különböző terhelések esetén ugyan milyen összefüggés lesz egy ilyen primitív, semmilyen visszacsatolást nem tartalmazó áramkör esetén?
Elárulom Neked: SEMMI. Akkor meg minek csinálsz értelmetlen dolgot?

me3ua0a6

Okés, elnézést mindenkitől!
Pár tény: Életem első motorja, és életem első 1.5A feletti árama! Ezek alapján én nem számoltam semmit, és így nem éreztem jogosnak Tibor45 mondatait, mint pl a "nulla induktivitású motor", stb... ugyebár hol érdekel engem az induktivitás, miközben épp emiatt alkalmaztam optót... :) Nem akarok én semmit se feltalálni, de amíg nem látok yetit, addig nem hiszem el, hogy létezik...
Két napja nyitottam topikot itt a fórumon. Pár hónapja olvasgatom az oldalt, de nem a motor részét. Egy unipoláris léptetőmotornál max 2A ha folyik, ott nincs gond a melegedéssel fetek esetén. (Készítettem már rá léptetőmotor tesztert, hibátlan lett.)
 
Vakegér: Várom szeretettel a könyvet! Már majdnem megvettem licitálós oldalon. Adatlapomon van e-mail cím: köszönöm!
 
Amikor elsőnek említették a fet drivert, mondtak egy 1000ft-s tipust, azóta találtam dualt 400ft-ért is. Félig megrendelve.
Nem akarok spanyol viaszt szrrrrni füstölgő kanóccal, csak ezzel még nem volt dolgom. Ledes világítás, meg időzítős kapcsolásokkal, logikai vezérlésekkel találkoztam eddig. (Szállítószalag ellenőrzési logikája, oda elég volt egy relé...)

me3ua0a6

Tiltakozom!
Saját ötlet, saját tervezés! Semmi csicsa. Egyedül annyiról szól a dolog, hogy láthatjuk, hogy mennyire nyomkodtuk meg a gombokat. Eddigi pár hozzászólásomból látható, hogy nem e téren vagyok jártas, mint pl terhelés, meg marás, gravírozás. Így kérlek vonatkoztasd el ettől a fórumtól a kapcsolásom digitális részét!
Ez egy általános felhasználású áramkör, nem csak motor, hanem led, fényerőszabályzás, bemutató talapzat forgatás-hoz is felhasználható. (Van is már megkeresés erre, hogy menjen 5másodpercig maxon a motor, aztán kb 50%-ban, aztán a beállított érték.)
Nem a fordulatszám, terhelés, előtolás olvasható le róla, hanem hogy már maxra van-e állítva a kütyü, vagy sem?  
Nem mér!
Csak mutat!
Olvastad, hogy izzóval is próbáltam. Fényerő állításra a kijelzés is tökéletes benne. Lehet hogy nem lineáris, de ez nem sokat számít egy teljesítménylednél.

000000000

Bocsánat, nekem nem a "ledorgálás" a szándékom, hanem próbálok érvekkel rámutatni, mi miért nem jó, nem ideális, mit lehet jobban is csinálni.
Csak mint már írtam, a műszaki érveim gyakorlatilag nem számítanak, marad a sértettség, ledorgálás érzése abban, akinek pedig segíteni szeretnék.
 
Mellesleg a műszaki életben nem hiszek egy adott szinten túl abban, hogy valaki csak gyakorlati tapasztalatok alapján élete végéig tudjon létezni. Némi elmélet mindig kell, és nem árt, ha az idő múlásával az elméleti tudását is csiszolgatja valaki. Sajnos a műszaki hivatás "hálátlan" szakma, állandó fejlődés kényszer alatt lehet csak művelni.
De talán pont ettől szép, pörgős, és naponta új dolgokat lehet megtudni, megtanulni.
Ugyanis a műszaki ember szerintem nem egyenlő a művészember életformával. Nem szabadna  összekeverni a kettőt. Persze vannak zsenik is a földön, akik művészek, tudósok is egyben.

jv7pu3a5p

Már bocsi hogy belekotyogok, de teljesítményledet ne szabályozz így, mert azok is a FETek sorsára jutnak. Kizárólag áramgenerátoros üzemben szabad/lehet POWER ledet hajtani. VAgyis itt jön be Tibor hozzászólása: VISSZACSATOLÁS!!!

jv7pu3a5p

Erről az a mondás jut eszembe, hogy "Jó pap is holtig tanul!"
:)

000000000

Ment a mél. Amúgy érdemes megfigyelned LZ rajzát. Ott ugyanis nem sima FET-ek vannak, hanem POWER MOSFET-ek. Az elnevezés csalóka, ugyanis ez nem egyszerűen nagyobb teljesítményű FET-et jelent, hanem másfajta felépítésű félvezetőt is.

jv7pu3a5p

Bizony, erre valók.
Remélem nem tévesztette meg a tranzisztor Sir-Nyeteget. Csak lusta vagyok FETet keresni vagy rajzolni a nyáktervező progimba.  
Eddig csak én nézegettem a rajzot. :)

keri

1 FET esetén a motorra kell a dióda.
A védő szűrőben valóban igaza volt a szagértőnek, a motor szikrázást és az ebből eredő zavarokat csökkenti, én csak a FET zavaraira gondoltam.

keri

Nos, nekem van egy működő FET-es hídam, ami megfelelne Sir Nyetegnek, léptető motor meghajtásra használom, de szerintem a DC motornak is megfelel.
Kipróbálom és ha jó akkor átküldöm.
Van egy motorkerékpár önindító motorom, az 30A-t vesz fel, szóval ha azt bírja, akkor bármit :)

keri

Érdemes az egyenáramú ellenállásával számolni a motornak, mert annál nagyobb áramot tuti nem vesz fel.
A gyorsulás miatt vesz fel nagy áramot a motor, tehát ha ilyen gondod van, akkor korlátozni kell a táp áramot, akár a PWM -el is, az induláshoz.
Ezért van hogy a nagyobb teljesítményű flex és porszívók esetén 2 lépcsőben indulnak, mert lecsapnák a villanyórát.

me3ua0a6

Szerintem eddig én csak Power Mosfettel találkoztam. Jaja, mást még nem használtam.
...Mert hülye azért nem vagyok...
avagy: power led max 1A-t bír ki, adatlap alapján, ezáltal ~500mA-es áramgenerátort használok hozzá, de ez még megöli, hiszen nem bírja leadni a hőt. Csakhogy ha ezt megszaggatom, akkor már meg is van oldva a világ minden gondja. Nem akarom rákötni a 12V-os tápra közvetlenül. Minek néztek ti? Kezdő ficsurnak. :(
Útközben gondolkodtam a dolgon és valami olyan hasonlatra jutottam, mint az autóvezető, meg az autószerelő. Én tudom, hogyan kell vezetni, és mitől lesz szép az autó, Tibor meg tudja, hogy mitől működik. Ő van előnyben, de oktatás, és segítség nélkül a kisujjamból nem tudom kiszedni a működés elvét.
Feteket én veszem, és eddig kb 200darabot már felhasználtam, illetve el is adtam beépítve. Panaszra még nem volt oka senkinek. Nem is 20A-es motorra használták, max 1A-es léptecsre!
 
Ha értelmetlennek tartod a kijelzőt, akkor megnézném, hogy te hogyan állítod otthon pl a fűtést, vagy például mivel főzöl, mivel sütsz? Ugyanis mindnek ugyanaz a lényege: beállítod a szobába a 22 fokot, de a büdös életbe nem lesz 22 fok benne... max áthalad rajta a hőfok, és ingadozik. De a sütő is ilyen: beállítod a 200fokot, de nincs kalibrálva ott se semmi, bimetál kapcsolgat...
Szóval: miről is beszélünk? Miért is kell lenézni a kijelzésemet?
Én az ilyeneken sértődök meg, amikor a "profi" emberek megveszik a 2-300ezres vezérlőt, és azon figyelik a működést, és lenézik a 2000ft-s saját eszközt, miközben kompromisszumokkal tökéletesen működik az is, max nagyobb a hiszterézis, vagy a hiba%.
Kérném figyelembe venni, hogy nincs tapasztalatom a nagy motorokkal. És manapság nem tanítanak ilyeneket az iskolákban sem! Nem véletlen, hogy 1989-es a könyv, és max antikváriumban lehet kapni. És érdekes módon nem iskolai tankönyv. Ezáltal kérlek Tibor ne legyél ilyen lekezelő! Nem tudok úszni, de ezt nem azzal kell ellensúlyozni, hogy "takarodj úszóiskolába", vagy hogy akkor "fulladj bele"!
Én is próbálkozok, mint anno gondolom Te is. Te értesz ehhezalapból, én előszőr hallom, hogy rúg a motor...
 
Köszönöm, könyvet megkaptam!

keri

Nem kell elkeseredni.
Nincs veled semmi probléma.
A kapcsolóüzemű elektronika nem mindig úgy viselkedik ahogy azt várnád a hagyományos analóg elektronikai tudásod alapján.
 
Én is elektronikai sulit végeztem de a kapcsolóüzemet most tanulom, mert érdekel.
Ugye egy dolog az elméleti tudás, és egy másik a gyakorlati. Kapcsoló üzemnél a gyakorlati tapasztalat szerintem fontosabb.
Törvényszerű hogy kísérletezni kell és kísérletezés közben elfüstölsz pár alkatrészt.
 
Az internet pedig jó információ forrás, sokkal jobb mint amikor régen a könyvtárban kellet információkat túrni, de azért nem repül a szádba a sült galamb most sem.

keri

Hagyad, ha ő ezt szeretné...motorvezérlés szempontjából lényegtelen mi állítja elő a PWM-et...bár egy skálázott potméter szerintem is célra vezetőbb mint ennyire túlbonyolítani :)
 
Egyébként aki manapság aki benne van, annak egyszerűbb felprogramozni egy mikrokontrollert, ilyen feladatokra.
Én PIC-et használok, annak kizárólag tápfeszültség kell. Van belőle 8 lábú is. Ára is elhanyagolható ezeknek a kicsiknek. Nem érzékenyek a zavarásra. Szóval pont azért használom mert roppant egyszerű áramköröket lehet velük építeni és rugalmas szoftverből lehet megoldani a logikai munkát.
 
Szélsőséges dolog, de egy sima ledes villogót is PIC-el csinálok, mert egyszerűbb mint 2 tranzisztort tartalmazó áramkörrel variálni.
 
Viszont gyors jelek kezelésére én is 555-öst használtam, mert oda lassú a leg gyorsabb processzor is.

000000000

Ne törj le. Az erősáramú tranziens viselkedés alig valamivel érthetőbb mint egy nő. :D Pl. amikor lezár (vagyis megpróbál lezárni) az egyik FET, és összeomlik a mágneses tér a motor tekercsében ... közben rányit a másik FET ...
Ha beleolvasol a könyvbe, láthatsz igen szép jelalakokat, a hozzá tartozó elcsúszott impedanciákkal. :D
 A FET-es meghajtásban az a szép, hogy összejön minden: nagy impedanciájú tekercs, magas gate kapacitás érzékeny feszültségvezérléssel kombinálva, négyszögimulzusból eredő szélessávú tranziens zaj...