Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

Kristály Árpád

Na ennél egyszerűbb...elvileg...
Érzékelli, hogy merre akarod tekerni...némelyikben csak egy egyszerű forgásirány érzékelő van...persze asz elektronika...rohadt bonyolúlt....de ha ilyen Svejk által említett célra kívánod használni. szerintem megér egy misét!
Persze szerintem a mechanikát a motorral simán ki kellene probálni mondjuk az A-300-zal!
A kis áram ellenére bika erő van benne s a motor inditó nyomatékát érdmes lenne megmérni...
Üdv.: Árpi

svejk

Egyébként gyanítom hogy a nevezett marógépen csak egy egyszerű nyomatékhatárolt  szervo van, mely arra van beállítva amennyi nyomaték kell az üresjárati mozgáshoz, így a forgácsolásból eredő plusz erők már megjelennek a kézikeréken.

Szalai György

Akkor ez tulajdonképpen egy szabályozható erejű, végtelen hosszú rugó szerepét tölti be?

4um5b65d

Bontóból szerezted be a motorokat?
Mennyire bika erős az a bika erős ? Valami támpontot ha esetleg hozzáfűznél, ha kérhetem.

Kristály Árpád

Halihó Laslie!
Igen!....
 
Ha az áttétel is rajta van ami nem önzáró.....emberi erővel Nem megy!
De a motort próbáltam lefogni inditás előtt egyébb eszközökkel (nem Kézzel!!!) NEM sikerült!!!
Szerintem egy elektromos biciglit simán elvisz...kb. olyan fordúlaton megy minha gyorsan tekersz.....???
Mérőeszközzel nem mértem!
Üdv.: Árpi

e3h0cv4ph

Szia.
Én úgy csinálnám meg ha nekem kéne feltalálnom ezt a szerkezetet, hogy a mozgatandó tengelyre feltennék egy megfelelő méretű szervómotort, encoderrel, szabályzókörrel (valamilyen Step-Dir szervóelektronika) , aztán a kilógó tengely végére egy elcsavarodni képes (mondjuk gumi) tengelydarabot tennék, aztán ide tenném fel a kézikereket egy jó nagy felbontású encoderrel (pl:1000-es). Erről az encoderről lejövő jelet (egy step-dir átalakítás után (LS7184)) visszakötném a szervó Step-Dir bemenetére.
Ha elkezded csavarni a kézikereket a gumi miatt ez az encoder elfordul (a tengely még lehet, hogy meg sem mozdult) és adja a step jeleket, amire a szervó szépen elkezdi követni a mozgást és beáll nullára. Ha a tengelyt jó erősen csavarod (több step jel lesz) a szervó jobban erőlködik, tehát megvalósul az erővisszacsatolás.
És ez így a mi eszközeinkkel (szervó, encoder,...) kivitelezhető, semmi extra nem kell. Az erővisszacsatolás mértékét a gumi keménysége adja (oké ezt nem lehet egy paraméterrel átírni :)
Ha van időd játszadozni, egy próbát megér!
 
Na mit szóltok hozzá??

svejk

Én is ilyesmiben gondolkodtam, nem akarom kivitelezni csak kiváncsi lennék a működésére..

4um5b65d

Árpi ! Nagyon köszönöm az infót, ez elég bíztató. Szerintem igencsak megfontolás tárgyát képezi a cucc. Gondolom hasonló adatokkal bírhat egy bármilyen más személygépjárgány kormányszervója. Utána nézek én is egy ilyen motornak.  
[#wave][#worship]

4um5b65d

Jó az elgondolás, de szerintem inkább egy műanyag darab kellene a gumi helyett. Nem lenne nagyon kicsi az erővisszacsatolás a gumi esetén?

ra8nsmk6w

A toyota szervóról van tapasztalatom. Szerintem az egyik legprofibb motor amit valaha autóba tettek 4 szénkefe hangtalan,  akadozás mentes futás. raktam rá enkódert ( nem olyan egyszerű)Sok igazi szervómotornál jobb minőség, egy GRIZLI!

4um5b65d

Igen , Kristály Árpi is úgy szint a Toyotát említette.  
Nem értem, hogy a fórumlakók ezt miért nem fedezték még fel Cnc hajtásra ?
Amúgy mindegy, hogy melyik Toyotából való a cucc ?
Abból is van jó pár.....gondolom nem mindegyikben ugyanazt használják...

svejk

Először is kevés van közkézen.
2-3 hibátlan egyformát igen nehéz szerezni..
A 90-es évek végéig a tisztán hidraulikus ment, aztán jöttek az elektrohidraulikus és tisztán elektromosak, manapság meg a kis kocsikba a kormányoszloppal együtt van és háromfázisú.
Bonyi az átalakítás, ami pl. nekem van másik pajzsot kellene csinálni hozzá.
Meg ugye a szervo topicba volt elég negatív kampány az egyéb motorok alkalmazhatósága ellen.

3k74cecek

Azt szólom hozzá, hogy ahogy leírtad a működését, az nem jelent olyan erő visszacsatolást, ami
arányos az előtoló erővel.
Lehet, hogy másra gondoltál, de a leírás alapján nem olyan.

s7manbs8

Ha az nem jó, írjál egy jobbat, nézzük.

3k74cecek

A dolog lényege az, hogy sosem szabad a szervónak a kézikerék mozgását nulla hibával követnie, hiszen nulla hibánál nulla a visszacsatolt  erő is.
Tehát a szervónak érzékelnie kell, hogy mekkora nyomatékot kell kifejtenie, és evvel arányosan mindíg le kell maradnia a kézikerékhez képest. Így lesz csak a nyomatékával arányos a kézikeréken érezhető erő.  Szerintem egy jelenlegi szervószabályzó erre, csak a vezérlőprogramjának átírása után lenne jó. Igy viszont a kézikerékre nem tehetsz nóniuszt, mert az sosem fogja a valós értéket mutatni.
Ha minden feltételt teljesíteni kell (erővisszacsatolás, pontos nóniusz), akkor ez nem ilyen egyszerű feladat.