Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

PSoft

Idéz...de ha fillérbaszónak kell csinálni, akkor minden rosszt meg kell indokolni(például, hogy miért kettős szigetelésű kábelt használok, mikor a szimpla ér olcsóbb).

...kell csinálni...???

Ő kényszerít, vagy...Te érzel kényszert?
Gyanítom az utóbbi, én csak azt tudom elképzelni.
Illetve, én már...azt sem.[#vigyor2]

mjfpgx8v0

Sziasztok!

Ha már így sikerült belemerülni az érintésvédelem témába, főleg albérletben, egy igen komoly lehetséges veszélyforrásra felhívnám a figyelmeteket. Mivel mostanában napelemet szerelek, 1-2 naponta sikerül egy-egy családi ház elosztóját szétborítanom, és hát többször mint kellene előfordul egy jellemző hiba, főleg ha a kőműves újítja fel saját magának a villamos hálózatot is.

Ugye, amit egy átlagos családi házban földelésnek nevezünk, az hivatalosan nullázás, TN rendszer. A védővezető és a nullavezető az elosztótáblában össze van kötve. Jobban mondva a bejövő PEN vezető (közös nulla és védővezető) van szétválasztva, és mivel az épületbe belépésnél a védővezetőt földelni kell, földelve. Eddig rendben, a testzárlatos készülék az 1-2 ohm körüli hurokimpedanciával az előírt 0,4s-on belül meg tudja szólaltatni a túláramvédelmi eszközt.

Aztán jön az, amikor a kőműves szerelte a villanyt, a zöld-sárga drótok az egyik sínbe, meg a földelés is, a kékek meg a másikba. Némi feszültség is mérhető köztük.

Itt két dolog bukik el:
- A PEN vezető a belépésnél nincs földelve
- Nem TN, hanem TT rendszerről beszélünk, tehát a zárlati áram kialakulásába a földelőszondánk és a legközelebbi, jó esetben esetben a szomszédban levő földelés közötti impedanica is beleszól. Így nem valószínű, hogy zárlat esetén ki tud alakulni akkora zárlati áram, ami a megengedett leoldási időt garantálja.

TN rendzernél 0,4 s a megengedett leoldási idő TT-nél viszont 0,1, tehát a TT rendszerrel szemben eleve szigorúbbak a követelmények, amik nem tudnak megvalósulni.
Például egy C16-os kismegszakító esetén 160A-es zárlati áramnak ki kell tudnia alakulni, hogy időben leoldjon. Ez 1,5 ohmnál kevesebb hurokimpedanciát kíván.Ez két egymástól távolabb  eső földelőszonda között nem jön össze.

Könnyen belátható, hogy TN rendszer működése szempontjából a nullavezető és védővezető megfelelő összekötése a kritikus, mint a földelőszonda léte, mert a zárlati áram nem azon keresztül alakul ki.
Akkor van a helyi földelőszondának igazán jelentősége, ha a bejövő PEN (nulla)vezeték valami hiba folytán megszakad, mégse legyen már minden védővezetővel ellátott eszköz fémházán a fázisfeszültség direktben tapintható.

Szóval, a sok rizsával csak arra akartam kilyukadni, hogy ha idegen helyen vagyunk, vagy nem vagyunk képben, érdemes ezt ellenőrizni.
Nem bonyolult, miután kisakkoztuk a dugaljban, hogy melyik a fázis, a maradék két érintkező között kell egy folytonosság vizsgálatot végezni.

Az emberi testet 1 kiloohmnak veszi az elmélet.
A konnektorba dugós áramvédő kapcsoló alap dolog.
A 30 mA-es hibaáram 230V-on 7,66 kiloohm hurokimpedanciánál kialakul, egy C16-os kismegszakítónak 1,5 ohm alatti kell, a helyes működéshez. Nagyon nem egy kategória...

000000000

Szia. Nem tudom ezt kinek írtad, de...

  

mjfpgx8v0

Tulajdonképpen az előmények diskurzusából, és a való életből is az a tapasztalatom, hogy a már bocsánat laikusok abban a tévedésben élnek, ha leütnek egy földelőszondát, és mindent rákötnek, akkor minden rendben. Arról viszont nem sok sejtésük van, hogy az egyébként NULLÁZÁSnak nevezett érintésvédelmi megoldás mitől is működik. A nulla és védővezető megfelelő helyen történő összekötésétől, ahol a zárlati áramkör kialakul. Ezt a jelentéktelen apróságot néhány, valószínűleg laikusok által szerelt elosztóban már láttam meg nem valósulni, és utólag voltam kénytelen pótolni.

Erre a lehetséges hibára, és ennek okán megfelelő módon működni nem tudó érintésvédelmi rendszer veszélyére szerettem volna rávilágítani...


https://megaohm.hu/index.php/erintesvedelem/tn-rendszerek-nullazas

Itt van egy jó cikk, ahol 2db ábrával van illszutrálva,  hogy a testzárlat esetén kialakuló zárlati áram merre folyik. A földelőszondát kihagyja...

ebalint

Jól tetted!

Tetszik a link is.

[#eljen]

Szalai György

De mi a jelentősége a földelésnek a zavarvédelem terén, hobby építésű elektronikus készülékek használatakor.
Amikor zavar érzünk az erőben.

g89ketty


dtb

Tegnap Barcikán voltunk, ahol autó tuning nap volt. Rengeteg, szebbnél szebb autó volt, na meg töméntelen érdekes autó. Nekem ez volt az egyik kedvencem! [#taps]

          

Szalai György

Vezető nélküli elektromos autó!
Már itt tart a magyar technika.

zozo

Szegény centrál kerestes VW bogár alváz szenvedhet rendesen ennyi súlytól.

Ezeknek középen fut végig egy alagút formájú "cső" és ez az összes merevítése. A hozzá kapcsolódó alváz egy sütő tepsire emlékeztet, erre vannak szerelve az ülések, a szélén a peremekre pedig a külső kasztni csavarozva.

Ha lecsavarozod a kasznit róla, mint egy gokarttal tovább mehetsz :)

Emiatt szeretik átalakítani mindenféle buggynak, trike-nak.
Egy biztos, az elejének a terhelése nincsen belekalkulálva a gyári alvázba, gondolom ezt a példányt azért megerősítették rendesen.

dtb

Nézd meg jobban! [#kacsint] Ez elől és hátul is tele van aksival.

zozo

Láttam, igen, a hátsó utasok is akksik :)

dtb

Sziasztok. Egy egyszerű 3D tapintón járatom az agyam, ehhez kérnék segítséget. Két egymással szembefordított kör alakú nyáklap lenne a lelke az egésznek, ez adná a kontaktot. Érintkezőnek valami hasonlón gondolkodom, mint ami a reléken van. (talán ezt hívják "fegyverzet"-nek?) Be lehet ezt szerezni valahogy, pl forrasztható kivitelben? Mindenképp egy nagy kopásállóságú megoldás kellene. Esetleg egyéb ötlet?

somma

Gondolatébresztőnek... vagy esetleg megoldásnak a kapcsolódó fájlok megtekintését ajánlom.3D tapintó

Rabb Ferenc

Ezt nézd meg, talán megfelelhet [#t42p3629#]