Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

ANTAL GÁBOR

Bocsi . Szerintem ( de fejből ) a karot(t)ázs töve az francia carottage    szóból ered .  A carrot pedig répát jelent (igaz angolul de gyanús hogy lennie kell egy francia megfelelőnek is ). No az a szonda amit a geofizikusok leengednek  a fúrólyukba valójában egy gigantikus répa . Más kérdés hogy a magyaroknál valóban a karotázs ( egy T vel ) terjedt el..


000000000


000000000

Van egy kis elvi hiba a megoldásodban, mert bizonyos pontoknál nem szereti az irányváltásokat. Ilyenkor becsaphat alaposan a valós pozíciókat tekintve, tévesen csak egy irányba fog forogni a léptető motor.

Kisamotors

Igen, már azon is meglepődtem, hogy az encoder egyik csatornáját a DIR-re kötve megvalósul az irányváltás és újabb irányváltásig marad is.
Bevallom nem gondoltam még végig, csak egy kísérlet volt.
Ez inkább arról szól hogy egyszerűbb mechanikákat lehessen így mozgatni, annyi mindent szeretnének sokan barkácsolni léptetőkből, ki tudja, lehet ez a vezérlés épp megfelel nekik.
Gyakorlatban nem vettem észre, hogy nem valósult volna meg az irányváltás, de végiggondolom mi is történik.

000000000

Tegyél egy figyelő ledet egy soros ellenálláson keresztül az encodernek arra a csatornájára, ami a motorhajtásod step bemenetére van bekötve. Ezek után abban a pontban próbáld nagyon piciket előre-hátra mozgatni az encódert, ahol éppen világít vagy sötét lesz a led (állapotot vált a csatorna jel). Nos itt ér majd egy kis meglepetés.

000000000

Mondok egyszerűbbet.
Ha, két léptetőmotort párhuzamosan összekötsz és az egyiket forgatod. Ugyanannyit fordul a másik is, oda, vissza.

PSoft

Ez sem mindig igaz.

Még teljesen egyforma elektromos,és fizikai paraméterekkel bíró két motor esetében sem mindig.

Kisamotors

Lényegesen egyszerűbb, az tény, de még korlátoltabbak a képességei.
Gyakorlatban nem használható a nagy veszetségek miatt.
Kis fordulaton nincs elég indukciós fesz., de nagy fordulaton is nyomatékszegény a slave motor.

Azt, hogy miért működik jól az irányváltás végül is teljesen egyszerű megérteni.
Lényeg, hogy a DIR bemenet is mindig szintet vált, de a Step impulzus pillanatában azon a szinten van, ahol előzőnél is volt.

Kipróbáltam a LED-es tesztet, de nem tapasztaltam semmi bizonytalanságot ezen az átmeneti szakaszon sem.

000000000

Többféle két egyforma motorral próbáltam. Pontosan lekövette a főmotort. Akár egy lépést is.
Akkor is jól működik ha a főmotor nagyobb.
Ha tápot is kötök rá, akkor nyomaték is jobb a slave motoron is.
Pár éve játszottam vele.

mma6fim4

Sziasztok. Vajon hogyan lehetne az engedélyezést egy szervó speed módban történő működéséhez logikailag hozzárendelni? Azt szeretném, hogy ha lefut a program, akkor az esztergámon tudjam forgatni a tokmányt ha éppen nem jó helyen áll meg.

mma6fim4

A Mach 3-ban a főorsóra egyetlen portot lehet kimenetként beállítani (most itt a PWM-re gondolok. nem a relé kimenetekre) A PWM-et nyilván nem kell külön portokhoz rendelni. Ez az egy paraméterezhető kimenet akkor az engedélyezés lehet? Mert akkor meg is van hogy tudom megoldani a gondom.

designr

A servo ON enable bemenetre programozz egy Mach3 relé jelet..

000000000

Kipróbáltam a LED-es tesztet, de nem tapasztaltam semmi bizonytalanságot ezen az átmeneti szakaszon sem.

Erősen gyanús a dolog.
Mekkora az encodered felbontása, 1 fordulatra hány impulzust ad ki?

dezsoe

Azért működik stabilan, mert a step jel felfutó élén vizsgálja a dir jelet, az pedig akkor már stabil az A és B eltolása miatt. Idézet az A4988 pdf-ből: "Direction Input (DIR). This determines the direction of rotation of the motor. Changes to this input do not take effect until the next STEP rising edge." Egyszerű, de nagyszerű ötlet, nekem tetszik! :)